غذاهای رژیمی با گوشت و مرغ

تهران- ایرنابازار- برخورداری از یک برنامه رژیم غذایی مناسب می تواند سبب حفظ سلامت انسان شود و همچنین مواد مغذی و مورد نیاز بدن را تامین کند. به همین جهت در این مطلب با طرز تهیه چند غذای رژیمی بر پایه گوشت و مرغ آشنا می شویم.

ایرنابازار- توجه به نوع خورد و خوراک می تواند در روند سلامت انسان نقش بسزایی ایفا کند، باید دانست رژیم غذایی مستلزم مصرف درست و متعادل از غذاهای سالم به شمار می رود و کاهش مصرف غذا بدون توجه به ارزش غذایی آن، سلامت انسان را به خطر می اندازد.

برای تهیه غذای رژیمی، تنوعی از مواد غذایی لازم است تا بتوان در این مسیر استمرار داشت، در این مطلب با چند نوع طرز تهیه غذای رژیمی بر پایه گوشت و مرغ آشنا می شویم.

گوشت قرمز دارای پروتیین کامل است و تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را دارد و یک منبع غنی از ویتامین B۶ و B۱۲ به شمار می رود و برای عملکرد صحیح سیستم عصبی ضروری است. باید گفت مقادیر قابل توجهی از آهن نیز در گوشت قرمز وجود دارد که مانع از کم‌خونی می شود. بیان این نکته ضروری است که همچون دیگر مواد غذایی باید از مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز پرهیز کرد زیرا در صورت تفریط در مصرف آن می تواند سلامت انسان را با تهدید روبرو کند.

گوشت مرغ نیز که از مهم ترین مواد خوراکی در سبد غذایی به شمار می رود، دارای ارزش غذایی بالایی است. این ماده غذایی در بردارنده ویتامین، پروتئین و مواد مغذی به شمار می رود و سرشار از مواد معدنی مانند پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. ویتامین‌های C، تیامین، نیاسین، ویتامین B6, B12، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین D در گوشت مرغ وجود دارد.

غذاهای رژیمی با گوشت و مرغ

خوراک گوشت و سبزی

خوراک گوشت و سبزیجات از جمله غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که در دسته غذاهای رژیمی نیز قرار می گیرد. این خوراک با گوشت تکه ای همراه با سبزی های مختلف آماده می شود و وعده غذایی کامل به شمار می رود.

مواد مورد نیاز شامل گوشت قرمز، سیر، پیاز، نمک، ادویه هویج، قارچ، سیب زمینی و کدو می شود.

گوشت تکه شده را با روغن زیتون یا کنجد تفت دهید. سپس سیر و پیاز را به آن اضافه کنید و پس از آن که مدتی با گوشت روی حرارت قرار گرفت، نمک و ادویه را به آن بیفزایید. بعد از آن هویج، قارچ، سیب زمینی و کدو خرد شده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید. سپس آب جوش را داخل مواد بریزید تا به طور کامل بپزد. غذا بعد از ۲ تا سه ساعت آماده خواهد شد.

خوراک مرغ و لوبیا سبز

خوراک مرغ و لوبیا سبز از غذاهای پر از خاصیت است که بایستی در رژیم غذایی به آن توجه کرد. لوبیا سبز دارای فیبر و املاح معدنی فراوانی است و ویتامین‌هایی همچون ویتامین K، ویتامین C، ویتامین ب ۱ و ب ۶ و مواد معدنی چون آهن و کلسیم و منیزیم دارد.

برای تهیه این غذا به سینه مرغ، لوبیا سبز، هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی، نمک و ادویه نیاز است.

پیاز و سیر خرد شده را تفت دهید، سپس سینه مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از مدتی هویج های خلال شده، لوبیا سبز تکه شده و سیب زمینی خرد شده را به مواد اضافه کنید. سپس گوجه فرنگی ها را رنده کنید و داخل مواد بریزید. در پایان رب، نمک و ادویه را اضافه کنید و به همراه قداری آب جوش اجازه دهید تا مواد به خوبی پخته شوند.

غذاهای رژیمی با گوشت و مرغ

گوشت چرخ کرده و کدو سبز

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، کدو سبز، سس چیلی، سبزی جعفری، نمک و ادویه است.

گوشت چرخ کرده و پیاز و سیر خرد شده را به همراه نمک و ادویه بر روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل بپزد. سپس سس چیلی را به مواد اضافه کنید. سس چیلی در زمره سس‌های تندی است که همراه با بسیاری از غذاهای گوشتی استفاده می‌شود و غذا را خوش طعم می کند. بعد گوجه فرنگی‌ها و جعفری های خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد بر روی حرارت به خوبی با هم ترکیب شوند. پس از آن کدو سبزهای حلقه‌ شده را به مواد بیفزایید. بعد از آن که مواد به خوبی پخته شد، غذا آماده سرو است.

خوراک گوشت و لوبیا

خوراک گوشت و لوبیا، غذایی لذیذ و خوش طعم است و منبع غنی آهن و پروتیین محسوب می شود. برای تهیه این غذا به گوشت، لوبیا چیتی یا لوبیا سفید، سبزی های معطر، سبوس گندم یا برنج، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، نمک و ادویه نیاز است.

گوشت را به همراه پیاز با کمی روغن تفت می دهیم و بعد از مدتی سیر خرد شده و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و سپس لوبیا را به مواد بیفزایید و بعد از آن سبوس گندم یا برنج، نمک، ادویه ها و سبزی را به مواد میفزاییم و اجازه می دهیم تا مواد به خوبی پخته شوند.

خوراک مرغ چرخ‌کرده و سبزیجات

این خوراک خوشمزه و لذیذ یک غذای مقوی و سرشار از پروتیین است که برای تهیه آن به موادی همچون مرغ(چرخ کرده)، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزی جعفری، پیاز، سیر، فلفل دلمه، نمک و ادویه نیاز است.

گوجه فرنگی ها را با روغن کنجد یا زیتون را تفت دهید. سپس پوره سیر، نمک و ادویه را به آن اضافه کنید و پس از آن که دارای غلظت شد از روی حرارت بردارید.

سینه یا ران چرخ کرده مرغ را به همراه پیاز، جعفری، سیر، نمک و ادویه به خوبی با یکدیگر در غذاساز ترکیب کنید. بعد از آن سینی فر را چرب کنید و سیب زمینی را برش زده بر روی سینی بچینید و بعد از آن بر روی سیب زمینی ها، مواد ترکیب شده را قرار دهید. اینک سس گوجه فرنگی را بر روی مواد بریزید. برای تزیین، فلفل دلمه ها رو حلقه ای برش بزنید و بر روی مواد بگذارید. پس از آن سینی را در حرارت ۱۸۰ درجه فر به مدت ۵۰ دقیقه قرار دهید و پس از آن غذا آماده سرو است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.