ورزش؛ رمز سلامتی و تندرستی سالمندان

تهران- ایرنا بازار- نقش ورزش در حفظ و بهبود سلامت سالمندان و شور و نشاط اجتماعی بسیار با اهمیت است. ورزش از بروز بیماری های مزمن و خطرناک جلوگیری می‌کند و سبب می شود تا اعضای بدن کارآمدتر عمل کنند، به همین دلیل بایستی  انواع مختلف فعالیت بدنی را جدی گرفت و به آن پایبند بود.

ایرنابازار- آمادگی جسمانی و تناسب اندام سبب می شود تا فرد بتواند به خوبی استقلال و کیفیت زندگی خود را حفظ کند و در سالمندی، وابسته و نیازمند کمک دیگران نباشد. پس برای دستیابی به این مهم باید برنامه‌ریزی درست و مناسب کرد. ورزش افراد را سالم نگه می‌دارد، سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد، وزن را در محدوده‌ مناسب حفظ می‌کند و حتی می تواند برخی علائم مربوط به پیری را به تأخیر بیندازد.

بسیار واضح و مشخص است که با افزایش سن بخشی از توده‌ عضلانی از دست می رود و یکی از راه های درست بازسازی و حفظ ماهیچه‌ها، ورزش است و همچنین فعالیت بدنی در پیشگیری و درمان بیماری‌های همچون بیماری قلبی، فشار خون، دیابت، سکته‌ مغزی، آلزایمر، آرتریت و پوکی استخوان تاثیر فراوانی دارد و با تأثیر بر عملکرد مغز زمینه ساز حفظ هوشیاری و بهبود خلق و خو می شود، کالری‌های اضافه را می سوزاند، تناسب اندام را حفظ می کند، دامنه‌ حرکات بدن را افزایش می‌دهد و مانع از آسیب‌دیدگی می‌شود.

در یک نگاهی کلی باید گفت فواید ورزش برای سالمندان شامل تقویت عملکرد ایمنی، عملکرد بهتر تنفسی و قلبی عروقی، استخوان‌های قوی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

برخی ورزش ها و تمرین های مناسب برای سالمندان را مرور می کنیم:

پیاده‌روی

پیاده‌روی از بهترین و مؤثرترین فعالیت‌هایی محسوب می شود که استقامت بدن را افزایش می‌دهد، عضلات و استقامت بدن را تقویت می‌کند و از بروز بیماری‌های استخوانی همچون پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. پیاده‌روی به امکانات و هزینه‌ خاصی نیاز ندارد. سعی کنید پیاده‌روی را به‌صورت مرتب و پیوسته انجام دهید.

ورزش؛ رمز سلامتی و تندرستی سالمندان

یوگا

پیشینه ورزش یوگا به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد. در این ورزش تمرینات جسمی، تمرکزی، تنفس عمیق و رها سازی ذهن تمرین می‌شود. یوگا عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها را تقویت می‌کند و به ورزش مدیتیشن نیز مرتبط هست. یوگا در کنار اینکه سبب افزایش تعادل، افزایش استقامت، کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب و … می شود، به کاهش چربی و تناسب اندام نیز کمک می‌کند.

تمرینات قدرتی

وزنه زدن و تمرینات قدرتی از جمله ورزش‌های مهم برای تناسب اندام است. این تمرینات باعث افزایش توده عضلانی و جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها می‌شود و قدرت، توده‌ عضلانی و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشد. تمرینات بدنسازی تنها شامل تمرین در باشگاه با دستگاه‌های بدنسازی نیست، می توان در خانه با دمبل و وزنه یا با کش‌های مقاومتی، تمرین بدنسازی داشت.

شنا ‌

ورزش شنا سبب تقویت عضلات، سلامت قلب با افزایش جریان گردش خون، بهبود عملکرد سیستم تنفسی، کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی و افزایش انعطاف پذیری می شود. باید دانست ورزش کردن در آب فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کند و باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها نمی‌شود. همچنین به ساخت عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند و کالری‌سوزی را افزایش می‌دهد.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری، سفتی یا درد مفاصل را کاهش می دهد و سبب بهبود گردش خون در بدن می شود. همچنین عضلات جلو و پشت پا را تقویت می‌کند و استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

ورزش؛ رمز سلامتی و تندرستی سالمندان

تای چی

ورزش تای چی، قدرت، انعطاف پذیری، تعادل، توان هوازی و تعادل جسم را افزایش می‌دهد. ثابت شده است که تای چی قدرت قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کاهش می‌دهد و به افرادی که آرتروز دارند، کمک می‌کند تا دردشان کم شود. به این ورزش مدیتیشن متحرک نیز می‌گویند.

باید گفت تای چی مزایای عاطفی و ذهنی بسیار زیادی هم دارد. تمرینات تای چی کمک می‌کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشیم و باعث کاهش اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود. همچنین حافظه، تمرکز و خواب شما را هم بهبود می‌بخشد.

دویدن آهسته

آهسته دویدن به تقویت سیستم ایمنی، بهبود روحیه و خلق و خو، فعال‌تر شدن مغز، افزایش کیفیت خواب، افزایش طول عمر و کاهش وزن کمک می کند. در نظر داشته باشید که برای دویدن کفش مناسب بپوشید و در فواصل زمانی مناسب استراحت کنید.

ورزش؛ رمز سلامتی و تندرستی سالمندان

فعالیت بدنی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیر دارد. نتایج مثبت فعالیت ورزشی و بدنی برای افراد در هر سنی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع ورزش منظم از بروز بیماری مزمن جلوگیری می‌کند، سبب بهبود اخلاق و رفتار می‌شود و احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد. برای بیشتر افراد، مزایای ورزش به طور منظم بسیار بیشتر از خطرهای آن است. در واقع هر چقدر بیشتر ورزش کنید، برای سلامتی بهتر است. باید دانست یک بدن سالم با عفونت و بیماری بهتر مبارزه می‌کند و ورزش مرتب می تواند فرآیند بهبودی افراد را در صورت ابتلا به بیمار سرعت ببخشد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.