۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۲۹
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84430169
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آزمون مهم مجلس انقلابی؛ ترجیح شایسته‌سالاری بر نگاه سیاسی و جناحی

تهران- ایرناپلاس- یکی از مهمترین اقدامات رئیس‌جمهوری برای تشکیل کابینه سیزدهم، با معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی کلید می‌خورد. مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه وزیران پیشنهادی باید رای اعتماد اکثریت نمایندگان را کسب کنند تا بتوانند رسما کار خود را در هیات دولت آغاز کنند.

به گزارش ایرناپلاس، اگرچه در یک ساز و کار قانونی و منطبق با اصل تفکیک قوا، نمایندگان به عنوان وکلای ملت حق دارند نظر کارشناسانه خود را در برابر هر کدام از گزینه‌های وزارت، ابراز و با توجه به اصول مورد نظر خود به آنها رای اعتماد یا عدم اعتماد بدهند، اما دقت در مقتضیات کنونی کشور و مصالح کلان نظام و مردم، واجد توجه به نکات و مواردی مهم است: 

۱. رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس جمهوری، بر ضرورت «شتاب» در تشکیل دولت و آغاز به کار کابینه تاکید کردند. این تاکید ناظر به شرایط خاص تحریمی کشور است که متاسفانه با موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا همزمان شده؛ بدیهی است که رهبری و آحاد مردم منتظر تشکیل سریعتر دولت جدید و برنامه‌ریزی برای حل سریعتر مشکلات و رهایی از اوضاع نابسامان کنونی هستند و این مهم جز با همراهی موثر نمایندگان متعهد مجلس ممکن نیست. هرگونه تاخیر بیهوده در تشکیل دولت، متضمن اتلاف‌وقت و طولانی‌تر شدن مشکلات کشور خواهد بود.

۲. شرایط خاص و ویژه اقتصادی و کرونایی کشور بیش از هر زمان دیگر، مفاهمه و هم‌افزایی دو قوه مهم اجرایی و تقنینی را می‌طلبد و زمان آن است که از هرگونه سنگ‌اندازی در کار دولت منتخب مردم اجتناب شود.
طبعا رئیس‌جمهوری و نمایندگان براساس سوگند ابتدایی خود که در پبشگاه خداوند، قرآن مجید و ملت شریف ایران ایراد کردند، متعهدند که با همه توان به تدبیر امور همت گمارند و از هرگونه سیاسی‌کاری، سهم‌خواهی، سطحی‌نگری و تقدم منافع جناحی بر مصالح ملی اجتناب کنند.

۳. مطابق همه ادوار گذشته، این دوره نیز لازم است بیش از هرچیز دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر شایستگی‌های مدیریتی، توانمندی‌های اجرایی و تخصصی گزینه‌های پیشنهادی، اصرا و تاکید داشته باشند و اصل شایسته‌سالاری را با نگاه تخصصی، تجربی و بی‌طرفانه اعمال کنند و پیام همکاری هوشمندانه دولت و مجلس را به داخل و خارج از کشور مخابره کنند.
این پیام در نخستین مجال تعامل دو قوه، حاوی معنای افق‌گشایی و مرافقت در عین حفظ سلامت رویه و تکیه بر وظایف هر نهادی خواهد بود. ارسال پیام یک‌دستی و یک‌رنگی به جامعه، به طور قطع متضمن امیدآفرینی و آغاز فصل نوینی از همکاری موثر ارکان نظام است که آثار مبارک آن نصیب کشور و مردم خواهد شد.

۴. یکی از وعده‌های حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی، تاکید ویژه بر جوان‌گرایی و حضور نیروهای تازه نفس و با نشاط به عرصه مدیریت کشور بود. در راستای همین وعده، امروز نیز طبعا با معرفی همکاران کابینه خود دست یاری به سوی مجلس انقلابی دراز خواهد کرد و لازم است نمایندگان زمینه لازم برای ورود این قشر توانمند به صحنه اجرایی کشور فراهم کنند و با رای اعتماد خود، فرصت حضور نیروهای تازه نفس و استفاده از جسارت و توانمندی آنها را محقق سازند.

گزینه‌های پیشنهادی جوان، باانگیزه و پرانرژی گره‌گشای مشکلات بزرگ کشور خواهند بود و چنانچه مجلس همراهی کند فرصت عرض‌اندام خواهند داشت؛ امری که مدتهاست مورد تاکید و توجه ویژه رهبری معظم انقلاب بوده و بارها به آن اشاره کرده‌اند. ایشان در یکی از دیدارهایشان با دانشجویان، علاج مشکلات کشور را حضور دولت «جوان و انقلابی» عنوان کردندکه به نظر می‌رسد در این دوره زمانی با حضور و همراهی دولت انقلابی و مجلس انقلابی زمینه برای تحقق آن فراهم آمده است.
نمایندکان باید این فرصت تاریخی را ارج گذاشته و با آرای متعهدانه و «انقلابی» خود زمینه‌ساز امیدواری مردم و ناامیدی معاندان باشند.  

۵. با توجه به نگاه رئیس‌جمهوری که در دوران مبارزات انتخاباتی و نیز بعد از آن چندین بار اعلام کرد برای تشکیل کابینه، نگاه سیاسی نخواهد داشت و دولت وفاق ملی را بر پایه افراد توانمند از هر جناحی تشکیل خواهد داد، نقش مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین حلقه تحقق این زنجیره، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.

بدیهی است که هر نماینده دارای سلیقه و رویکرد سیاسی خاص و برخوردار از نگاهی ویژه به مسائل و چالش‌ها با تکیه بر مبانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است؛ آنچه در این شرایط خاص، اهمیت مضاعف دارد، چشم‌پوشی بر نگاه صرف سیاسی و جناحی و سنجش مصلحت کشور برای آغاز به کار هرچه سریعتر دولت سیزدهم است؛ تجربه نشان داده هر جا مبانی ارزشی انقلاب در صدر نشسته و لیاقت مدیران بر جهت‌گیری جناح و دسته خاص، ارجحیت یافته، نتایج ارزشمندی نصیب کشور و مردم شده است.

از همین زاویه، انتظار می‌رود مجلسیان، امروز بیش از هر زمان دیگری شایسته‌سالاری و سلامت‌محوری را بر نگاه‌های سیاسی شخصی مقدم دارند و این رویه را در آرای اعتماد خود لحاظ کنند.

با این تفاصیل امید است، هرچه زودتر دولت برخاسته از رای مردم شکل گیرد و کابینه دولت سیزدهم در کوتاهترین زمان ممکن مستقر تا موجی از امید به آینده در جامعه جاری شود؛ در پرتو همین امید و انگیزش ملی است که جامعه از وضعیت بلاتکلیفی کنونی خارج شده و تک تک مردم، به نقش‌آفرینی موثر در راستای مقتضیات مورد نیاز جامعه همت خواهد گمارد.
آزمون امروز مجلس شورای اسلامی البته وجهی دیگر هم دارد که ناظر به آثار برون‌مرزی آن است؛ ارسال پیام همدستی و همراهی دولت و مجلس برای قدرت‌های جهانی، به طور قطع حامل این گزاره خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران در شرایط جدید، قدرتمندتر از گذشته در مناسبات جهانی حاضر خواهد شد و دولت جدید از پشتوانه آرای اکثریت مجلس برخوردار خواهد بود.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.