۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84391802
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعال سیاسی: نگاه جناحی و سیاسی را در گزینش مدیران حذف کنیم

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی، شرط موفقیت و کارایی یک نظام مدیریتی را حذف نگاه جناحی و سیاسی در گزینش مدیران دانست و گفت:‌ اگر قرار است وزیر یا معاون یا استانداری تعیین شود، اصلا به اینکه فرد مورد نظر متعلق به کدام خط سیاسی است، توجهی نشود و فقط کارآمدی، شایستگی و تجربه و تخصص در انتخاب‌ها لحاظ شود.

«کاظم اکرمی» عضو کابینه دولت در دوران جنگ در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره رویکرد دولت آینده برای موفقیت در عرصه اجرایی، بر «ضرورت پرهیز از دادن وعده‌های غیرعملی و انتظارهای غیرواقعی» تاکید کرد و افزود: کشور در شرایط دشواری قرار دارد و مانع‌های زیادی آرامش را از جامعه و البته مردم سلب کرده است.
وی افزود: رئیس‌جمهوری منتخب و در کل، دولت سیزدهم که از ماه بعد امور اجرایی را در دست خواهند گرفت، ابتدا باید تلاش کنند تا در اداره کشور و اجرای برنامه‌ها مرتکب اشتباهی نشوند که جبرانش دشوار باشد. یکی از بزرگترین آفت‌هایی که می‌تواند خسارت‌های زیادی را به باور آورد،‌ این است که مردم نتوانند به مسئولان اعتماد کنند. به همین دلیل دولت سیزدهم باید مراقب باشد، در شروع دوره‌ خود، وعده‌های توخالی و نشدنی ندهد زیرا مردم در همین اولین روزها اگر به این نتیجه برسند که نمی‌توانند به دولت منتخب اعتماد کنند، شرایط نگران‌کننده‌ای به وجود می‌آید و همچنین اداره امور برای قوه مجریه هم بسیار دشوار می‌شود.

این فعال سیاسی به برنامه‌های رئیس‌جمهوری منتخب از جمله درباره اصلاح معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: کسب‌وکار ملت به واسطه گره‌هایی که در اقتصاد به وجود آمده، روز به روز بدتر و غیرقابل تحمل‌تر شده است. با این توضیح که می‌توان بیکاری را مادر مشکلات دانست. یعنی اگر آمار آنهایی که فرصت فعالیت برای تامین امرار و معاش نداشته باشند زیاد باشد، جامعه به همان میزان آرامش‌ خود را از دست خواهد داد و همچنین فساد به طرز چشمگیری خودنمایی خواهد کرد. ضمن آنکه باید اذعان کرد، اشتغال ربط مستقیم و غیرقابل انکاری با آرامش و سلامت روانی عموم دارد، یعنی بیکاری مانند سمی است که جامعه را به سمت مسموم شدن هدایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در طول سالیان گذشته شاهد بودیم که فساد، سوءمدیریت و عدم کارآمدی لازم، به لایه‌های درونی نظام اداره کشور رسوخ کرد و به همین راحتی «اصلاحِ امور» هدفی شد که محقق نشدنی به نظر می‌رسد. رئیس دولت سیزدهم باید از ابتدا با گزینش چهره‌های شایسته و دارای سلامت رفتاری، فضا را برای ترمیم فضای کدر نظام مدیریتی فراهم کند.

اکرمی افزود: کشور از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است و اگر تا به امروز در حل بسیاری از مشکلات ناکام بوده‌ایم، دلیلی جز این ندارد که کار به دست کاردانان نیفتاده بود که در چنین حالتی معلوم است نمی‌توانیم توقع داشته باشیم امور به درستی پیش برود.

وی ادامه داد: برای اینکه نظام مدیریتی کارایی لازم را داشته باشد، در گام نخست باید نگاه جناحی و سیاسی را در گزینش مدیران حذف کنیم؛ یعنی اگر قرار است وزیر یا معاون یا استانداری تعیین شود، اصلا به اینکه فرد مورد نظر متعلق به کدام خط سیاسی است، توجهی نشود و فقط کارآمدی، شایستگی و تجربه و تخصص در انتخاب‌ها لحاظ شود تا از این طریق امور در عهده کسانی قرار گیرد که هم تخصص لازم و هم تعهد کافی را دارند. در این حالت می‌توان امید داشت کاستی‌ها روز به روز کمتر و دستاوردها بیشتر شوند.

وی توضیح داد: انتخابات به پایان رسید و اکنون زمانی است که باید رفاقت را جایگزین رقابت کرد تا بتوانیم با همنشینی و حمایت لازم، گرفتاری‌های مردم را کم کنیم. همچنین باید در نظر بگیریم که نظام باید اولویت خود را در این مساله بداند که اعتماد عمومی‌ که خدشه‌دار شده است را بازیابی کند تا کشور بتواند از وضعیت دشوار کنونی رهایی یابد.

این فعال سیاسی خاطرنشان ساخت: مردم ایران در همه سال‌های پس از استقرار جمهوری اسلامی در عمل نشان داده‌اند که پای کشورشان ایستادگی می‌کنند و حتی به استقبال تحمل سختی‌ها هم می‌روند. این خصیصه ایرانی‌ها،‌ دست‌اندرکاران را باید به این نتیجه برساند که کمترین کوتاهی، به هیچ وجه قابل گذشت و بخشودنی نیست.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.