۲۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84405658
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعامل دولت و مجلس، ضامن پیشرفت و توسعه آبادانی کشور 

۲۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 84405658
یوسف‌رضا ادیب‌زاده*
تعامل دولت و مجلس، ضامن پیشرفت و توسعه آبادانی کشور 

تهران- ایرناپلاس- برقراری رابطه حسنه و تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از الزامات راهبردی و محوری برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام اسلامی آن محسوب و نقش ارزنده‌ای نیز در انسجام و همدلی بیشتر دربین دو قوه مهم مقننه و مجریه خواهد داشت.​

در اصل، اتکاء به این الگوی مهم راهبردی، سبب رشد و تعالی اهداف مورد نظر در هر دو قوه و از سویی تحقق تعامل بین مجلس و دولت، یکی از ضرورت‌ها برای اتخاذ رویکردهای مناسب و مواضع سازنده بین این دو نهاد محسوب می‌شود.

امنیت و آسایش مردم ایران مثال‌زدنی است و این رهاوردِ تلاش دولتمردان نظام اسلامی است و حمایت از رئیس‌جمهوری منتخب و کابینه تشکیلی آتی در شرایط کنونی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است و نقش مستقیم و بسزایی در زمینه خدمت بیشتر به مردم و حل مشکلات آنها که سرلوحه امور بوده، ایفاء خواهد کرد.

دولت و مجلس باید فارغ از هر جناح و بحث سیاسی، با یکدیگر تعامل داشته باشند و این تعامل باید در جهت رفع مشکلات مردم باشد؛ البته این حرف نشانه این نیست که احزاب و جناح‌ها فعالیت نداشته باشند و یا تصمیم‌گیرنده نباشند، بلکه احزاب و جناح‌های مختلف باید امکان حضور و فعالیت داشته باشند زیرا این احزاب هستند که ضمن زمینه‌سازی برای بالندگی و توسعه کشور، سبب می‌شوند تا یک ملت به رشد و بالندگی برسد.

اما فارغ از همه این امور، مجلس کنونی که به فرمایش رهبر معظم، انقلابی است، تا آنجایی که در توان دارد با رئیس‌جمهوری منتخب انقلابی و مردمی و دولت مستقر وی، فارغ از نگاه حزبی همکاری کند و مسائل حاشیه‌ای، نگاه‌ها و نگرش‌های حزبی، نباید خللی در تعامل مجلس با دولت ایجاد کند و باید هر دو قوه مقننه و مجریه در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کنند زیرا مردم ولینعمتان ما و در اولویت قرار داشتن مسایل مردم، از امور بدیهی و ضروری بوده و ایجاد اختلاف بر سر مسایل سیاسی و نگاه‌های حزبی با یکدیگر در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

البته اختلاف سلیقه‌های مدیریتی و سیاسی وجود دارد و نمی‌توان منکر اختلاف سلیقه‌ها در مجلس، دولت و دیگر نهادها بود اما در عین اختلاف سلیقه‌ها، باید مسایل مردم را در شرایط سخت اقتصادی نظر گرفت و مجلس به عنوان ناظر و دولت به عنوان مجری، به امور مردم بپردازند و مجلس نیز مصوبه‌هایی به دولت تقدیم کند که قابلیت اجرایی داشته باشد و دولت هم مجری آن شود تا نتیجه نهایی به منفعت مردم تمام شود.

رعایت و اهتمام افزون‌تر به مصالح نظام و حل مشکلات مردم از صدر امور، در اولویت این دوره از مجلس شورای اسلامی بوده و شاخصه انقلابی و اهمیت دادن به قطب‌های مختلف و شئون حاکمیتی در مصوبه‌های آنها، از خصایص بارز مجلس بوده که نتایج مهمی در رفع موانع و مشکلات مردم دارد.

امام راحل (ره) نیز فرموده‌اند: «مصلحت نظام از امور مهمه‌ای است که گاهی‌‎ ‌‏غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می‌گردد، امروز جهان اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران را تابلوی تمام‌نمای حل معضلات خویش می‌دانند ...» این تعبیر امام (ره) بسیار مهم است و ما هم امروز باید بیش از هر زمان دیگر به این تذکر مهم ایشان توجه کنیم و باید از بسیاری از مشکلات با مصلحت‌اندیشی در چارچوب قانون عبور کرد.

امیدواریم دولت و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت مردم و تعامل جدی و پایدار و با همفکری و نگاهی کلان و همه‌جانبه، برای حل مشکلات مردم تلاش مضاعفی کنند.
در اصل، تعامل بین قوا یکی از مولفه‌های پذیرفته شده دموکراسی در دنیا و ضامن پیشرفت و آبادانی کشور و محور توسعه ملی در ابعاد مختلف حاکمیتی و حکمرانی مطلوب و مدیریت راهبردی صحیح و قوی محسوب می‌شود؛ در هر حال در ساختار کشور، قوای سه‌گانه زیرمجموعه حاکمیت هستند و باید با یکدیگر همکاری و در فضای تعاملی، در مسیر تحقق اهداف کل کشور گام بردارند.

*نایب رئیس شورای عالی وکلای قوه قضائیه

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.