سرانجام روابط تجاری ایران و کره‌جنوبی

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۴
کد خبر: 84293312
سرانجام روابط تجاری ایران و کره‌جنوبی

تهران- ایرناپلاس- مبادلات تجاری ایران و کره‌جنوبی تحت تأثیر خروج آمریکا از برجام به‌میزان قابل توجهی کاهش یافته که یکی از دلایل اصلی آن، نبود امکان نقل‌وانتقال بانکی است تا جایی که دسترسی ایران به درآمد ۷ میلیارد دلاری خود از محل صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور پس از خروج آمریکا از برجام قطع شد.

به گزارش ایرناپلاس، یکی از مهم‌ترین گمانه‌زنی‌هایی که با ورود نخست وزیر کره جنوبی به کشور در روز یکشنبه شدت گرفت، احتمال آزادسازی منابع ارزی ایران است که پس از خروج آمریکا از برجام و به‌دنبال آن بازگشت تحریم‌ها، امکان انتقال آن به ایران وجود نداشت.

مقام‌های ایرانی در حاشیه سفر چانگ سای کیون، بر آزادسازی این منابع تأکید داشتند. اسحاق جهانگیری در دیدار با نخست وزیر کره جنوبی، موضوع آزادسازی ۷ میلیارد دلار وجوه ایرانی مسدود شده در بانک‌های کره جنوبی را مطرح کرد و به مشکلاتی که توقیف این وجوه در بانک‌های کره جنوبی در زمان همه‌گیری کرونا برای کشور ایجاد کرده، اشاره داشت.

اسحاق جهانگیری در کنفرانس خبری مشترک با چانگ سای کیون نخست وزیر کره جنوبی گفت: سال آینده شصتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است. در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشته‌اند؛ به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید.

با این حال به گفته جهانگیری، اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودسازی ۷ میلیارد دلار منابع ارزی ایران که درآمد فروش نفت و میعانات گازی به این کشور هستند، روابط دو ایران و کره جنوبی را دچار رکود جدی کرده است. این در حالی است که ایران به دلیل شرایط کرونایی و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن به‌شدت به این منابع ارزی نیاز دارد و این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع عمده ارزی خود برای خرید تجهیزات پزشکی، دارو و سایر نیازهای اساسی کشور محروم کرده است.

منابع دلاری ایران نزد کره‌جنوبی
این نخستین سفر یک مقام بلندپایه دولتی کشور کره جنوبی به ایران از سال ۲۰۱۶ / ۱۳۹۵ تا کنون است. نخست‌وزیر کره‌جنوبی پس از اعلام آزادسازی کشتی کره‌ای که در ماه ژانویه / دی ۱۳۹۹ به دلیل نقض پروتکل‌های محیط زیستی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بود، به ایران سفر کرد. برخی تلاش کردند تا بین آزادسازی این کشتی و آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌ شده در کره جنوبی، ارتباط ایجاد شود.

این منابع ارزی به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار با خروج آمریکا از توافق برجام از دسترس ایران خارج شدند. به‌نظر می‌رسد سئول برای آزادسازی این منابع ارزی، منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و جلب موافقت واشنگتن است. بانک ووری (Woori Bank) یکی از دو بانک تجاری کره‌جنوبی که وجوه ایران را نزد خود دارد و نیز بانک مرکزی این کشور روز جمعه در گفت‌وگو با فایننشال تایمز اعلام کردند تغییری در سپرده‌هایی ایرانیان نزد آن‌ها رخ نداده است.

با این حال، در جریان مذاکرات آزادسازی کشتی توقیف‌شده کره‌جنوبی، کره‌ای‌ها پیشنهاد کردند انتقال این منابع از طریق کانال تجاری بشردوستانه سوئیس منتقل شود یا به‌صورت مستقیم به واردات غدا، دارو و تجهیزات پزشکی از کره‌جنوبی تخصیص پیدا کند.

مبادلات تجاری ایران و کره‌جنوبی
کره‌جنوبی یکی از بزرگترین صنایع پالایش جهان را در خود جای داده و تا پیش از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با خروج آمریکا از برجام رقم خورد، حدود ۱۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را ایران وارد می‌کرد. کره‌جنوبی پنجمین واردکننده نفت خام جهان و یکی از مشتریان اصلی نفت ایران تا پیش از خروج آمریکا از برجام بود، اما در نیمه‌ سال ۲۰۱۸ / ۱۳۹۷ واردات نفت خام از ایران را متوقف کرد.

واردکنندگان اصلی نفت ایران تا پیش از خروج آمریکا از برجام کشورهای کره‌جنوبی، امارات متحده عربی، ژاپن، چین و هند بودند. کشورهای ترکیه، کره‌جنوبی، ایتالیا، یونان، چین، تایوان، هند و ژاپن در چارچوب دور دوم بازگشت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران که از پاییز ۲۰۱۸ / ۱۳۹۷ آغاز شد به مدت ۶ ماه از تحریم‌ها معاف شدند، اما این معافیت پس از آن تمدید نشد و دولت را از نظر روابط تجاری بین‌المللی تأمین منابع ارزی با تگناهایی مواجه کرد تا جایی که مبادلات تجاری با این کشورها نیز که به نوعی شرکای اصلی تجاری ایران محسوب می‌شوند، به‌طور قابل توجهی کاهش یافت.

نرخ رشد سالانه ارزش واردات کره‌جنوبی از ایران از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ / ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ منفی ۳ درصد بوده تا جایی که ارزش واردات ایران به این کشور به حدود ۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است؛ آن هم در حالی که کره‌جنوبی در این سال نیز مانند سال‌های گذشته، رتبه پنجم واردات نفت خام را با واردت ۶.۶ درصد از کل نفت خام جهان به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد دلار به خود اختصاص داده است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.