هشدار مدیرعامل بهشت‌زهرا به مردم؛ کرونا با کسی شوخی ندارد

تهران- ایرناپلاس- اگر بگوییم سال ۹۹ در تاریخ بهشت زهرا بی‌سابقه بوده، شاید بی‌راه نگفته باشیم. موضوعی که ‌مدیرعامل سازمان بهشت زهرا می‌گوید: «سال ۹۹ متفاوت‌ترین و شلوغ‌ترین سال بهشت زهرا بوده است.»

به گزارش ایرناپلاس، با شیوع کرونا از اسفندماه ۹۸، بسیاری از فعالیت‌ها در تهران تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفت. یکی از این بخش‌ها بهشت زهرا، بزرگترین آرامستان ایران در جنوب تهران است.
فعالیت این آرامگاه به طور رسمی در سال ۱۳۴۹ آغاز شد. بهشت زهرا ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد و در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از فوت‌شدگان را در خود جای داده است.

با ظهور کرونا، فصل جدیدی از زندگی توأم با درد و سختی نه‌تنها در کشور ما بلکه برای همه مردم جهان رقم خورد. غم از دست دادن عزیزان، محرومیت از دیدوبازدید دوستان و خانواده، ترس از ابتلا به بیماری و تحمل فشارهای روحی-روانی، مشکلات اقتصادی و بیکاری، تنها بخش کوچکی از معضلات انتشار این ویروس بود. همچنین به‌جز کرونا مشکلات گوناگون ناشی از تحریم‌ها رنج زیادی را برای مردم کشور رقم زد.

ایرناپلاس در ارتباط با روزهای کرونایی و وضعیت بهشت زهرا در سالی که گذشت؛ از افزایش آمار فوت‌ شهروندان، وضعیت کارکنان بهشت زهرا، سالن‌های تطهیر، موضوع قبر، شرایط تدفین، گورستان جدید پایتخت تا قبرهایی که برای مواقع بحران آماده می‌شود، با سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران به گفت‌وگو نشست.


ایرناپلاس: با توجه به رخدادهای مختلف بویژه کرونا در سال گذشته، وضعیت بهشت زهرا چگونه بود؟

خال: ابتدا اینکه تشکر کنم از مردم که در روزهای آخر سال گذشته با حضور حداقلی در این مکان، همکاری خوبی با ستاد ملی کرونا داشتند. بیش از یک سال است که تهران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و تعداد متوفیان افزایش چشمگیری یافته است.
سازمان بهشت‌زهرا از روز اول اسفندماه ۹۸ تا کنون، با همه توان در کنار کادر درمان ایستاده است و در حال ساماندهی امور مربوط به متوفیان است. همه تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا بتوانیم در راستای تکریم شهروندان خدمت‌رسانی مطلوب را انجام دهیم.

متأسفانه شاهد رشد آمار مرگ و میر در چند ماه گذشته هستیم و این آمار نگران‌کننده است. ما برای کارکنان‌ خود، هفت مرتبه غربالگری انجام داده‌ایم و هر بار که تست کرونای پرسنل مثبت شده است، آنها را قرنطینه و درمان را آغاز می‌کنیم.
همچنان عاجزانه از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. برخی از مردم هنوز موضوع را جدی نمی‌گیرند اما بحران کرونا شوخی ندارد. از مردم می‌خواهیم در مهار ویروس کرونا کمک کنند زیرا این امر فقط با اراده مردم فراهم می‌شود.

همچنان عاجزانه از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. برخی از مردم هنوز موضوع را جدی نمی‌گیرند اما بحران کرونا شوخی ندارد. از مردم می‌خواهیم در مهار ویروس کرونا کمک کنند زیرا این امر فقط با اراده مردم فراهم می‌شود. یک سال است که پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در حالت آماده‌باش هستند. در همه روزها، حتی تعطیلات، در حال فعالیت هستند. فشار کاری چند برابر شده و تا پاسی از شب کارکنان، سخت در حال فعالیت هستند. در حالی که بسیاری از مشاغل دورکار شده‌اند، کار پرسنل سازمان بهشت‌زهرا چند برابر شده‌ است. باید شهروندان کمک کنند تا بتوانیم از این بحران عظیم عبور کنیم.
توصیه می‌کنم به هیچ وجه شهروندان برای کارهای غیرضروری به بهشت ‌زهرا مراجعه نکند و فقط برای تدفین عزیزانشان آن هم با تعداد کم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حاضر شوند.

پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در صدر رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ایرناپلاس: با ظهور بحران کرونا چه اقداماتی در بهشت زهرا انجام شده است؟

خال: از نخستین روزهای ظهور بحران، کمیته بحران با حضور همه مدیران مجموعه در سازمان بهشت‌ زهرا تشکیل شده و همه روزه جلسه‌هایی را برگزار و شرایط را بررسی و متناسب با آن، تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند.
در این جلسه‌ها موضوع‌هایی همچون وضعیت ناوگان آمبولانس، فرایند تخصیص قبور و... رسیدگی می‌شود. در سازمان بهشت‌زهرا امکان دورکاری وجود ندارد و همه کارها باید با حضور در محل انجام شود.
تمهیداتی را هم برای پرسنل اندیشیده‌ایم تا پروتکل‌ها را رعایت کنند. بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است، پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در صدر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده‌اند.

ایرناپلاس: با توجه به افزایش تعداد مراجعه‌ها، برای سلامت کارکنان و مردم، چه اقدماتی انجام شده است؟

خال: روزانه هفت مرتبه محوطه‌ها ضدعفونی و سالن‌های تطهیر نیز بارها ضدعفونی می‌شود. از اول فروردین سال گذشته یک دکتر متخصص در سازمان بهشت‌زهرا مستقر کرده‌ایم تا چکاپ دائم پرسنل انجام شود.
به صورت میانگین روزانه بیش از ۱۰۰ متوفی کرونایی داشته‌ایم. این شرایط، نیازمند تجهیزات و امکانات و شرایط کاری به ویژه در واحد خاکسپاری است. ما همه واحدها را فعال کرده‌ایم. تعداد نیروها دو برابر شده است تا بتوانیم به بهترین شکل، ارائه خدمات را مدیریت کنیم. البته تاکنون هم اقدامات در کنترل سازمان بوده است.
شرایط سخت و بحرانی است و نیازمند کمک مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم تا بتوانیم این پیک بحرانی را طی کنیم.

ایرناپلاس: گفته شده در بهشت‌زهرا تعدادی قبر برای موارد بحران آماده شده است.

خال: این موضوع ربطی به کرونا ندارد. براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و ستاد بحران، ما باید همواره یکسری قبور آماده برای مواقع بحران داشته باشیم که در حال حاضر هم تعدادی قبور در نظر گرفته شده است.

متوفیان کرونا قطعه خاصی ندارند

ایرناپلاس: آیا قطعه خاصی برای متوفیان کرونایی در نظر گرفته شده است؟

خال: اینگونه نیست. متوفیان کرونا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هرجا که خانواده‌هایشان بخواهند دفن می‌کنیم؛ محدودیت نداریم. ما قطعه‌ای مختص به متوفیان کرونایی نداریم.

ایرناپلاس: در حال حاضر درباره تعداد قبور کمبود و مشکلی وجود ندارد؟ با توجه به ظرفیت بهشت زهرا، آیا برای آرامستان‌های جدید برنامه‌ریزی شده است؟

خال: فعلا که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلی نداریم اما باید برای درازمدت هم فکری کنیم.
درباره آرامستان جدید، مشاور همچنان در حال فعالیت بوده و قرار است گزارش آرامستان‌های جدید آماده و برای شهردار تهران ارسال شود.

ایرناپلاس: تطهیرکنندگان بهشت ‌زهرا قرار بود که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شوند. آیا در این زمینه اتفاقی افتاده است؟

خال: برخی مشاغل در آرامستان‌ها با تلاش وزارت کشور، اتحادیه آرامستان‌ها و معاون خدمات شهری شهرداری تهران جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است.
البته فقط برخی از مشاغل ما را شامل می‌شود. با این حال در حال پیگیری هستیم. حتی تسهیلاتی نیز برای خانواده کارکنان در نظر گرفته‌ و به طور مرتب کارکنان را رصد می‌کنیم.
هر کدام تست کرونایشان مثبت می‌شود، بلافاصله درمان آنها به صورت رایگان انجام شده است و تا بهبودی کامل، وضعیت آنها پیگیری می‌شود تا به محل کار برگردند.

آمار بی‌سابقه متوفیان بهشت زهرا در طول ۵۰ سال اخیر

ایرناپلاس: براساس آمارهای سازمان، پیش از کرونا به‌طور میانگین روزانه ۲۰۰ متوفی در بهشت‌زهرا پذیرش می‌شد. با شیوع این بیماری، این روند چه تغییراتی داشت؟

خال: بیماری کرونا یک بحران است که فقط کشور ما را درگیر نکرده و جهان گرفتار آن شده و هر روز تعداد زیادی از مردم را به کام مرگ می‌کشاند. در مدت یک سالی که از کرونا می‌گذرد، به طور قطع با افزایش پذیرش متوفی در بهشت‌زهرا مواجه بودیم و همچنان هم هستیم، اما آمارها ثابت نیست و نمی‌توان قاطعانه اظهارنظر کرد. به‌طور کلی می‌توانم بگویم که آمار متوفیان در روز به ۴۰۰ متوفی هم رسیده که در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

ایرناپلاس: کف و سقف قیمت قبور در بهشت‌زهرا چقدر است؟

خال: کف قیمت‌ها که رایگان است، ‌اما سقف قیمت، ۲۰ میلیون تومان است؛ تأکید می‌کنم که این نرخ براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است و البته در مصوبه هم تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیریم.
حداکثر قیمت خدمات نیز یک‌ میلیون تومان است؛ ‌البته از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بی‌بضاعت هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. همچنین خدمات به خانواده شهدا، هنرمندان و نام‌آوران رایگان است.

۱۷ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.