مسئولیت‌­های فردی و اجتماعی در دوران کرونا را جدی بگیریم

تهران- ایرناپلاس- شورای عالی فرهنگ کشور دو سند برای ارتقای فرهنگ عمومی کشور تصویب کرده‌ است، یکی از با عنوان «ارتقاء فرهنگ تعاون و احسان» و دیگری «مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در دوران شیوع کرونا»؛ در این اوضاع و احوال هر چه جلوتر می‌رویم، اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود.

به گزارش ایرناپلاس، کنترل و بعد از آن مهار بیماری کووید-۱۹ جز با همکاری تک‌تک مردم ممکن نیست. این در حالی است که بخشی از جامعه هنوز ابعاد این همه‌گیری را جدی نگرفته‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

باهدف  ارتقای فرهنگ عمومی در مواجهه با کرونا، شورای فرهنگ عمومی کشور سند «ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کرونا» را تدوین و تصویب‌ کرده است. در این رابطه اسماعیل شفاعی مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور با یادآوری اینکه در جلسه ۲۴ تیر امسال پیش‌نویس سند تهیه و به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی رسید، گفت: هدف از این کار، زیرساخت مناسب فرهنگی برای مشارکت عمومی در همه دستگاه‌های کشور  است. ریاست این شورا را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد.

به گفته شفاعی، همه اقداماتی که باید از طرف سازمان‌ها و نهاد انجام شود، در جدولی در این سند تدوین و مشخص شده وزارتخانه‌ها، صداوسیما و همه دستگاه‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند تا آن سند به انجام برسد.

ضرورت اجرای مفاد و محتوای سند
سیدمحمدرضا موالی­‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره سند ترویج فرهنگ مسئولیت­‌پذیری فردی و اجتماعی برای مقابله با ابعاد بیماری کرونا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: پس از آغاز شیوع این بیماری تلاش کردیم از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در گستره کشور برای کمک به فرهنگ­‌سازی رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، توجه به ابعاد مختلف این بیماری و غنی‌­سازی اوقات اقامت هموطنان در زمان استقرار در منازل با استفاده از ظرفیت صداوسیما و فضای مجازی استفاده کنیم. به تازگی نیز این سند که حاصل ساعت‌ها و روزها کار کارشناسی با حضور مسئولان و دست­‌اندرکاران بخش‌­های ذی‌ربط است در شورای فرهنگ عمومی تصویب شد.

وی ادامه داد: هدف از تصویب چنین اسنادی این است که فرهنگ­‌سازی و بسترسازی اجتماعی به گونه‌­ای شایسته شکل پذیرد تا موضوع‌های مربوط به هر مقوله‌­ای به صورتی روان­‌تر و با مشارکت آحاد مردم مورد توجه قرار گیرد. در واقع هدف از تصویب سند فقط این نیست که یک اقدام نظری و تئوریک انجام شود، بلکه مهم، اجرای مفاد و محتوای آن است و این کار به همکاری همه بخش­‌ها و آحاد جامعه نیاز دارد.


از دست دادن هر هم‌وطن یک ضایعه است
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه جامعه امروزه با شیوع گسترده بیماری مواجه است و روزانه شاهد ابتلای شمار زیادی از هموطنان به این بیماری هستیم که تعدادی از آنها فوت می­‌کنند، افزود: اینها سرمایه­‌های انسانی کشور هستند و از دست دادن هر یک از هموطنان یک ضایعه است. کادر بهداشت و درمان کشور فداکاری‌­های بسیاری کرده‌اند که جای تشکر و قدردانی ویژه دارد. شهدای عزیز سلامت در این راه جان خود را در طبق اخلاص نهادند و روحیه مسئولیت‌پذیری خود را در بالاترین سطح نشان دادند.

موالی­‌زاده گفت: ملت بزرگ ایران به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند و کمک­‌های مؤمنانه و رزمایش‌­های همدلی به شکلی شایسته در سراسر کشور صورت گرفت. علاوه بر دستگاه‌­های اجرایی و نهادهای غیردولتی و عمومی که کار کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از بیماری را سامان دادند، بسیاری از مردم، حتی با بضاعت اندک خود، در این راه مقدس قدم گذاشته و نیازهای آسیب­‌دیدگان از اقلام بهداشتی گرفته تا ارزاق را تأمین کردند. البته متأسفانه بعضی نیز به گونه‌­ای عمل کردند که زیبنده نبود و با رفتارهای منفعت­‌طلبانه، خود را از اجر و ثواب فراوانی که نصیب انسان­‌های نیکوکار می­‌شود محروم کردند و در عمل در مقابل مردم قرار گرفتند.

باید فرهنگ تعاون را تقویت کنیم
دبیر شورای فرهنگ عمومی با یادآوری اینکه در خصوص موضوع کرونا دو سند تهیه شده است، توضیح داد: یکی از آنها با عنوان ارتقاء فرهنگ تعاون و احسان است که خوشبختانه در جامعه ما این فرهنگ از دیرباز وجود داشته اما باید آن را روز به روز بیشتر تقویت کنیم. امروز بیش از هر زمان دیگری به همدلی و کمک به یکدیگر نیازمندیم.
سند دوم مربوط به مسئولیت­‌های فردی و اجتماعی در دوران شیوع کروناست که هر چه جلوتر می‌­رویم، اهمیت این موضوع آشکارتر می­‌شود. اگر برخی از هموطنان در ابتدا گمان می­‌کردند نیاز چندانی به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی ندارند، امروزه با موج سنگینی که از شیوع بیماری در کشور ایجاد شده، نباید تردیدی برای رعایت پروتکل‌­های بهداشتی باقی مانده باشد.

موالی‌زاده تاکید کرد، برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا به عزم ملی نیاز است، در غیر این صورت نگرانی‌­ها افزایش و تلفات فزونی می‌یابد.
او گفت: شاغلان بعضی از صنوف ناچار به حضور در عرصه جامعه هستند و مسائل معیشتی به گونه‌­ای است که باید مورد توجه قرار گیرد اما باید تمهیداتی به کار بندیم تا سلامت و معیشت به صورت توأمان و به درستی مدیریت شود. به هر حال سرنوشت همه ما مشترک است و هر یک به سهم خود باید تلاش کنیم تا جامعه ما با به کار بستن تمهیدات لازم و رعایت پروتکل‌­های بهداشتی از این ویروس مهلک پاک شود.

تغییر سبک زندگی
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اینکه بیماری کرونا بر ابعاد مختلف زندگی بشر تأثیر گذاشته و این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری همه‌­گیر اعلام شده است، افزود: نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. پیش از این، گونه‌­هایی از ویروس کرونا باعث ایجاد بیماری­‌هایی همچون سارس و مرس شده بود اما آن بیماری­‌ها، منطقه‌­ای بودند و ابعاد جهانی پیدا نکردند؛ اما اکنون مساله جدی است و سبک زندگی ما به هر حال دستخوش تغییراتی شده و محدودیت‌­هایی ایجاد می­‌شود.

او ادامه داد: ممکن است تطابق یافتن با چنین شرایطی سخت و دشوار باشد اما باید بپذیریم که راه دیگری وجود ندارد و حاصل تحمل سختی‌­های کوتاه‌مدت سبب ایجاد گشایش درازمدت خواهد شد. در غیر این صورت بیماری شکل فرسایشی به خود می­‌گیرد؛ لذا از همه مردم درخواست می‌کنیم با عزمی ملی و جدی گرفتن مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در این بحران کرونا، تلاش کنیم این بیماری ریشه کن شود. این کار سخت اما شدنی است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.