۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۰۲
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83742658
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جهش تولید نیازمند توجه همزمان به عرضه و تقاضاست

تهران- ایرناپلاس- حسین سلاح‌ورزی می‌گوید: به‌منظور تحقق شعار جهش تولید لازم است که هر دو سمت عرضه و تقاضا را با هم مورد توجه قرار دهیم. مثلاً برای سمت عرضه نیازمند تقویت و کارا کردن زنجیره‌های تولید ارزش هستیم که برای رسیدن به آن لازم است نهضت مقررات‌زدایی را پیش ببریم.

سال ۱۳۹۹ با نام جهش تولید شناسنامه‌دار شده است. برای تحقق این شعار که از سوی رهبر انقلاب برگزیده شده، الزامات و زیرساخت‌هایی نیاز است که تنوع آنها در سطحی خُرد به گستره تمام بخش‌ها و نهادهای اقتصادی کشور است. اما آنچه اهمیت دارد، محورهای کلانی است که همه اینها را تحت یک گفتمان به اجماع برساند؛ گفتمانی که بعد عینی‌تر آن می‌تواند به یک استراتژی صنعتی بینجامد.

حسین سلاح‌ورزی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: تصور من این است که تحقق جهش تولید نیازمند مجموعه‌ای از پیش‌شرط‌ها است که شاید اصلی‌ترین آنها وجود یک استراتژِی صنعتی مدون و مؤثر است.

وی افزود: ما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم به توافقی برسیم و نقشه راهی ترسیم کنیم که متناسب با این استراتژی، سیاست‌های اقتصادی کشور را پیش ببریم. وقتی می‌گوییم جهش تولید بحث بر سر این است که در اقتصاد ارزش‌های جدیدی ایجاد کنیم و با همین منابع و امکانات موجود بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و ارزش مازادی را تولید کنیم؛ به عبارت دیگر یعنی توجه دقیق به مفهوم بهره‌وری.‌

سلاح‌ورزی بیان کرد: چالش‌هایی که ما نسبت به این  قضیه می‌بینیم در سطح  کلان دولت با محدودیت منابع اضافه برای نظام تولید مواجه است و از طرف دیگر، دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های متناسب با آن را ندارد.

ارائه برنامه‌های روتین با نام شعار سال

وی افزود: دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها برنامه‌های معمول و قانونی و روتینی دارند که منبعث از اهداف بالادستی برنامه‌های توسعه یا برنامه‌های سالانه است. حال وقتی از جهش تولید صحبت می‌کنیم، منظور این است که با وضع موجود چه اقدامات جدیدی را انجام دهیم که تولید بیشتری داشته باشیم؟ در حالی که هر ساله وقتی رهبر انقلاب شعاری را برای آن سال برمی‌گزینند، آنچه به‌عنوان نتیجه کار شاهد بوده‌ایم، این بوده است که دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها همان برنامه‌های معمول خود را با لباس شعار جدید ارائه می‌کنند و به همین خاطر است که در پایان سال شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه توضیح داد: نکته بعدی این است که افزایش تولید یعنی افزایش عرضه. زمانی که درباره افزایش عرضه صحبت می‌کنیم، باید همزمان برای رشد سطح تقاضا هم برنامه‌هایی در نظر داشته باشیم. به بیان دیگر، زمانی که می‌خواهیم تولید را افزایش دهیم، مستلزم این هستیم که هم از سمت صادرات به‌عنوان تقاضای خارجی و هم از سمت تقاضای داخلی برنامه داشته باشیم.

به گفته ‌سلاح‌ورزی در سمت داخل به دلیل کاهش قدرت خرید شدید مردم، نیازمند برنامه‌های هدفمند و مؤثر قدرتمندی هستیم و از طرف دیگر، تولید و عرضه مستلزم زنجیره تولید ارزش سالم و کارا است که تمام  اینها هم در حوزه صادرات و تجارت خارجی و هم در حوزه داخلی ارتباط مستقیمی با مقررات و فضای کسب‌وکار دارد. در بحث دوم، سیاست این است که عزم جدی برای پیشرفت نهضت مقررات‌زدایی داشته باشیم.

ضرورت شعار جهش تولید

سلاح‌ورزی در ادامه درباره ضرورت شعار امسال توضیح داد: جهش تولید توصیه بسیار مهمی است. اهمیتش از این منظر است که متأسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه که به کشور تحمیل شده، قسمت زیادی از فروش نفت را از دست داده‌ایم و برای همین مقدار کمی که باقی مانده، قیمت آن بسیار کاهش یافته است. بنابراین برای تأمین منابع ارزی کافی که برای ورود کالاهای استراتژیک و اولیه لازم است، حتماً نیاز به درآمد حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی داریم. برای اینکه ارزآوری داشته باشیم و از طریق آن نیازهای داخلی را تأمین کنیم، نیاز به  رشد قابل توجه تولیدات صادراتی است. از طرف دیگر، نیازهای داخلی هم وجود دارد و هر چقدر میسر باشد، باید تولیدات داخلی را برای مصرف داخل بالا ببریم که کمتر محتاج واردات باشیم.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.