۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83563341
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۴ روایت از دیدار متفاوت رهبر انقلاب با تولیدکنندگان کشور

تهران- ایرناپلاس- رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه با شمار زیادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور دیدار کردند. در این گزارش روایت‌هایی از تولیدکنندگان حاضر در این جلسه متفاوت، دغدغه‌های آنها و میزان امیدواری‌شان از حل آنها آورده شده است.

حضور نیمی از کابینه و قریب به اتفاق مسوولان مرتبط

برای دیدار شامگاه سه‌شنبه، از مدتی قبل برای آن برنامه‌ریزی و تلاش شده بود جدی‌ترین فعالان تولید کشور به آن دعوت شوند. همچنین قریب به اتفاق مسوولان اقتصادی کشور و حتی آنها که تا حدی به موضوع اقتصاد مرتبطند، در جلسه حاضر بودند. از وزرای نفت، صمت، جهاد کشاورزی، رفاه و کار، اقتصاد، گردشگری، راه و نیرو گرفته تا رئیس بانک مرکزی و وزرای علوم، کشور  و دفاع و معاون علم و فناوری ریاست جمهوری. همچنین مسوولان نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان، صداوسیما، قرارگاه خاتم، سازمان اوقاف، کمیته امداد، شهردار تهران و دبیر و برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز از دیگر حاضران جلسه در کنار صدها فعال اقتصادی برگزیده بودند.

حرف دل تولیدکننده‌ها

مهدی معصومی، مالک شرکت تخم مرغ تلاونگ یکی از مهمانان بود که اظهار کرد: در این جلسه حدود ۱۵ نفر از ۱۵ صنف مختلف دعوت به سخنرانی شده بودند که در نهایت به دلیل کمبود وقت، ۱۰ نفر از آنها سخنرانی کردند. هرکدام از اینها مسائل و توانمندی های خود را مطرح کردند تا از این طریق موانع کسب و کارشان ترفیع گردد.

وی افزود: اگر می خواهیم کشور پیشرفته ای داشته باشیم، باید به تولید اهمیت دهیم، بالاخره اگر بتوانیم کیفیت و کمیت تولید را افزایش دهیم،نیازی نداریم خیلی از کالا ها را از خارج وارد کنیم و باعث می شود اشتغال هم افزایش یابد.

معصومی عنوان کرد: رهبری دو مطلب را گفتند که حرف دل ما هم بود: یکی اینکه اکنون در تحریم هستیم و راه ورود کالا بسته است، ولی اگر تحریم برداشته شد، دوباره مانند سالهای قبل شروع به واردات گسترده نکنیم و این تعهد را داشته باشیم گه اگر تحریم برداشته شد باز به تولیدات داخلی اتکا کنیم. مطلب دوم این بود که خود مردم به تولیدات داخلی افتخار کنند، مثلا ما در حوزه های زیادی مانند کفش و پوشاک تولیدات خوبی داریم ولی به دلیل اینکه میل به مصرف محصولات خارجی بالاست، تولیدکنندگان این محصولات مجبورند از  لوگوی خارجی استفاده کنند.  من در زمینه صنعت مرغداری که تخصص خودم است اعلام می‌کنم برنامه گسترده ای داریم تا سبد خانوار را به سمتی ببریم که به جای مصرف کالاهای بی کیفیت، کالاهای داخلی باکیفیت مصرف کنند.

گلایه از واردات

سیروس تالاری، رئیس هیئت مدیره انجمن سازمان تجهیزات صنعت نفت ایران که در مقابل رهبر انقلاب سخن گفت، در بیان محور سخنان خود توضیح داد: به رغم ظرفیت‌ها و دستاوردهای انکارناپذیر سازندگان داخلی، متاسفانه واسطه‌ها و نمایندگان شبکه‌ای تجهیزات کشورهای شرقی و غربی بر طبل بی‌کیفیتی محصولات داخل می‌کوبند.

وی درخواست کرد با حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، تجمیع و همسوسازی همه ظرفیت‎‌های ملی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از طراحی تا مهندسی گرفته تا ساخت تجهیزات و نصب و ساختمان، سرلوحه همکاری‌های فراگیر ملی با مدیریت وزارت نفت و مشارکت فعال همه صنوف و انجمن‌های ذی‌ربط قرار گیرد تا از این طریق اولا نقاط ضعف و قوت داشته‌های ملی بروز یابد و ثانیا ظرفیت‌های مختلف در تناظر چندجانبه با هم به هم‌افزایی بینجاند، ثالثا هلدینگیهای توانمند ای‌پی‌اس از دل آنها ایجاد شود جهت انجام پروژههای بزرگ و حضور در بازارهای منطقه‌ای.

برخی دغدغه‌های فردی را عنوان کردند

محمد قاسمی، رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان خمین نیز یکی دیگر از مهمان این جلسه بود که درباره آن گفت: با توجه به وسعت و اثرگذاری‌ بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و مسائل فراوان آن، متاسفانه دیشب آنطور که بایسته بود این مسائل از سوی سخنوران و برنامه‌ریزان در حضور مقام معظم رهبری بیان نشد و من فکر می‌کنم باید بهتر و بیشتر از این به نتایج مطلوب‌تری می‌رسید.

وی افزود: بردن بحث‌های کلان اقتصادی کشور به سمت مسائل فردی و خواسته های شخصی، ظلمی به کل انسان‌هایی است که چشم امیدشان به بزرگان کشور است. بخشی از این انتقاد معطوف به برنامه‌ریزان است. به هر دلیل برخی مشکلات اصلی و اساسی کشور را نتوانستند مطرح کنند. چون ما در کشور ظرفیت بسیار بزرگ تولیدی داریم که رهبری درباره آن مباحث بسیار خوبی مطرح کردند.

قاسمی گفت: به نظر من که ۳۵ سال در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنم این بخش می‌تواند تمام بخش‌های دیگر مانند بخش مالی، محیط زیست و صنعت را فعال کند، اما متاسفانه همیشه نسبت به این بخش نگاهی ترحم‌آمیز وجود دارد و وقتی این نوع نگاه مسلط شود، همه بخشهای زیر پوشیده می شود، مثلا به بانکها گفته می شود نمی توانند به زارعی که سالی ۵۰۰ تن محصول تولید کرده، اتکا کنند و به آن تسهیلات داد.شما می بینید در بخش گزارش و خبر هم بسیار به آنها کمتر پرداخته می شود.

وی گفت: برخی از سمت بخش کشاورزی شخصی صحبت کردند و فضای سخنرانی را به سمت دغدغه‌های شخصی خود بردند. در حالی که باید در محضر رهبری  معضلات و نقاط کلیدی تولید بیان شود و بیان معضلات باید کارشناسی شده و جامع الاطراف و به نفع همه باشد.

قاسمی بخشی از این معضلات را شامل ۲۰ میلیون اراضی قابل کشت معطل ، هدررفت ۳۵۰ میلیارد معکب ریزش‌های بارانی و رها کردن  نیروی عظیم، کارآمد و  فداکار روستاها و مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ دانست.

امیدواری فعالان تعاون کشور به تغییر رویکرد مسوولان

بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران که اولین سخنران جلسه بود، درباره این برنامه گفت: محور جلسه جمعی از فعالان اقتصادی کشور به ویژه تولیدکنندگان و تعدادی از مسوولان با مقام معظم رهبری، رسیدگی به مشکلات و موانع تولیدکنندگان بود. البته یک بخش دیگر هم مربوط به مسائل تعاون بود که از سوی بنده ارائه شد.

وی گفت: فرمایش رهبر حول محور تولید این بود که مهمترین راهکار برون‌رفت از مشکلات کنونی توجه به تولید ملی است و قطعا توجه به تولید ملی راهکاری بسیار با اهمیت در تقویت اقتصاد ملی و مصون کردن از فشار تحریم و تکانه‌های خارجی است. ایشان در رابطه با استراتژی اقتصادی در کشور نظرشان این بود که اگر تولید کشور به اندازه کافی مورد توجه قرار گیرد و مشکلات تولیدکننده ها و فضای کسب و کار و تولید برداشته شود و موانع بروکراسی و اداری هم رفع شود، قطعا اقتصاد کشور آنقدر قوی و آسیب‌ناپذیر خواهدبود که هیچ تحریمی در آن کارساز نخواهد بود. این در واقع محور اصلی سخنان ایشان بود که تولیدکنندگان هم  کاملا با آن موافق بودند. البته ایشان تذکراتی هم به دستگاه‌های اجرایی در زمینه رفع موانع تولید داشتند.

عبداللهی در ادامه گفت: در بخش تعاون هم بنده گفتم یکی از دلایل اصلی ایجاد فاصله فعلی وضعیت بخش تعاون با هدفگذاری سهم  ۲۵ درصدی این بخش از جی‌دی‌پی کشور، این است که قوانین مرتبط با بخش تعاون به طور کامل اجرا نشده است، لذا قسمت اعظم ظرفیت‌هایی که می‌توانست به بخش تعاون کمک کند، مورد توجه قرار نگرفته است.  ایشان هم عرایض بنده را تصدیق کردند و در این زمینه سفارش لازم را به مسئولان گوشزد کردند. نهایتا اینکه این امیدواری بین فعالان تعاون کشور ایجاد شد که بعد از فرمایش ایشان شاهد یک تغییر جدی در رویکرد مسوولان مربوطه شویم تا از این طریق به رونق تولید کمک کنند.

۱۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.