۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 3017
کد خبر: 83695908
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

این کیمیا قیمت ندارد

تهران-ایرناپلاس-در حالی که به‌علت برخی سودجویی‌ها و سوءمدیریت‌ها، بسیاری از شهروندان با کمبود اقلام بهداشتی از جمله ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی کننده دست روبه‌رو شده‌اند، برخی داروسازان بیکار ننشسته و با هر آنچه در توان دارند، به کمک آمده‌اند تا بخشی از کمبودها را جبران کنند.

همزمان با تلاش مراکز درمانی و پزشکان برای مهار کووید ۱۹، دانشکده‌های داروسازی دست به کار شده‌اند و برای مردم و مراکز درمانی مواد ضدعفونی کننده تهیه می‌کنند. یکی از این داروسازان می‌گوید: اینها قابل فروش نیستند و رایگان در اختیار مردم و مراکز درمانی گذاشته می‌شوند.

عاطفه حاجی‌آقا بزرگی، داروساز، متخصص شیمی دارویی و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی البرز به ایرناپلاس می‌گوید: هفته پیش همزمان با شیوع کرونا، کلاس‌های درس دانشکده تعطیل شد. روز دوشنبه که مشغول گوش دادن به اخبار بودم، گلایه‌هایی درباره کمبود محلول‌های ضدعفونی کننده دست را شنیدم. در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی نیز می‌خواندم که مردم برای تهیه ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده دچار مشکل شده‌اند. حتی بسیاری به خود من زنگ می‌زدند که کدام داروخانه ژل و محلول ضدعفونی‌کننده دارد تا از آنجا تهیه کنند.

وی ادامه داد: رسالت اولیه ما این است که در خدمت مردم باشیم و داروسازانی تربیت کنیم که مسئولیت‌پذیر باشند و بدانند که خط مقدم و سردمداران بهداشت جامعه هستند. همان روز به این فکر افتادم که ما در دانشکده، مواد لازم برای تهیه این محلول‌ها را در اختیار داریم. بنابراین دست به کار شدم. جالب اینکه همان روز بسیاری از دانشجویان به من پیغام دادند و از کمبود محلول‌ها و مشکلاتی که مردم دچار شده بودند، گلایه می‌کردند. وقتی مطلع شدند که ما می‌خواهیم این مواد را در دانشکده تولید کنیم، بسیاری از آنان اعلام آمادگی کردند که حاضرند داوطلبانه به کمک بیایند؛ آن هم زمانی که اکثر مردم به دنبال این هستند که حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به علت اینکه تراکم و تجمع، احتمال شیوع را بالا می‌برد، من اجازه ندادم بسیاری از دانشجویان داوطلب در دانشکده حاضر شوند، تصریح کرد: ولی یکی از دانشجویان با وجود باران شدیدی که در کرج می‌بارید، از راه دور خود را به دانشکده رساند.

حاجی‌آقا بزرگی با تشکر از حمایت‌های دکتر رامین تاج‎بخش، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: من به همراه رئیس دانشکده، یکی از کارشناسان دانشگاه و یکی از دانشجویان از موادی که در آزمایشگاه‌ها داشتیم برای تهیه محلول‌ها استفاده کردیم. هدفمان هم این بود که این محلول‌ها را به بیمارستان‌های دانشگاه، دانشکده‌ها و به افرادی که در حوزه ستادی، مشغول و درگیر مبارزه با کرونا هستند، برسانیم.

وی افزود: وقتی این محلول‌ها تهیه شد، من از طریق کانال‌ها اطلاع‌رسانی کردم که هر کس محلول نیاز دارد بیاید و دریافت کند. این محلول‌ها را برای ستاد دانشگاه و داروخانه دانشکده فرستادیم. بقیه را هم در نگهبانی دانشکده گذاشتیم که اگر کسی خواست، از آنجا تحویل بگیرد. همه می‌پرسیدند قیمت محلول‌ها چقدر است. ما می‌گفتیم این مواد قیمت ندارد چون این مواد مال دانشکده است و وظیفه دانشکده نیز این است که این کمک را در برابر افراد جامعه انجام دهد.

این داروساز با بیان اینکه من چند محلول را با خود آوردم و آنها را به چند پرورشگاه که می‌شناختم تحویل دادم گفت: می‌دانستم این مراکز دیرتر و سخت‌تر می‌توانند به این داروها دسترسی داشته باشند و این در حالی است که به علت تراکم بالای بچه‌ها، این مراکز جزو مکان‌های پرخطر محسوب می‌شود.

حاجی‌آقا بزرگی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، کمبود اتانول ۹۶ درصد است گفت: تاکنون توانسته‌ایم اتانول را از طرق مختلف فراهم کنیم و تا جایی که مواد در اختیار داشته باشیم، تولید این محلول‌های ضدعفونی کننده را انجام خواهیم داد.

وی ضمن توصیه شهروندان به رعایت بهداشت عمومی مانند شستشوی دست‌ها متذکر شد: باید استرس و نگرانی را از خود دور کنیم و مطمئن باشیم با درایت و تدبیر می‌شود از این بحران عبور کرد.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.