بازار داغ شایعات؛ آیا نظام سلامت ایران، آمادگی مقابله با کرونا را دارد؟

تهران-ایرناپلاس- بازار داغ شایعات در مورد بیمار کرونا، مردم را بیش از پیش نگران کرده است؛ سوالات بسیاری در ذهن مردم نقش بسته است که باید به آنها پاسخ‌های روشن داد تا فضا بیش از این ملتهب نشود. با این وجود کارشناسان معتقدند که اوضاع آنچنان هم وخیم نبوده و نظام سلامت کشور در مواجهه با این ویروس دست بسته نیست.

با اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت، مبارزه با بیماری کرونا وارد مرحله جدیدی شده است. این در حالی است که گفته می‌شود کرونا به پشت مرزهای کشور ما هم رسیده است.

دو روز پیش بود که اخباری از سوی ابراهیم شکیبا رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه منتشر شد که به گفته او مواردی از بیماری کرونا در اقلیم کردستان گزارش شده و نشان می‌دهد این ویروس پشت مرزهای غربی کشور رسیده است.  وی همچنین گفته مرزها و مراکز درمانی در این استان در آماده باش کامل هستند و مراقبت در مرز تشدید شده و تمام مسافران ورودی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ چیزی که احتمال آن زیاد است، این است که کرونا بلاخره وارد کشور ما نیز خواهد شد و به گفته بسیاری با توجه به تحریم‌های شدید دارویی و تجهیزات پزشکی که کشور ما با آن روبه‌روست، ما می‌توانیم در برابر این ویروس ناشناخته شکننده‌تر از همیشه باشیم. سوال اینجا است که آیا نظام سلامت و بیمارستان‌های ما آمادگی مقابله با این ویروس را دارند؟ آیا این ویروس تا چه حد کشنده است؟ آیا این ویروس از طریق معاینات بالینی قابل تشخیص است یا برای تشخیص آن باید کیت تشخیص وجود داشته باشد؟

پیشتر اخباری مبنی بر اینکه در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی ماسک و دستکش سهمیه بندی شده و همین موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات شده است، به گوش می رسید. حال در شرایطی که امکانات اولیه وجود ندارد چطور می‌توان در برابر ویروس کرونا مقاومت کرد؟ چطور در چنین شرایطی وزارت بهداشت اعلام می‌کند که در آمادگی کامل به سر ‌می‌برد؟

در مواجه با کرونا ویروس دست بسته نیستیم/ در مرزهای شرقی هم مشکل داریم

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که این طور نیست که نظام سلامت ما در مواجه با این ویروس دست و پا بسته باشد در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: کرونا ویروسی است که علاوه بر چین، ۱۷ کشور دیگر حتی آمریکا را هم درگیر کرده است. در اینکه این ویروس می‌تواند به همه جا منتقل شود شکی نیست.  امروز ما  حتی در مرزهای شرقی هم مشکل داریم، چرا که بالاخره افغانستان هم‌مرز چین است یا برخی از گزارش‌های غیررسمی می‌گویند ویروس کرونا به پاکستان هم منتقل شده است. ولی مسئولان کشور، وزیر بهداشت و معاونان وی می‌گویند تمام امکانات را فراهم کرده‌ایم.

شهریاری می‌افزاید: امیدواریم وضعیت به جایی نرسد که نیاز به تخت‌های ویژه آی سی یو و امکانات و داروهای درمانی زیاد داشته باشیم. البته ظاهرا ساخت واکسن کرونا در دنیا شروع شده، ولی مسئولان تمام تلاش خود را خواهند کرد و نمی‌شود از ابتدا فکر کنیم که دست بسته هستیم. بالاخره ما تجربه زیادی در مورد بیماری‌های شبیه به این مثل بیماری سارس داریم. همین چند سال پیش بود که مواردی از ویروس کرونا به نام مرس مشاهده شد و کشور توانست آن را کنترل کند.

شهریاری می‌افزاید: در چنین شرایطی بیشتر خودمراقبتی مردم می‌تواند کمک کند. باید مراکز بهداشتی، صداوسیما و رسانه‌ها سطح سواد سلامت جامعه را بالا ببرند، چون اگر خود مردم برخی موارد بهداشتی را رعایت نکنند، همیشه چنین خطراتی که منجر به مرگ می شود وجود دارد. علاوه بر این کشور ما همیشه از نظر سازمان جهانی بهداشت یکی از کشورهای پیشرو در مورد مبارزه با بیماری‌های واگیردار بوده که امیدوارم این بار هم این اتفاق بیافتد.

عده‌ای دوست دارند مردم را بترسانند

سیامک مره صدق، دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با ایرناپلاس در پاسخ به این که گفته می‌شود بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان شهدای یافت آباد تهران آمادگی لازم برای مقابله با ویروس کرونا را ندارند گفت: این که ما بخواهیم دنبال امکانات بی نهایت بگردیم چنین امکاناتی در هیچ کجا دنیا وجود ندارد، امکانات اولیه و حتی بیشتر از آن برای مبارزه با این ویروس وجود دارد. یک عده دوست دارند مردم را از یک اپیدمی که هنوز اتفاق نیافتاده بترسانند. بنده در این حد به مسئولان نظام اعتماد دارم که وقتی می‌گویند امکانات اولیه برای مقابله با یک ویروس را در بیمارستان جمع کرده‌اند، به آن اعتماد کنم.

کرونا تا چه حد کشنده است؟

این روزها انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از شهرهای متروک چین و مردم قرنطینه شده‌، در فضای مجازی مردم را از ورود این بیماری به کشور و همه گیر شدن آن ترسانده است، اما این که این ویروس تا چه حد ترسناک بوده و می‌تواند کشنده باشد سوالی است که میرعمادی متخصص بیماری‌های عفونی به آن پاسخ می‌دهد.

میرعمادی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: این ویروس هم مثل تمامی ویروس‌های تنفسی دیگر است و تنها فرق آن این است که جدیدا پدید آمده است. آمارها نشان می‌دهد مرگ و میری که این ویروس داشته، بیشتر از ۳ درصد مبتلایان نبوده است. این آمار به این معناست که نباید ویروس عجیب و غریبی باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد جوی ایجاد شده است که این ویروس را بیش از حد خطرناک جلوه دهند، و گرنه از همین بیماری‌های تنفسی در جامعه ما وجود داشته و بین مردم می‌چرخد. آنفلوآنزا مثال واضح این بیماری‌هاست که مورد توجه است. ویروس هایی مثل RSV یا بیماری‌های باکتریایی مثل سل، همه بیماری‌های جدی هستند که از طریق هوا منتقل می‌شوند و ما مدت‌هاست آنها را کنترل می‌کنیم و مردم هم زندگی می‌کنند. از طرفی ویروس کرونا جدید هم این گونه نیست که هر کسی به آن مبتلا شود به طور آنی بمیرد.

به گفته وی مقداری جریانات رسانه‌ای باعث ایجاد چنین جو سنگینی شده که البته چنین جوی جهانی است. در طول سال‌های اخیر بارها سازمان جهانی بهداشت در مورد موارد مختلف اعلام اضطرار کرده و هیچ وقت این چنین مورد توجه شدید رسانه‌ها نبوده است.

میرعمادی می‌افزاید: این ویروسی است که به قرنطینه‌های آنچنانی نیاز ندارد و خطرناک به آن مفهومی که مردم از آن واهمه دارند نیست. البته در مورد همه بیماری‌های تنفسی اگر افراد مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند مشکلی نخواهند آمد.

آیا معاینات بالینی کافی است؟

میرعمادی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم بهداشتی کشور ما آمادگی مقابله با ویروس جدید کرونا را دارد، ادامه می‌دهد: بله، مگر ما آنفولانزا را از سر نگذراندیم، مگر در کشور ما بیماری‌های دیگر تنفسی وجود ندارد؟ نمی‌خواهم بگویم تحریم‌ها تاثیر نداشته، ولی بلاخره مثل سایر بخش‌های کشور بخش بهداشت و درمان کشور هم پیش می‌رود. یک سری مشکلات وجود دارد ولی این طور نیست که ما لنگ مانده باشیم.

در حالی که مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند کیت تشخیص این بیماری از آلمان وارد کشور شده است برخی از اخبار از گوشه کنار کشور شنیده می‌شود که هنوز کیت تشخیص این بیماری به دست بسیاری از بیمارستانها نرسیده است و موارد مشکوک را از طریق معاینات بالینی تحت نظر قرار می‌دهند. میرعمادی در این باره می‌گوید: علائم بالینی این بیماری چون خیلی شبیه سایر بیماری‌های تنفسی است، نمی‌توان با معاینات بالینی قطعا گفت افراد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. باید  PCR انجام شود، در حال حاضر PCR را انستیتو پاستور انجام می‌دهد. الان ما نمونه‌هایی که مشکوک هستند را به انستیتو پاستور می فرستیم و آنها هم PCR را انجام می‌دهند و نتیجه را اعلام می‌کنند.

بازار داغ شایعات

اما در کنار اما واگرهایی که راجع به توانایی کشور در مبارزه با کرونا ویروس وجود دارد همزمان با جهانی شدن توجه‌ به سمت کرونا ویروس، بازار شایعات در فضای مجازی به شدت داغ است شایعاتی از ورود کرونا به کشور تا این شایعه که  افراد سیگاری یا کسانی که مواد مخدر از جلمه کوکائین مصرف می‌کنند در برابر این ویروس در امان هستند. چنین شایعاتی در حالی مدتی است در فضای مجازی وجود دارد که سیروس جعفری، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با ایرناپلاس آن را رد می‌کند و می‌گوید چنین ادعایی از نظر علمی ثابت نشده است.

جعفری همچنین در مورد این که گفته می‌شود کودکان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند می‌گوید: بنا برجمعیت آماری مبتلا به کرونا ویروس گفته می‌شود این ویروس افراد بالغ را درگیر می‌کند که البته قطعی نیست و باید بررسی‌های بیشتر در جهان بر روی آن انجام شود.  

گزارش از الهام کاظمی

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.