تهران- ایرناپلاس- حدود یک ماه از اعلام خبر ستاره‌دار شدن دبیر پیشین شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران می‌گذرد؛ بعد از مسئولان سازمان سنجش و وزیر علوم، این بار اعضای کمیسیون آموزش ضمن اظهار بی‌اطلاعی از موضوع اعلام کردند: اگر کسی در این زمینه مشکلی دارد، به کمیسیون نامه بنویسد، پیگیری خواهیم کرد. 

سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش درباره موضوع ستاره‌دار شدن یکی از پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری علوم سیاسی به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: تاکنون چنین موضوعی در کمیسیون مطرح نشده است، ما نه از طریق رسانه‌ها نه از طریق نامه، در جریان موضوع قرار نگرفته‌ایم، اما اگر کسی در این زمینه مشکلی دارد، به کمیسیون نامه بنویسد، پیگیری خواهیم کرد. 

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش هم در این‌باره به ایرناپلاس می‌گوید: اگر این موضوع صحت داشته باشد، آقایان باید پاسخگو باشند. شعار آقای رئیس‌جمهور تقبیح ستاره شدن دانشجویان بود.

یک منبع آگاه در معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز از پیگیری حقوقی این موضوع، از طریق وزارت علوم خبر می‌دهد. گفتنی است، پیگیری ایرناپلاس از مسئولان وزارت علوم به دلیل بی‌اطلاعی برخی و عدم پاسخگویی برخی دیگر، بی‌نتیجه مانده است. 

نیمه شهریور ماه، سها مرتضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با روزنامه همدلی از ممنوع‌التحصیلی خود در مقطع دکتری خبر داد. او در این مصاحبه از درخواست کتبی خود و قول پیگیری مسئولان سازمان سنجش برای حل موضوع خبر داده است. 
منصور غلامی، وزیر علوم در مصاحبه‌ای با رویداد ۲۴ در مورد پرونده این فعال صنفی و دانشجویی گفته است: «ایشان باید تقاضایش را بدهد، ببینیم ماجرا از چه قرار بوده است‎.»

پایان ستاره‌دارها؟

«ستاره‌دار» یا ممنوع التحصیل از ابداعات وزارت علوم  محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم  بود، به دنبال این رویه تعداد زیادی از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دولت محمود احمدی‌نژاد بازماندند. از همین رو، حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بر تلاش برای رفع این معضل، به‌عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی خود تأکید می‌کرد. اواسط سال ۹۲ و باروی کار آمدن دولت یازدهم، جعفر توفیقی، سرپرست وقت این وزارتخانه در گفت‌وگویی با روزنامه شرق اعلام کرد « امسال هیچ دانشجویی ستاره‌دار نمی‌شود.» به تدریج پرونده تعداد زیادی از دانشجویانی که جلوی تحصیلشان گرفته شده بود، به جریان افتاد و با گرفتن تعهداتی موفق به تحصیل شدند.

آذر ماه سال ۹۶  روزنامه جامعه فردا، از ستاره‌دار شدن۱۵۰ تا۲۰۰ تن از دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری خبر داد و به نقل از محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت « آمار مستند و دقیقی در اختیار ندارم اما در جلسه‌ای که فراکسیون امید با منصور غلامی‌، وزیر علوم داشت، ایشان تأیید کردند که تعداد ستاره‌ دارهای سال تحصیلی جدید بیش از ۱۰۰ نفر است». وی در همین راستا به خبرگزاری ایلنا نیز گفته بود «با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، از میان دانشجویان ستاره‌دارِ امسال، تاکنون ۱۵۱ نفر در مقطع دکتری و ۳۹۸ نفر نیز در مقطع ارشد، با تعهد موفق به ثبت‌نام و ادامه تحصیل شده‌اند. به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، در سال جاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد مردود و اجازه ادامه تحصیل ندارند و وزارت علوم همچنان در حال رایزنی با وزارت اطلاعات و سایر مراجع ذی‌ربط است تا مشکل این افراد نیز حل شود.» 
علاوه بر این، آخرین بار سال ۹۶ رئیس‌جمهوری در اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی خطاب به وزیر علوم گفت «بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم».