۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 83294743
T T
۰ نفر
مصوبه پرحاشیه برخورد با فعالیتهای مجازی دانشجویان از كجا آمد؟

تهران- ایرناپلاس- بعد از خبری شدن یك مصوبه پرحاشیه درباره فعالیت دانشجویان در فضای مجازی و توضیح وزارت علوم درباره عدم ابلاغ آن، خبرنگار ایرناپلاس اطلاعاتی از نحوه تصویب این بند ارائه كرده و از سوی دیگر دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت، از نظر منفی دولت درباره آن خبر داده است.

علیرضا معزی، با بیان این كه چنین رویكردهای انقباضی بی‌ثمر است، افزود: تغییر در آیین‌نامه نیازمند تصویب در نهاد بالادستی است كه هنوز رخ نداده است. مسیر همان عبور از دانشگاه امنیتی به دانشگاه امن است؛ همان كه به ایستادگی دربرابر ستاره‌دار كردن دانشجویان انجامید.

*تركیب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها
بررسی خبرنگار ایرناپلاس نشان می‌دهد این مصوبه كه برای نهایی شدن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده، محصول شورایی است كه از 18 عضو اصلی آن، 12 نفر خارج از دولت هستند.

*صادقی: نظارت بر فضای مجازی دانشجویان خارج از صلاحیت كمیته‎های انضباطی است

در این حال یك عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واكنش به اصلاحات جدید آیین‎نامه انضباطی داشجویان می‎گوید: درگیر كردن كمیته‎های انضباطی به ابعاد دیگر زندگی دانشجویان و زندگی خصوصی آن‎ها مانند فضای مجازی، خارج از صلاحیت كمیته انضباطی است.
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراكسیون امید به ایرناپلاس می‎گوید: بنده درباره خبر اصلاحات جدید در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان از معاون پارلمانی وزارت آموزش عالی توضیح خواسته‎ام كه آیا این موضوع تصویب شده ‎است و آیا فراتر از قوانین عمومی است؟ یعنی خاص جامعه دانشجویی و ورود به حریم خصوصی آن‎ها است یا خیر؟ ولی هنوز جوابی نداده‌اند.
صادقی معتقد است: به‌طور كلی وظیفه كمیته انضباطی در چارچوب دانشگاه است. موارد دیگر مانند فضای مجازی مختص به حوزه عمومی است كه دانشجو نیز مانند هر فرد دیگری تابع قوانین و مقررات عمومی كشور است. اینكه ما بخواهیم كمیته انضباطی را درگیر ابعاد دیگر زندگی دانشجویان و زندگی خصوصی آن‎ها مانند فضای مجازی بكنیم، خارج از صلاحیت كمیته انضباطی است.
این عضو كمیسیون آموزش مجلس همچنین تصریح می‎كند: با این حال، معاون پارلمانی وزارت آموزش و وزیر علوم باید در این باره توضیح دهند. این موضوع نیاز به بررسی دارد. آقای دكتر صدیقی باید در این خصوص نظر بدهند.

روز جمعه جاماسب نوذری، مسئول سازمان امور دانشجویان درباره تغییرات جدید در آیین‎نامه انضباطی دانشجویان به ایرنا گفته‎: انتشار عكس‎های غیراخلاقی یا مرتكب شدن كار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در كانال‎های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‎شود.

وزارت علوم، بعد از انتشار خبر «افزودن برخورد انضباطی با دانشجویان به دلیل تخلف در فضای مجازی در آیین‌نامه انضباطی» توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و انتقادات به آن اعلام كرد: « این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسیده، ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.»
به گزارش ایرنا، جلسه 325 شورای اسلامی شدن دانشگاه‎ها و مراكز آموزشی، آیین‎نامه انضباطی دانشجویان را اصلاح كرد. اصلاحات این آیین‎نامه از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این شورا ارسال شده‎ بود.
۰ نفر