۸ سوال مهم که زنان باردار باید از متخصص بپرسند

استرس‌های مربوط به سلامت نوزاد می‌توانند دوران شیرین بارداری را برای هر زنی به سخت‌ترین روزهای زندگی بدل کنند. دسترسی راحت به متخصص زنان یا ماما یکی از مهمترین نیازهای این دوره برای هر والدی به شمار می‌رود که می‌تواند به آرامش روانی او کمک کند. اسنپ دکتر با ارائه خدمات مشاوره آنلاین پزشکی به زنان باردار این امکان را فراهم کرده تا بدون نیاز به مراجعه به مطب پزشک، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با متخصص زنان و زایمان و ماما در ارتباط باشید.

ایرنابازار- شروع بارداری برای هر والدی با سوالات و دغدغه‌های ذهنی بی‌شماری همراه است؛ از سوال درباره سلامت جنین و مادر گرفته تا راه‌کارهایی برای داشتن یک تجربه خوب و دلنشین از دوره بارداری. هجوم سوالات ریز و درشت به ذهن والدین به خصوص زنان در دوره بارداری ممکن است به معضلی برای آن‌ها تبدیل شود. عدم دسترسی هر روزه به پزشک باعث می‌شود افراد هنگام مراجعه حضوری به مطب، سوالات خود را محدودتر کنند یا فرصت کافی برای پرسیدن تمام سوالات خود نداشته باشند. با این حال، اسنپ دکتر، فرصتی را برای مادران و اعضای خانواده آنها فراهم کرده تا بتوانند به راحتی و در هر زمانی به متخصص زنان و زایمان یا کارشناسان مامایی دسترسی داشته باشند و از آنها مشاوره تلفنی دریافت کنند و سوالات خود را بپرسند.

در ادامه این مطلب، به تعدادی از سوالات پرتکرار درباره بارداری پاسخ داده‌ایم؛ سوالاتی که بعد از شروع بارداری، باید از دکتر زنان و زایمان پرسید.

هر چند وقت یک بار باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنم؟

معمولا تا هفته ۲۸ بارداری، مادر باید به صورت ماهانه به پزشک زنان مراجعه کند و معاینه شود. پزشک زنان فشار خون مادر، ضربان قلب جنین، اندازه شکم، وزن جنین و وضعیت کلی آن را بررسی می‌کند و در صورت نیاز توصیه‌های لازم را در اختیار مادر قرار می‌دهد. از هفته ۲۸ تا ۳۶ بارداری، معاینه پزشک هر دو هفته یک بار انجام می‌شود و بعد از هفته ۳۶، مادر باید هر هفته به پزشک زنان مراجعه کند. البته این یک روال کلی برای ویزیت زنان باردار است و بسته به شرایط مادر و جنین و سلامت جسمی آن‌ها، ممکن است این تاریخ‌ها جابجا شوند. تشخیص بارداری پرخطر یا تجربه بارداری‌های پر خطر قبلی می‌تواند از جمله دلایلی باشد که برنامه‌ریزی برای مراجعه‌های روتین بارداری را تغییر می‌دهد.

چه آزمایش‌هایی را باید در طول بارداری انجام دهم؟

آزمایش‌های حین بارداری، سلامت جنین و مادر را بررسی و به تشخیص زودهنگام نقص‌ها و بیماری‌های جنین کمک می‌کنند. این آزمایش‌ها مربوط به هفته‌های خاصی از بارداری هستند. در ادامه به تعدادی از مهمترین آزمایش‌ها در هر دوره اشاره شده است:

آزمایش‌های سه ماهه نخست بارداری:

آزمایش ادرار: برای بررسی عفونت‌های ادراری

سونوگرافی: برای تایید سلامت جنین و بررسی رشد آن

نمونه‌گیری از پرزهای جفتی (CVS): در صورت نیاز برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی

آزمایش DNA بدون سلول: برای تشخیص اختلالات کروموزومی

آزمایش‌های سه ماهه دوم بارداری:

آزمایش‌های غربالگری پیش از تولد: شامل سونوگرافی و آزمایش خون مادر برای تشخیص خطرات نقص‌های وراثتی

آزمایش مانیتور جنینی: برای بررسی سلامت جنین

آزمایش چالش گلوکز و تست تحمل گلوکز: برای تشخیص دیابت بارداری

آزمایش‌های سه ماهه سوم بارداری:

آزمایش خون: برای بررسی کم خونی و سایر بیماری‌ها از جمله مشکلات تیروئید

سونوگرافی: برای تایید موقعیت جنین و آمادگی برای زایمان

بسته به شرایط منحصر به فرد هر مادر و جنین، در دوران بارداری ممکن است آزمایش‌های تکمیلی و تشخیصی دیگری نیز توسط پزشک تجویز شود. همچنین برای اطلاع از زمان دقیق و توالی انجام این آزمایش‌ها، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا داروهای فعلی که مصرف می‌کنم، سلامتی جنین را به خطر می‌اندازد؟

مصرف دارو در دوران بارداری ممکن است اثرات مختلفی بر روی جنین داشته باشد. به همین دلیل در دوران بارداری باید در مصرف دارو احتیاط زیادی به خرج داد. هرگونه تصمیم‌گیری درباره مصرف دارو باید با مشورت دقیق با پزشک متخصص زنان یا ماما صورت بگیرد. پزشک می‌تواند بر اساس شرایط خاص شما و نیازهای درمانی که دارید، داروهای مناسب و ایمن را برای شما تجویز کند.

آیا در دوره بارداری به مصرف مکمل‌های خاص مانند اسید فولیک نیاز دارم؟

مصرف برخی مکمل‌ها در دوران بارداری بسیار مهم است و به رشد و تکامل جنین کمک می‌کند. فولیک اسید یا ویتامین B۹، قرص آهن، ویتامین D، کلسیم و امگا ۳ برخی از این مکمل‌ها هستند که با مشورت پزشک و بسته به نتیجه آزمایش‌های انجام شده تجویز می‌شوند.

۸ سوال مهم که زنان باردار باید از متخصص بپرسند

آیا بعد از بارداری تغییراتی باید در سبک زندگی خود ایجاد کنم؟

تغذیه سالم و متعادل، استفاده از مکمل‌های دارویی، تنظیم خواب و نحوه انجام ورزش در دوره بارداری و غیره، همگی از جمله تغییراتی در سبک زندگی هستند که در این دوره باید به سراغش برویم. ضمن مشورت با پزشک درباره سبک زندگی فعلی خود، می‌توانیم اطلاعات خوبی درباره چند و چون تغییرات در سبک زندگی به دست بیاوریم و توصیه‌هایی دقیق و تخصصی از پزشک زنان و زایمان و ماما دریافت کنیم.

آیا بارداری با رژیم غذایی خاصی همراه است؟

در این دوران تغذیه مناسب برای سلامت شما و جنین بسیار مهم است. برخی مواد غذایی باید به رژیم غذایی اضافه شوند، در حالی که مصرف برخی دیگر باید حذف یا محدود شوند.

غلات، میوه و سبزیجات تازه، گوشت، آجیل، حبوبات و لبنیات پاستوریزه از جمله مواد غذایی هستند که در طول بارداری مصرف آن توصیه می‌شود.

همچنین لازم است این مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید: شیر و لبنیات غیر پاستوریزه، انواع تخم مرغ و گوشت خام یا نیم‌پز، کافئین، غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس.

در نظر داشته باشید که تعیین رژیم غذایی خاص نیاز به مشورت با پزشک دارد.

آیا قبل یا حین بارداری نیاز به انجام واکسیناسیون خاصی دارم؟

واکسیناسیون در دوران بارداری می‌تواند به محافظت از مادر و جنین در برابر بیماری‌های خاص کمک کند. برخی واکسن‌ها قبل از بارداری و برخی دیگر در طول بارداری توصیه می‌شوند. واکسن آنفولانزا و واکسن HPV از جمله واکسن‌هایی هستند که در صورت نیاز باید قبل از بارداری تزریق شوند.

تزریق واکسن‌های دیفتری، کزاز و هپاتیت بی در این دوران بدون مانع است. اما برخی واکسن‌ها برای دوره بارداری توصیه نمی‌شوند. از جمله واکسن‌های حاوی ویروس زنده مانند سرخک و آبله. در طول بارداری قبل از هر تزریقی حتما با پزشک مشورت کنید و از بی‌خطر بودن آن برای خود و نوزادتان مطمئن شوید. همچنین اگر آلرژی خاصی دارید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

چگونه می‌توانم علائم غیرعادی را تشخیص دهم و در چه مواقعی باید فوراً با پزشک تماس بگیرم؟

تشخیص علائم غیرعادی در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا می‌تواند نشان‌دهنده وضعیتی باشد که نیاز فوری به تشخیص پزشکی دارد. در صورت مشاهده علائمی مثل خونریزی یا هرگونه ترشحات واژینال، تب بالای ۳۸ درجه، درد شدید شکم یا کمر، ورم ناگهانی اعضای بدن، سردردهای شدید و مداوم، کاهش یا تغییر در حرکات جنین، درد یا سوزش ادرار و تاری دید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

با اسنپ‌دکتر، متخصص زنان و زایمان همیشه در کنار شما است

استرس‌های مربوط به سلامت نوزاد می‌توانند دوران شیرین بارداری را برای هر زنی به سخت‌ترین روزهای زندگی بدل کنند. دسترسی راحت به متخصص زنان یا ماما یکی از مهمترین نیازهای این دوره برای هر والدی به شمار می‌رود که می‌تواند به آرامش روانی او کمک کند. اسنپ دکتر با ارائه خدمات مشاوره آنلاین پزشکی به زنان باردار این امکان را فراهم کرده است تا بدون نیاز به مراجعه به مطب پزشک، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با متخصص زنان و زایمان و همچنین ماما در ارتباط باشید. متخصصان زنان و زایمان و همچنین کارشناسان مامایی اسنپ‌دکتر در هر ساعت از شبانه‌روز آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما برای مراقبت‌های بارداری هستند. هنگام مشاهده هریک از علائم ضروری، می‌توانید از پزشکان اسنپ‌دکتر در لحظه و فوری مشاوره آنلاین بگیرید و دستورات پزشکی لازم را از آنها دریافت کنید. همچنین پزشکان اسنپ‌دکتر می‌توانند برای شما نسخه‌ دارویی، آزمایش و سونوگرافی تجویز کنند. علاوه بر این امکان ارسال تصویر آزمایش، سونوگرافی و هر مدرک پزشکی دیگر از طریق اپلیکیشن اسنپ‌دکتر پیش از شروع مشاوره با متخصص زنان برای شما فراهم شده است. برای مشاوره متخصص زنان و زایمان کافی است وارد سایت اسنپ دکتر شوید و متخصص مورد نظر را انتخاب کنید و یا به طور مستقیم به این آدرس برای مشاوره دکتر زنان آنلاین مراجعه کنید.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.