۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84508616
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راه‌های حل مشکلات جامعه؛ مقابله با سوءمدیریت و توجه به همه ظرفیت‌ها

تهران- ایرناپلاس- این روزها که در سایه سنگین تحریم‌ها و بحران کرونا فشارها و مشکلات اقتصادی در جامعه ما نمودی دوچندان یافته و دولت سیزدهم در شروع کار شرایط سختی را پیش رو دارد، کارشناسان سیاسی استفاده از همه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، تجارب و تخصص‌های موجود در کشور و همچین مقابله با سوء مدیریت‌ها را برای پیشبرد امور و برون رفت از شرایط اقتصادی کنونی ضروری می‌دانند.

دو فعال سیاسی در این رابطه، همدلی و همراهی همگان اعم از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، اقتصادی و اقشار مختلف مردم را پایه خروج از مشکلات اقتصادی موجود می‌دانند.

محمد سلامتی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: هم‌صدایی همه سلیقه‌ها و تلاش‌های واقع‌بینانه و البته مُجدانه می‌تواند هدف مهم کاهش مشکلات را به نتیجه‌ای مطلوب برساند و به‌دنبال آن افکار عمومی، این عزم دولتمردان در راستای خدمت به مردم و تلاش برای کاهش مشکلات را به صورت ملموس احساس و درک کرده و همراه شوند.

این فعال سیاسی افزود: اگر این مهم به دست بیاید، به طور حتم شاهد آن خواهیم بود که روز به روز نارضایتی عمومی از حالت کنونی خارج شده و به رضایتمندی جمعی تبدیل می‌شود که در این صورت روحیه کلِ جامعه را به سمت و سوی شرایط مطلوبی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده وقتی نارسایی‌هایی در جامعه شکل می‌گیرد، ‌برخی تلاش می‌کنند از چنین موقعیتی علیه هم استفاده کرده و از این طریق بروز بحران را بر گردن رقیب انداخته و ضعف‌های یکدیگر را بزرگ و برجسته کنند. امروز که اقتصاد و معیشت جامعه دچار مشکل است باید با رویکردی منطقی و البته واقع‌بینانه، تلاشی شبانه‌روزی و همتی عالی برای کاهش فشار بر مردم، رفع مشکلات و فراهم کردن آسایش نیاز است تا زمینه تقویت اعتماد عمومی ایجاد شود.

عضو کابینه دوران جنگ با بیان اینکه در کشور ما به دلیل تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای در اقتصاد کشور ایجاد شده است، گفت: برای مواجهه مطلوب با چنین موقعیتی انتظار است در کشور، همه مسئولان و تصمیم‌گیران در راستای دفاع از منافع ملت، مصالح ملی و اسلامی دست به دست هم داده و از صدر تا کف مدیریت‌ها، همیاری و همکاری با هم را مبنای عمل قرار داده تا کشور بتواند از بحران‌های دشوار کنونی عبور کند.

وی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری تعامل و همکاری صمیمانه و صادقانه برای حل مسائل مردم موجب ترمیم فضای کنونی  کشور می‌شود، افزود: روحیه رویارویی‌جویی و بزرگ کردن نقاط ضعف و تضعیف قوت‌ها به طور ملموسی چهره‌ همه دستگاه‌ها را تخریب می‌کند و مردم قضاوت بدی از عملکرد آنها خواهد داشت.

سلامتی ادامه داد: از این رو رسانه‌ها رسالت مهم خود می‌دانند که برای ارگان‌ها اهمیت «حمیت» را تبیین کنند تا نظام اجرایی و مدیریتی کشور آمادگی اصلاح امور را داشته باشد. ما به‌جز انسجام و اتحاد در داخل راهی دیگری برای برچیدن مانع‌ها نداریم و برای کسب رضایتمندی عمومی چاره‌ای جز همکاری همه سلیقه‌ها، جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی نیست.

سلامتی اضافه کرد:‌ باید توجه داشت که در وضعیت کنونی، «مدیریت» با توجه به فشارها، بسیار دشوار است؛ به همین دلیل هر کسی یا نهادی اگر توانایی داشته باشد و کمک نکند، مرتکب خطایی نابخشودنی می‌شود؛ پس باید همگی هرچه  توان‌ دارند به‌کار گرفته تا با همکاری و بهره‌گیری از همه پتانسیل‌های موجود، کشور را در مسیر بهبود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایران پتانسیل و ظرفیت‌های توسعه‌ای بسیار بالایی دارد، اظهارکرد: اگر فضا برای بهره‌بردن از همه دارایی‌های کشور فراهم شود، بی‌شک می‌توانیم از این مسیر صعب‌العبور به سلامت عبور کنیم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی دشواری‌های زیادی به مردم تحمیل کرده واز این‌رو تاکید مضاعف بر آن است که همه دست به دست یکدیگر داده و آرامش و شرایط بهتر معیشتی و اقتصادی را به جامعه و مردم بازگردانند.

نقش سوءمدیریت‌ها و برخوردهای گزینشی با فساد در افزایش مشکلات
احمد خرم دیگر فعال سیاسی نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس معتقد است: تعاملات با گروه‌های نخبه و استفاده از تجارب و ظرفیت‌های همه‌بخش‌ها می‌تواند در این شرایط که نارضایتی‌هایی به طور ملموس در جامعه مشاهده می‌شود کمک موثری باشد. در واقع سوءمدیریت و در نتیجه اتخاذ تصمیم‌هایی اشتباه و هزینه‌ساز سهم شگرفی در به وجود آمدن مشکلات در کنار تحریم‌ها اثر داشته است.

وی با بیان اینکه، سوء‌مدیریت، از برخی سوءجریان‌های ساختاری، سیاست‌گذاری، قانون و مقررات، ضعف در سیستم، فرآیندها و استفاده از افراد ناکارآمد و ناسالم به وجود می‌آید، ادامه داد : بنابراین می‌توان گفت که سوء‌مدیریت فقط به تاثیر فعالیت انسان‌های ناکارآمد و ناسالم مربوط نمی‌شود و منشاء آن ساختار اداره کشور است.

خرم افزود: به‌عنوان نمونه،‌ وقتی ۱۱، ۱۲ دستگاه را ناظر شیوه فعالیت دستگاه اجرایی کشور می‌کنیم به طور طبیعی انگیزه مدیران اجرایی برای نظارت بر فعالیتِ زیر دستان‌شان از بین می‌رود. چون نظارتِ دستگاه‌های بیرون ارگانی را کافی می‌دانند، ضمن آنکه «دیکته نانوشته غلط ندارد» و مدیران اجرایی برای مواجه نشدن با ایرادگیری‌های دستگاه‌های نظارتیِ یادشده، از تصمیم‌های مهم و حساس حذر می‌کنند تا وجهه مدیریتی‌شان زیرسئوال نرود. در واقع نظارتِ این ۱۲ نهاد نظارتی، شجاعت را از تصمیم‌گیران سلب کرده است.

وی ادامه داد: در این میان مدیران اجرایی و نظارتی به طور دائم دنبال مچ‌گیری از یکدیگرند و چنین رفتاری موجب بی‌انگیزگی مدیران و یا تبدیل آنها به افرادی خنثی‌ و بی‌اثر می‌شود؛ ضمن آنکه این عملکردها توان مدیریتی کشور را تقسیم بر ۲ می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیران بدون توجه به سند توسعه گزینش می‌شوند، افزود: مدیری که بدون توجه به سندهای توسعه‌ای یعنی طرح آمایش سرزمینی، کالبد ملی، ‌طرح جامع بخش‌های مختلف، ‌طرح جامع فرآورده‌ها و طرح توسعه استان‌ها شروع به کار می‌کند، ‌دچار تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای شده در نتیجه چنین حالتی، وقتی یک مدیر برود، مدیر بعدی با سلیقه خودش کار می‌کند.

این فعال سیاسی اضافه‌کرد: عدم برخورد با متخلفان و برخوردهای گزینشی با فساد، در تشدید سوءمدیریت بسیار موثر است؛ در واقع مدیران فاسد و ناکارآمد نباید در حاشیه امن قرار گیرند و مدیران دیگر که خطای آنچنانی ندارند، به پای میز محاکمه بروند.
خرم از دیگر مسائل را حجیم بودن دولت دانست و تاکید کرد، این وضعیت، کار را برای مدیران دشوار می‌کند.

وی گفت: همه این موارد، در حالی کشور را وارد فضای بحران می‌کنند که تشخیص این ناهنجاری‌ها و مقابله با آنها کار دشواری نیست.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.