۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۰۹
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84458825
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

بردیم اما مشکل مهره‌چینی داریم

تهران- ایرناپلاس- تیم ملی در دیداری که نه بار فنی داشت و نه ستاره‌هایش درخشید به یک پیروزی باارزش دست یافت و خوشبختانه با کسب ۳ امتیاز، در صدر جدول گروه ایستاد تا خود را برای دیدار حساس با عراق آماده کند.

به گزارش ایرناپلاس، این‌که چرا کادر فنی تقابل با سوریه را خیلی جدی نگرفت و با افکار خاصی که به‌ دلیل داشتن ۱۷ لژیونر از انجام بازی تدارکاتی سرباز زد و بدتر از همه چیدمان اشتباه در چنین دیدار حساس، جای بحث فراوان دارد.

حضور جعفر سلمانی کم‌تجربه در دفاع راست و ناتوان در رفت و برگشت‌ها و همچنین حضور وحید امیری در دفاع چپ، جا ماندن او در ضد حملات و روی کورس‌ها و بازگشت‌ها، درکنار استفاده از میلاد سرلک در پستی که سعید عزت‌الهی بهتر و راحت‌تر از او توانست هنرنمایی کند، در کنار نداشتن یک ایده شفاف و مشخص برای این دیدار موجب نگرانی اهالی فوتبال شد.
موضوع دیگری که باید به آن به‌طور جدی پرداخت، خطاهای پی‌درپی و دریافت کارت‌های زرد و از همه بدتر اعتراض‌های بی‌مورد به داور بود که به‌طور حتم در آینده ضربه جبران‌ناپذیری به تیم خواهد زد.

نقاط ضعف زیادی داریم
منصور ابراهیم‌زاده بازیکن اسبق تیم‌های بانک ملی و سپاهان که مدتی است در آمریکا زندگی می‌کند با تبریک این برد به همه اهالی فوتبال در رابطه با دیدار تیم‌های ایران و سوریه به ایرناپلاس گفت: «بازی اول بود و همیشه بازی‌های اول خیلی سخت است؛ دلایل آن خاص بوده، به‌خصوص با تیمی مثل سوریه بازی می‌کنید که لژیونر کم دارد و بیشتر نفرات خود در کنار هم داشته و با هم تمرین کرده‌اند. فکر می‌کنم در دیدارهای مقدماتی جام جهانی ما همیشه با سوریه بازی کردیم و اگر اشتباه نکنم برای اولین بار در ایران آن‌ها را شکست دادیم.»

سرمربی سابق تیم‌های ذوب آهن، نفت، راه آهن، پیکان، مس کرمان و سپاهان ادامه داد: «در رابطه با تیم ملی کشورمان باید بگویم لژیونرها با تاخیر به بقیه نفرات اضافه شدند و در ترکیب اصلی به‌جز امیری و سرلک بقیه لژیونرها بودند که بازی کردند. به همین دلیل هماهنگ کردن لژیونرها در این فرصت اندک کار را سخت می‌کند. طبیعی بود که حریف در شروع بازی دل به ضدحمله ببندد و بیشتر از دروازه خود دفاع کند تا گلی دریافت نکند.

سرمربی سوریه به خوبی می‌دانست که تیم ایران با توجه به بازیکنان سرعتی که در اختیار دارد و با توجه به پرتاب‌های بلند بیرانوند در ضدحمله فوق‌العاده است به همین دلیل از زمین خود و از یک سوم دفاعی خود، به دفاع کردن ‌پرداخت. در همان زمان‌ها نیز تفکر ضدحمله را داشت. ما در چنین شرایطی باید از کناره‌های زمین استفاده می‌کردیم و این اتفاق هم رخ داد اما نتوانستیم خطر آن‌چنانی روی دروازه سوریه خلق کنیم؛ به‌جز آن توپ ارسالی که برای طارمی فرستاده شد و او نیز رو به عقب برای قلی‌زاده مهیا کرد که شلیک سرضرب این بازیکن را دروازه‌بان سوریه مهار کرد.»

پیشکسوت فوتبال افزود: «در نیمه دوم با توجه به تغییراتی که بوجود آمد و تحرک بیشتری در سمت راست نسبت به نیمه اول دیده شد و در یکی از همین حرکت‌هایی که از کناره‌های داشتیم با شوت علیرضا جهانبخش و دفع ناقص مدافع حریف به گل رسیدیم. بعد از گل روند بازی شکل دیگری گرفت و سوریه‌ای‌ها کمی رو به جلو آمدند و به دنبال رسیدن به گل تساوی بودند و از آن باحوصله بازی کردن و حتی وقت تلف کردن‌های نیمه اول‌شان دور شدند.

اگر چه ما این بازی را بردیم اما در چنین شرایطی مانند بعد از دریافت گل، سوریه‌ای‌ها که به جلو آمدند تیم ما آسیب‌پذیر است و خیلی باید مراقب باشیم.
اشتباه‌های زیادی داشتیم و درصد پاس‌های اشتباه ما زیاد بود و حتی میزان خطاهایی که انجام دادیم خیلی زیاد بود و دیدید سه بازیکن ما اخطار گرفتند و این خطرناک است.
هنوز شکل سازمانی ما به‌خصوص در بخش دفاعی کامل نشده و امیدوارم کادر فنی تیم ملی ما تا پیش از بازی با عراق روی نقاط ضعف کار کنند تا شرایط بهتری را شاهد باشیم. آرزوی موفقیت برای تیم ملی را دارم.

ابراهیم‌زاده ابراز امیدواری کرد بازیکنان تیم ملی در این شرایط کرونایی و وضعیت بد اقتصادی کشور با پیروزی مقابل عراق شادی را به لب‌های مردم ایران بیاورند.
«بازیکنان تیم ملی به‌خصوص لژیونرها فراموش نکنند و حتما نگاهشان به مردم و وضعیت بد اقتصادی کشورمان باشد و بتوانند به شکل‌های مختلف کمک کنند. در این وضعیت بد اقتصادی اگر نیاز به کپسول اکسیژن است آن‌ها خیلی می‌توانند در این راستا کمک کنند. البته خوب می‌دانم بازیکنان ما هیچ‌گاه محبت خود را از مردم دریغ نکرده‌اند اما جهت یادآوری گفتم.»

استاندارهای ایران بالاتر از این بازی بود
محمد توانایی پیشکسوت فوتبال ضمن تبریک پیروزی ایران مقابل سوریه و آرزوی سلامتی برای اسکوچیچ و هاشمیان درباره مسائل فنی این دیدار به ایرناپلاس گفت: «اگر بخواهم درباره مسائل فنی دیدار ایران و سوریه صحبت کنم این بازی به دو قسمت نیمه اول و دوم تقسیم می‌شود.
البته همه کارشناسان می‌دانند بازی اول بسیار سخت و مهم است. چون در بازی‌های بعدی یک تیم تاثیرگذار است و این سختی برای تمام تیم‌ها وجود دارد؛ کره‌جنوبی مقابل عراق متوقف شد، امارات هم در برابر لبنان به تساوی رسید و این نشان‌دهنده استرس و آماده نبودن ذهنی تیم‌هاست.

اگر بخواهم درباره مسائل فنی سوریه صحبت کنم، آن‌ها با یک هدف مشخص به میدان آمده بودند و آن گرفتن حداقل امتیاز بود و تقریباً در نیمه اول به خواسته خود رسیدند. با یک سیستم کاملاً دفاعی ۱-۵-۴ نه این‌که بگوییم این سیستم کاملاً دفاعی است؛ آن‌ها با این سیستم قصد داشتند همه راه‌های نفوذ تیم ملی را ببندند و دل به ضدحمله بسته بودند.
در نیمه اول به خواسته‌های خود رسیدند و حتی در ضدحمله هم خطرناک ظاهر شدند. البته فراموش نکنید دلیل موفقیت سوریه در نیمه اول به درست آرایش نشدن تیم ملی ما برمی‌گشت.»

بازیکن و سرمربی اسبق هما افزود: «وحید امیری در حال حاضر یکی از بازیکنان خوب فوتبال ماست و چند بازی در دفاع چپ برای باشگاهش پرسپولیس بسیار خوب بازی کرده اما این دلیل نمی‌شود تیم ملی که دارای بازیکنان خوب است بازیکنی آماده برای حضور در این پست نداشته باشد و از امیری در این پست استفاده کند.

اگر در پرسپولیس از او در این پست استفاده می‌شود به‌دلیل مصدومیت بازیکنش است نه اجبار! تیم ملی ما بازیکنان باکیفیت بسیاری در این پست دارد که در نیمه دوم با آمدن میلاد محمدی دیدید جریان بازی تغییر کرد. حتی جابه‌جایی ناخواسته میلاد سرلک در میانه میدان نشان داد که چقدر سعید عزت‌الهی تاثیرگذار بود. او به خوبی نبض بازی را در اختیار گرفت و چقدر عالی مدیریت کرد و با پاس‌های قطری و بلندش حریف را به دردسر انداخته بود.

در بین دو نیمه مربیان متوجه اشتباه‌های خود شدند و تغییراتی را در تیم ایجاد کردند و به گل هم رسیدند. با یک جابه‌جایی مهره‌ها تا پیش از به ثمر رسیدن گل، بازی در اختیار ما بود. به عقیده من، امیری باید سر جای خود بازی کند چون تاثیر بیشتری دارد تا این‌که در نقش مدافع چپ به میدان برود. آنچه اهمیت داشت کسب ۳ امتیاز بازی بود که به آن رسیدیم. »

توانایی خاطرنشان کرد: «نباید واقعیت‌ها را پنهان کرد؛ این بازی کیفیت لازم را نداشت؛ برای موفقیت چیزی که اهمیت زیادی دارد، سازماندهی یک تیم است؛ امروزه ثابت شده در آسیا تیم ما جزو یکی از بهترین‌های این قاره است؛ از نظر داشتن لژیونر بعد از ژاپن و کره تیم سوم هستیم.
اشتباهی که در آینده، ضربه جبران‌ناپذیری به ما خواهد زد این‌که فکر می‌کنم چون بیشتر تیم ما را لژیونرها تشکیل می‌دهند، پس نیاز به بازی تدارکاتی نیست. در واقع بازی با سوریه برای ما مثل یک بازی تدارکاتی شد که به هیچ عنوان برای فوتبال ما خوب نیست. ما برای هر کاری باید سازماندهی داشته باشیم، تدارکات خوب داشته باشیم و اگر نتوانیم این کار را درست انجام دهیم بدون تردید در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: شما فکر نکنید عراق اتفاقی با کره مساوی کرد؛ کره‌ هم مثل ما بازی تدارکاتی نداشت اما عراق برعکس ما و کره، چند دیدار تدارکاتی حتی با تیم‌های ضعیف اروپایی انجام داد.
بازی تدارکاتی با تیم ضعیف اشکالی ندارد؛ مهم کنار هم بودن بازیکنان است. حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی دلیل نمی‌شود ما بازی تدارکاتی نداشته باشیم. در مجموع این بازی به لحاظ کیفیت در سطح پایینی بود اما خوشبختانه آن ۳ امتیاز مورد نظر مربیان برای ادامه موفقیت‌های تیم را گرفتیم. فراموش نکنیم استاندارهای ایران بالاتر از این بازی است.»

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.