۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۵
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 84456952
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

سوریه را شکست می‌دهیم اما ...

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۵
کد خبر: 84456952
مجید روان‌ستان
سوریه را شکست می‌دهیم اما ...

تهران- ایرناپلاس- بازی‌های مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آسیا از فردا (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت) آغاز می‌شود و در ورزشگاه آزادی تیم ملی کشورمان در ساعت ۲۰.۳۰ دقیقه میزبان تیم ملی سوریه است.

به گزارش ایرناپلاس، شیوه دعوت بازیکنان به تیم ملی کمی عجیب بود؛ ابتدا ۲۲ بازیکن داخلی و بعد از خط خوردن ۱۲ نفر از آن‌ها، ۱۷ لژیونر در دو مرحله دعوت می‌شوند که این خود جای بحث دارد.

مینی کمپ در غیاب مربیان تیم ملی
عراقی‌ها در اسپانیا مقابل اتلتیک بیلبائو به میدان می‌روند و بعد به ترکیه سفر می‌کنند و در آنجا اردو می‌زنند. سوریه‌ای‌ها به مصاف الجزایر می‌روند، لبنانی‌ها نیز در قطر اردو زده‌اند و تیم ملی در آستانه دو بازی حساس ابتدا یک مینی کمپ با حضور ۲۲ بازیکن در غیاب مربیان تیم ملی برگزار می‌کند. دراگان اسکوچیچ، وحید هاشمیان، ملادن زگانیر (به‌دلیل مبتلا شدن به کرونا) و حتی کریم باقری در این مینی کمپ حاضر نبودند و ماریو تات به تنهایی تمرینات تیمی را زیر نظر گرفت.   

بازیکنان خلاق با کیفیت بالا
روی کاغذ تیم ملی فوتبال ما قوی‌ترین تیم گروه اول مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محسوب می‌شود و حتی بازیکنان ما از هر لحاظ از بازیکنان هم‌گروه‌های خود (سوریه، عراق، امارات، کره‌جنوبی و لبنان) یک سر و گردن بالاترند. تیم ما هم از نظر فنی و تاکتیکی و هم از نظر نیروی انسانی و بازیکنان خلاق کیفیت بالایی دارد. موضوع نگران‌کننده اتفاقی است که در زمان کارلوس کی‌روش هم رخ می‌داد و آن هم انتخاب بازیکنی که تیم نداشت!

لژیونر شدن دروازه رسیدن به تیم ملی
میلاد محمدی که مدت‌هاست بدون تیم مانده، انتخاب شده است. وقتی بازیکنی که نام لژیونر را به یدک می‌کشد بدون انجام بازی و حتی بدون تیم است به تیم ملی دعوت می‌شود و فیکس بازی می‌کند این نگاه اشتباه باعث می‌شود تا به مانند فوتبالیست‌های دهه ۶۰ که دروازه‌ رسیدن به تیم ملی را بازی در دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌دیدند، بازیکنان حاضر در لیگ برتر به این نتیجه برسند تنها راه رسیدن به تیم ملی لژیونر شدن آن‌هاست.

از بین رفتن انگیزه بازیکنان لیگ برتر
اکنون بیش از ۲۰ لژیونر داریم اما دلیل نمی‌شود همه آن‌ها به تیم ملی دعوت شوند. این انتخاب‌های نادرست در واقع باعث از بین رفتن انگیزه بین بازیکنان حاضر در لیگ برتر کشور نیز می‌شود. سه دروازه‌بان لژیونر داریم که همگی آن‌ها دعوت شده‌اند، اما حامد لک که بهترین دروازه‌بان لیگ بیستم حتی به مینی‌کمپ هم دعوت نمی‌شود و سیدحسین حسینی که در چند بازی آخر استقلال به میدان رفت بلافاصله در میان اسامی دعوت شدگان مینی‌کمپ قرار می‌گیرد.

از طرفی جعفر سلمانی با چند دقیقه بازی در لیگ پرتغال به تیم ملی دعوت می‌شود، اما محمد نادری که در استقلال خوش درخشید و اکنون در تیم آلتای ترکیه فیکس است و تجربه ملی هم دارد، دعوت نمی‌شود. مسائل مختلف دیگری نیز وجود دارد که پس از بازی با عراق به آن خواهیم پرداختیم.

پس از ۱۷ هزار و ۶۴۹ روز از نخستین بازی
تیم ملی فوتبال کشورمان روز پنجشنبه پس از ۱۷ هزار و ۶۴۹ روز از نخستین بازی خود با تیم ملی سوریه با این تیم مسابقه می‌دهد. ۴۸ سال و ۳ ماه و ۲۴ روز پیش یعنی روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ تیم ملی برای اولین بار مقابل سوریه در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) قرار گرفت و با گل دقیقه ۸۳ اکبر کارگرجم یک بر صفر به برتری رسید. البته یک هفته بعد تیم ملی در بازی برگشت در همین ورزشگاه با گلی که عبدالغنی تاتیش در دقیقه ۱۲ به ثمر رساند یک بر صفر به سوریه باخت تا تنها شکست ما برابر این تیم به ثبت برسد.

کارگرجم: می‌توانیم خیلی راحت سوریه را شکست دهیم
اکبر کارگرجم زننده نخستین گل تاریخ بازی‌های ایران و سوریه در رابطه با گلی که به ثمر رساند به ایرناپلاس گفت: «خوب به‌ خاطر می‌آورم که علی پروین توپی را از جناح راست روی دروازه سوریه سانتر کرد، مهاجمان ما با مدافعان حریف برای زدن ضربه سر به هوا پریدند و توپ به فضای خالی افتاد و من که توپ را دنبال می‌کردم خود را به آن فضا رساندم و صاحب توپ شدم با دریبل مدافع حریف به سمت دروازه سوریه شوت زدم و توپ به گل تبدیل شد.   

سوریه‌ای‌ها تیم قدرتمندی هستند اما ما با توجه به نفراتی که داریم می‌توانیم خیلی راحت آن‌ها را شکست دهیم. تعصب و جنگندگی بازیکنان ما کفه ترازو را به سود ایران سنگین می‌کند.
البته نگرانی‌هایی هم وجود دارد زیرا ما خوب تدارک ندیده‌ایم و حتی نفرات را در دو مرحله دعوت کرده‌اند که در این فرصت اندک تا شروع بازی کمی عجیب به نظر می‌رسد. زمان ما همه بازیکنان را با هم دعوت می‌کردند و در کنار هم در اردو حاضر بودند. اردوی تیم ملی در شرایطی تشکیل شد که اسکوچیچ و هاشمیان ‌حضور نداشتند و گفته می‌شود که به‌دلیل کرونا در قرنطینه هستند.

در این راه، کوتاهی‌هایی نیز شده که اکنون و در آستانه این بازی نمی‌توان حرف زد. با همه نواقصی که در راه آماده‌سازی این دیدار داشتیم اما معتقدم بازیکنان بسیار خوبی داریم که در اروپا در سطح بالایی بازی می‌کنند. بازیکنان ما تجربه بین‌المللی بالایی دارند و در مرحله قبل دیدیم چگونه در شرایط سخت، تیم ملی نتیجه گرفت. امیدوارم که با یک پیروز خوب از سد سوریه عبور کنیم.»

شریفی: به تشخیص اسکوچیچ مینی کمپ برگزار شد
حسین شریفی سرپرست دپارتمان روابط عمومی فدراسیون فوتبال در رابطه شایعات پیرامون دراگان اسکوچیچ و اردوی تیم ملی فوتبال به ایرناپلاس گفت: «حضور اسکوچیچ در برنامه ستاره‌ساز در آستانه این بازی نبوده و حدود ۴۰ روز پیش به این برنامه رفته و برخی از رسانه‌ها اکنون آن را دستاویزی قرار دادن تا بگویند که سرمربی تیم ملی در آنجا کرونا گرفته است.
از طرفی با پیشنهاد فدراسیون فوتبال با تشکیل یک کارگروه مشترک، با این برنامه قرار شده به طور علمی، نظام‌مند و یک پارچه، استعدادهای درخشان فوتبال کشور در همه رده‌ها و گروه‌ها شناسایی و برای مرحله نهایی به برنامه ستاره‌ساز معرفی شوند.

وی ادامه داد: اما درباره اردوی تیم ملی، اسکوچیچ دیده که می‌تواند یک مینی‌کمپ برگزار کند تا لژیونرها بر-سند. این دیگر تشخیص سرمربی است که نفراتش را چگونه دعوت کند. ماریو تات یکی از دستیاران اسکوچیچ بر عملکرد بازیکنان دعوت شده به مینی‌کمپ نظارت داشته است. از قبل ما دو برنامه در نظر داشتیم؛ اول این‌که میزبان باشیم و دوم میزبان نباشیم. میزبانی ما چه زمانی تصویب شد؟ استرالیا، چین، عراق و ... چرا به قطر رفته‌اند؟ حتی سوریه که باید به اتفاق تیم‌های یاد شده خارج از خانه بازی کنند. یک بخش آن قوانین خود آن کشورها در دوره کووید-۱۹ بوده و بخش دیگر ای‌اف‌سی آن‌ها را تائید نکرده است.

شریفی افزود: هر چند امیدوار به گرفتن میزبانی نبودیم، اما خیلی سختی کشیدیم تا توانستیم میزبانی را پس بگیریم. من خیلی متاسف هستم که رفرنس خبرنگاران ما یک فرد خارج از کشور می‌شود! این ایراد به همکاران رسانه‌ای ما وارد است که منبع خوبی را برای کوبیدن سرمربی تیم ملی در آستانه دو بازی با سوریه و عراق انتخاب نکردند.»

۱۶ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.