۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۳۲
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84457340
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهکارهای پیشنهادی متخصصان گردشگری برای تقویت صنعت توریسم

تهران- ایرناپلاس- ایران مناطق جذابی برای گردشگری دارد، همین مساله لزوم و اهمیت برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های ایران در جذب مخاطب گردشگری را افزایش داده‌است که در کنار برنامه‌ریزی هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط نیز ضروری است.

به گزارش ایرناپلاس، گردشگری در همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ دچار مشکلات بسیاری شد زیرا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اقدامات برای کنترل این بیماری، محدود کردن تردد و سفر به شهرها و کشورهای مختلف است. با اینکه هنوز ایران درگیر کروناست، وزیران دولت سیزدهم درصددند اقداماتی برای کاهش آسیب‌ها در این رابطه انجام دهند.

سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام استفاده از نظرها و تجربه‌های وزیر پیشین، بر اهمیت فرهنگ در بهبود شرایط اقتصادی تاکید کرد و گفت: ریشه هر سه بخش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرهنگی و بنای آن بر فرهنگ استوار است. اقتصاد هم، بر پایه فرهنگ است و اگر ریشه‌های فرهنگی فعالیت‌ها درست باشد، اقتصاد هم سامان می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این سه حوزه به مشورت نیاز دارد، افزود: پیشنهادها و مشاوره‌ها را در زمینه مقابله با کرونا دریافت، تجمیع و برنامه نهایی را اعلام می‌کنم.

مسائل فرهنگی برای ایرانیان اولویت دارد
جواد قاسمی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری درباره تاثیر توجه به مسائل فرهنگی در رونق اقتصادی گردشگری به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این مساله بستگی دارد که نگاه به حوزه گردشگری از کدام بُعد باشد، از آنجایی که گردشگری فعالیتی فرهنگی و اقتصادی است، به طور قطع در همه کشورها نگاه به گردشگردی به نوعی نگاه اقتصادی است. از طرفی با توجه به اینکه مسائل فرهنگی برای ایرانیان اولویت دارد، می‌توانیم هر دوجنبه را ببینیم، زیرا اگر اولویت را به مسائل فرهنگی بدهیم، مسائل اقتصادی در حاشیه قرار می‌گیرد و اگر نگاه اقتصادی باشد و این مساله را در اولویت قرار دهیم، شاید مسائل فرهنگی در مراحل بعدی قرار ‌گیرد.

لزوم توجه به سند راهبردی توسعه گردشگری
به گفته‌ این کارشناس گردشگری، استفاده از تجربه‌های پیشکسوتان و سمن‌های فعال در این حوزه می‌تواند موجب جذب مخاطب‌های بیشتر شود.
او ادامه داد: بحث دیگر طرح جامع گردشگری است که در سال‌های گذشته تدوین شد، اما به آن توجه جدی نشده‌ است. اگر نقشه راه جدی داشته‌ باشیم، می‌توانیم از ظرفیت‌های بسیار گردشگری استفاده کنیم.

سند راهبردی توسعه گردشگری سی‌ام تیرماه ۹۹ در هیات دولت تصویب شد. ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکم مرداد ۹۹ در گفت‌وگو با مهر با تشریح راهبردها و سیاست‌های کلان سند راهبردی توسعه گردشگری به تدوین برنامه اقدام ملی و طرح جامع توسعه گردشگری استان در راستای اجرایی شدن این سند اشاره کرد.

به گفته او، توسعه گردشگری نیاز به نقشه راهی داشت که مورد حمایت همه ارکان و اجزای نظام باشد و فقدان چنین چشم‌اندازی سال‌ها باعث آسیب حوزه گردشگری شده است.

استفاده از هنر، روشی برای  جذب گردشگر
قاسمی با تاکید بر تاثیر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌ها در حوزه گردشگری و لزوم استفاده از تجربه‌های آنها ادامه داد: فعالان این حوزه افرادی با تجربه هستند و می‌توانند به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری  کمک کنند تا در نقشه راه یا طرح جامع امن‌تر به نتیجه برسیم.

با توجه به تاکید وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بر لزوم تقویت بعد فرهنگی این حوزه، تا جایی که در نتیجه آن اقتصاد گردشگری رونق پیدا کند، قاسمی استفاده از هنر را روشی برای جذب گردشگر دانست و افرود: با توجه به غنای فرهنگی که در مناطق مختلف ایران داریم، این دیدگاه می‌تواند بسترساز توسعه گردشگری باشد. با توجه به بسترهای فرهنگی و عرفانی در ایران می‌توان در این حوزه برنامه‌ریزی کرد. برای مثال درباره مولانا رویدادهایی داریم که سالیانه اتفاق می‌افتد. با توجه به وجود ادیبان و دانشمندان می‌توانیم رویدادهای مختلفی را ابتدا در منطقه و بعد در سطح بین‌المللی تعریف کنیم و این باعث رفت‌وآمد بیشتر در حوزه گردشگری خواهدشد.

ایران کشوری است که علاوه بر بناهای تاریخی، دارای تاریخ هنری غنی در حوزه نقاشی، سینما، عکاسی و ... است. قاسمی با اشاره به این بُعد ایران، بیان کرد: با توجه به اینکه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد داشته‌ است، می‌تواند اقداماتی در این حوزه برای رونق اقتصادی انجام دهد تا به رونق گردشگری کمک کند.

اقدامات فرهنگی همواره نیاز به زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن دارد، از طرفی اگر این اقدامات به درستی انجام شود، می‌توان شاهد نتایج بلندمدتی بود که به سادگی از یاد و خاطره مردم پاک نمی‌شود.
قاسمی دراین‌باره به لزوم همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط اشاره کرد و افزود: در این صورت مسئولان و فعالان حوزه گردشگری باید به وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که فعالیت فرهنگی دارند، نزدیکتر شوند و بین آنها ارتباط برقرار شود.

لزوم تامین زیرساخت‌های ترویج گردشگری
به گفته این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری، وقتی گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند، دو سبک از مناطق برای آنها مهم است، یکی آثار باستانی است که در مراکز فرهنگی مورد بازدید قرار می‌گیرد و دیگری آثاری است که با خود ابعاد اسلامی به همراه دارد.

او افزود: اگر به مقوله گردشگری از زاویه اسلامی بپردازیم مراکزی مانند مسجد شیخ لطف‌الله، چهار باغ، چهل ستون و ... که جنبه فرهنگی دارند و اداره آنها در اختیار وزارتخانه است، وزارت میراث فرهنگی می‌تواند از همه این امکانات استفاده کند و نگاهی هم به سازمان‌ها و موسسه‌های فرهنگی بیرون از  وزارت گردشگری داشته باشد.

از طرفی توجه به حوزه گردشگری و برنامه‌ریزی برای رونق بخشیدن به آن، نیازمند تامین زیرساخت‌هایی است. قاسمی در بررسی جنبه اقتصادی این موضوع، بیان کرد: اگر از منظر اقتصادی به حوزه گردشگری نگاه کنیم، سازمان‌هایی که فعالیت اقتصادی دارند مانند وزارت راه و شهرسازی می‌تواند ظرفیت بالایی برای گردشگری ایجاد کنند زیرا راه‌آهن، جاده‌ها و راه‌های هوایی، همچنین سازمان‌های هواشناسی و هوانوردی و هواپیمایی کشوری در اختیار وزارت راه‌ و شهرسازی است و همه به توسعه کردشگری کمک می‌کند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.