بازسازی اعتماد عمومی و ترمیم فضای ناامیدی، مهمترین اولویت دولت سیزدهم

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ترمیم فضای ناامیدی را واجب‌ترین ماموریت دولت سیزدهم دانست و گفت: اینکه مردم دلسرد و ناامیدند، حقیقتی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند. از این رو، رئیس‌جمهوری منتخب و همه همکارانش باید اولویت را بازسازی اعتماد عمومی در نظر بگیرند.

مهدی آیتی در گفت‌وگو با ایرناپلاس افزود: مردم زمانی می‌توانند به سیستم اعتماد کنند که به طور ملموسی حس کنند در رویکردها تغییری جدی به وجود آمده است.

وی به مشکلات معیشتی مردم نیز اشاره کرد و گفت: بیش از سه سال است که فشارهای اقتصادی، معیشت مردم را در تنگنا قرار داده و در نتیجه، جامعه گرفتار شده است. این شرایط نشان می‌دهد، رئیس‌جمهوری منتخب باید از همین امروز همه تلاش‌ خود را به کار بگیرد تا در گام اول، به شناخت لازم و دقیقی از چرایی به وجود آمدن بحران مالی برسد و بعد با کمک گرفتن از کارشناسان امر و بهره‌گیری منطقی از پتانسیل‌های موجود بتواند آرامش اقتصادی‌ای نسبی را به جامعه تزریق کند.

فعالیت جهادی برای مقابله با فساد
نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مساله بسیار مهمی جز این نمی‌تواند باشد که دولت در کنار سایر قوا و نهادهای حاکمیتی‌ فعالیتی جهادی را برای مقابله با فساد شروع کند. فساد به مانند سمی مهلک همه اجزا و ارکان کشور را تهدید می‌کند و در آنِ واحد، خسارت‌هایی جبران نشدنی را به کشور وارد می‌سازد.
آیتی افزود:‌ به نظرم برای کمرنگ کردن فساد و جلوگیری از اقدامات سوءاستفاده‌کنندگان، سازوکاری تشکیل شود تا همه مناسبات مالی با شفافیت انجام شود تا یکبار دیگر اخباری مبنی بر فساد چند صد یا حتی چند هزار میلیاردی در دستگاه دولتی یا نهادهای دیگر نباشیم. در واقع اگر فساد همچنان جاری و ساری باشد،‌ با هیچ کاری و حتی با برچیده شدن تمام و کمال تحریم‌ها هم نمی‌توانیم به اصلاح وضعیت اقتصادی امیدی داشته باشیم.

ضربه‌های مهلک تندروی‌ها به کشور
این فعال سیاسی به اهمیت منطق‌مداری در اداره امور کشور نیز اشاره و اضافه‌کرد: کشور ما در این سال‌ها از تندروی و رفتارهای رادیکال ضربه‌های مهلکی خورده است. توصیه‌ام به دولت آتی این است که در هنگام چینش کابینه و گزینش معاونان و استانداران، به طور حتم از به‌کارگیری افرادی که به تندروی شهره هستند، پرهیز کنند. در واقع ایران به‌اندازه‌ای بحران دارد و مانع‌های ریز و درشتی را پیش روی خود می‌بیند که فقط با کارِ کارشناسی و واقع‌بینی می‌توانیم از این برهه دشوار به سلامت عبور کنیم. به همین دلیل دولت باید بدون نگاه سیاسی و جناحی تشکیل شود تا از این طریق همه شایسته‌ها و آنهایی که کارنامه‌ مدیریتی موجه دارند، بتوانند در خدمت کشور و البته مردم باشند.

وی ادامه داد: دولت فراجناحی یعنی وزیران، معاونان و استانداران همگی بر اساس تعهد و تخصص‌شان انتخاب شوند که در چنین حالتی حل مشکلات حتما سهل‌تر می‌شود و پتانسیل‌ موجود در کشور به‌دلیل سوءمدیریت و ندانم‌کاری حیف‌ومیل نخواهد شد.

آیتی خاطرنشان ساخت: ایران برهه‌ای حساس را پیش روی خود می‌بیند و همچنین باید به مردم حق داد که بیش از این، تحمل نداشته باشند. به همین دلیل دولتمردان باید بدانند کمترین کوتاهی و سستی آنها، از طرف افکار عمومی قابل قبول نخواهد بود و اگر می‌خواهند از مردم نمره قبولی بگیرند، باید عملکردی توام با آرامش، حاشیه‌گریزی و البته کارشناسی داشته باشند تا از این طریق رضایت‌مندی عمومی را هدفی محقق ببینند.

۸ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.