۲۲ تیر ۱۴۰۰، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 84397590
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رمز موفقیت دولت سیزدهم از نگاه یک فعال سیاسی اصولگرا

تهران- ایرناپلاس- دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، با بیان اینکه «حاشیه‌گریزی باید برای دولت سیزدهم اصل باشد» تاکید کرد، رئیس‌جمهوری منتخب و کسانی که قرار است در دولت‌ ‌آتی در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت شوند، پیش از هر مساله‌ای لازم است از پرداختن به موضوع‌های حاشیه‌ساز و مباحثی که نمی‌تواند برای کشور فایده‌ای داشته باشد اجتناب کنند.

ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره رویکرد دولت آینده برای حل مشکلات داخلی اظهار داشت:‌ به هر حال کشور و مردم سختی‌های زیادی را این روزها متحل می‌شوند و بنابراین «اصل» برای دولت جدید نباید چیزی جز توجه به کارِ کارشناسی و تلاش بی‌وقفه باشد تا از این طریق وضعیت موجود به سمت اصلاح حرکت کند.

این فعال اصولگرایی ادامه داد: همچنین لازم است اعضای دولت آینده، با در نظر گرفتن حساسیت بالای وظایف خود، از پرداختن به مباحث سیاسی و جناحی دوری کرده و در هنگام گزینش مدیران، پیش از اینکه شناسه سیاسی افراد را در نظر بگیرند، تخصص، تعهد و توانمندی‌شان را بررسی کنند.
«یعنی اگر این روند در چینش کابینه و گزینش مدیران در دستگاه‌های مختلف لحاظ شود، بی‌شک می‌توانیم به کاهش روز به روز مشکلات امیدوارم شویم تا مردم بتوانند بعد از سختی‌های زیادی که کشیده‌اند، آرامش نسبی را در زندگی داشته باشند.»

مسیر اصلاح امور با برچیدن ریشه فسا و رانت
وی تصریح کرد: مساله اصلی کشور برای اینکه بتواند از وضیعیت بغرنج کنونی گذر کند، این است که به هر راه ممکن، ریشه فساد و رانت‌خواری باید برچیده شود؛‌ زیرا  فساد هم به لحاظ مالی ضرر می‌زند و هم موجب می‌شود، جامعه به دست‌اندرکاران بی‌اعتماد شود. با این توضیح که فقدان اطمینان و اعتماد عمومی را باید جدی گرفت؛ یعنی اگر مردم نسبت به سیستم اجرایی کشور بی‌اعتماد شده و به تصمیم‌ها و کارهای انجام شده شک داشته باشند، دیگر در کشور سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و همچنین توفیق‌ها هم کارایی خود را از دست خواهند داد.

رئوفیان ادامه داد: به همین دلیل رئیس‌جمهوری منتخب و همه مسئولانی که قرار است برای حوزه خود افرادی را انتخاب کنند، حواس‌شان را جمع کنند و با دقت دست به گزینش بزنند تا سلامت اقتصادی و رفتاری در نظام مدیریتی به طور ملموسی مشاهده شود. «در واقع اگر غیر از این باشد، از اکنون می‌توانیم عدم توفیق و کارنامه‌ای غیرقابل دفاع را برای دولت آتی پیش‌بینی کنیم زیرا فساد به مانند سمی مهلک همه چیز را مسموم می‌کند و لازم به توضیح نیست،‌ در فضای مسموم، هیچ کاری را نمی‌شود به طور منطقی پیگیری کرد.»

البته تشکیل دولت فراجناحی منوط به این خواهد بود که جناح‌های سیاسی، با طرحِ دلیل‌های خود، نخواهند رئیس‌جمهوری منتخب را تحت‌فشار قرار دهند و با سهم‌خواهی و .... تلاش کنند در چینش کابینه دخالت کرده و در نتیجه نفرات مورد نظر خود را به دولت تحمیل کنند.وی توضیح داد: نکته مهم دیگر هم این است که اگر وعده حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی مبنی بر انتخاب کابینه‌ای فراجناحی محقق شود،‌ از چند جهت موجب اتفاق‌های مثبتی شود. نخست اینکه چنین رویکردی سبب می‌شود دولت مستقر از همه پتانسیل‌های موجود در کشور بهره ببرد که این می‌تواند از به هدر رفتن توانمندی‌های موجود در جامعه جلوگیری کند. البته تشکیل دولت فراجناحی منوط به این خواهد بود که جناح‌های سیاسی، با طرحِ دلیل‌های خود، نخواهند او را تحت‌فشار قرار دهند و با سهم‌خواهی و .... تلاش کنند در چینش کابینه دخالت کرده و در نتیجه نفرات مورد نظر خود را به دولت تحمیل کنند.

این فعال سیاسی خاطرنشان ساخت: همه می‌دانند دولت در چه شرایطی قرار است دوره‌ خود را شروع کند. مردم ایران بیش از سه سال است که گرانی،‌ بیکاری و ... را به طور پررنگی دیده‌اند، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت وضعیت دیگر به شرایط غیرقابل‌ تحمل رسیده است. شرح این شرایط نشان می‌دهد، هر کس یا گروهی که به بهانه‌ها و روش‌های مختلف مانع از کارآمدی دولت شود و با پرداختن به مسایل و اهداف سیاسی و جناحی در کشور اختلاف‌افکنی کنند، بدون شک توسط مردم از متن به حاشیه رانده خواهند شد. پس به تندورها توصیه‌ می‌کنم، اولویت اصلی و اول‌شان را منافع ملی و مصلحت عمومی بدانند تا از این طریق در مسیری که قرار است به آرامش منتهی شود، مانع‌تراشی نکنند.

رئوفیان افزود: ما در ایران حتی در بدترین شرایط هم به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های بالا می‌توانیم گلیم‌ خود را از آب بیرون بکشیم. مهم این است که همه برای تحقق اهداف کشور، تلاش‌های بی‌ اما و اگر داشته باشند و انرژی‌، تخصص و تلاش‌ خود را در کنار هم به کار بگیرند تا ان‌شاءالله روزی برسد که آرامش و رضایت‌مندی عمومی در بیشترین حالت ممکن خود باشد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.