نامزدهای انتخابات این اولویت‌ها را فراموش نکنند

تهران- ایرناپلاس- در کنار مردم عادی، احزاب و گروه‌ها، طرفداران کاندیداها و ناظران و مجریان انتخابات ۱۴۰۰، مخاطب اصلی بخش‌های مهمی از سخنان پنجشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب، نامزدهاست که با رفتار و گفتار سنجیده و مناسب خود، نقش مهمی در باشکوه‌تر شدن این رقابت‌ها برعهده دارند.

به گزارش ایرناپلاس، سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری پنجشنبه گذشته (۶ خرداد ماه) با نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاوی نکات مهم درباره مجلس و انتخابات بود. ایشان در بخشی از سخنان خود محورهای مهمی را ترسیم کردند که لازم است با توجه به در پیش بودن مناظره‌های نامزدها و گرم شدن نسبی تنور انتخابات و تبلیغات، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در این نوشتار ضمن اشاره به نکات اصلی تذکرات رهبری، مواردی را برای توجه بیشتر نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها برمی‌شماریم:

آثار مهم نتیجه انتخابات
رهبر معظم انقلاب درباره پیامدهای نتیجه انتخابات فرمودند، اثرات آن «سال‌ها بر زندگی مردم و کشور سایه‌افکن خواهد بود و امیدواریم انتخابات ۲۸ خرداد بر خلاف خواسته دشمنان مایه آبرو، عزت و سربلندی ایران بشود».

مرور تاریخ انتخابات کشور از سال ۱۳۶۰ تا کنون نشان می‌دهد، همه رئیسان جمهوری گذشته، دو دوره ۴ ساله زمام امور اجرایی کشور را در دست می‌گیرند؛ بنابراین انتخاب مناسب می‌تواند احتمالا برای دو دوره یعنی ۸ سال سرنوشت کشور را متاثر سازد و این همان نکته‌ای است که درباره انتخاب صحیح اهمیت دارد.
درواقع با توجه به سنت ۴۰ سال گذشته، چنانچه رئیس‌جمهوری برآمده از انتخابات سیزدهم و چهاردهم نیز، یک فرد واحد باشد، از امسال تا ۸ سال بعد، روند اجرایی و مدیریتی مربوط به قوه مجریه تحت تاثیر انتخاب ۲۸ خرداد امسال خواهد بود؛ حتی اگر رئیس‌جمهوری بعدی یک دوره‌ای باشد نیز درچهار سال مهم پیش‌رو، روندها و مدیریت‌های کشور متاثر از نتیجه انتخاب مردم خواهد بود.

برنامه محوری نامزدها
محور بعدی سخنان رهبری، درباره برنامه‌های انتخاباتی نامزدها بود که فرمودند: «بیان راه‌حل‌های عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامه‌های انتخاباتی نامزدها» عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواهد بود.
با توجه به شرایط خاصی که در انتخابات این دوره به واسطه ویروس کرونا و برخی معضلات به چشم می‌خورد، داشتن برنامه و ارائه راهکارهای غیرتخیلی و عملیاتی، نه تنها بر انتخاب درست مردم اثرگذار است، بلکه عامل مهمی در بالابردن میزان مشارکت و انگیزه صاحبان حق رای خواهد داشت؛ برنامه‌ای که نه شعاری و عوام‌گرایانه باشد نه غیرواقعی و ناممکن.

نامزدها و تیم مشاوران آنها، بهترین تبلیغ را باید در تدوین و ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی اجرایی خود قرار داده و ضمن رعایت موازین علمی و عملی، تلاش کنند به‌جای کلی‌گویی‌های بی‌ثمر، برخی از مهمترین جزئیات هدفگذاری‌ها و راهکارهای خود را به جامعه عرضه کنند.

تمرکز بر اولویت‌های اصلی کشور
نکته مهم دیگر در سخنان رهبری، تاکید بر تمرکز نامزدها بر موضوع‌هایی همچون «بیکاری جوانان، معیشت طبقات ضعیف و مافیای واردات» بود که حائز اهمیت است.

بدیهی است که بسیاری از حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی در شمار مشکلات پیش روی دولت آینده است؛ اما آنچه اهمیت دارد اولویت‌هاست. کرونا و تحریم باعث شده است اقشار بزرگی از مردم دچار مضیقه‌های مالی و معیشتی شوند که نخستین وظیفه دولت آینده، رفع آنها با سیاست‌های کارشناسی و علمی است. چنانچه رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند «نامزدها باید برنامه‌ها و راه‌حل‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی را به مردم ارائه و آنها را قانع کنند که توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارند».

مراقبت‌های لازم در مناظره‌ها
نکته مهم دیگری که رهبری تاکید داشتند، رعایت موازین اخلاقی و قانونی نامزدها در صحنه مناظره‌هاست؛ ایشان نامزدها را از تبدیل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز» مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول و مایه آبروریزی آنهاست، بر حذر داشتند و گفتند «در گذشته نیز هرگاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روش‌های تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد».

باید توجه داشت که صحنه مناظره‌ها، مهمترین و شاخص‌ترین بخش از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در کشور است که نگاه‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور جلب می‌کند. آنچه از تجربه مناظره‌های دوره‌های گذشته به‌دست آمده، لازم است برای این دوره در بالاترین سطح رعایت شود؛ رعایت اخلاق اسلامی و دوری از تخریب‌های واکنشی یکی از مهمترین شروط یک مناظره سودمند و تاثیرگذار است.

در شرایط خاص این دوره که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امکان تجمع‌های حضوری و جلسه‌های سخنرانی را منتفی کرده، استفاده درست از فرصت مناظره‌ها، بهترین ابزار برای شناساندن تفاوت‌ها و طرز فکرهای خاص نامزدهاست؛ همین موضوع اهمیت رفتار و گفتار مناسب و مبتنی بر ادب و انصاف را مضاعف می‌کند.

یکی از نکات مهم در این رابطه، تمرکز بر داشته‌ها و برنامه‌های خود به جای هدف قرار دادن رقیب است؛ چنانچه هر نامزدی با تاکید بر معرفی برنامه‌های مدون خود، سعی در آشکارسازی تفاوت‌ها و نگرش‌های خاص خود و همکارانش داشته باشد، بهترین نتیجه ممکن در انتخاب درست مردم حاصل شده و جامعه از زشتی برخی مناظره‌ها به شیوه غربی‌ها دور می‌ماند.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که برخی تجربه‌های ناخوشایند گذشته در مناظره‌های دو نفره ریاست جمهوری چه هزینه گزافی برای کشور آفرید و چه زیان‌هایی بر سرمایه اجتماعی وارد آورد. در کنار رعایت حداکثری نامزدها یا نماینده آنها در مناظره‌ها، برگزارکنندگان نیز لازم است پیش و در زمان اجرای مناظره، تمهیدات لازم را اندیشیده و مانع تکرار اتفاقات ناخوشایند گذشته شوند.

رعایت سرفصل‌های یاشده از سوی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها بویژه در فضای مجازی، نوید بخش انتخاباتی آبرومند و مفید خواهد بود و به تعبیر رهبری «در چنین صورتی، کشور به معنی واقعی کلمه سعادتمند خواهد شد»؛ ان‌شاءالله.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.