هشدارهای رهبری را درباره انتخابات ۱۴۰۰ جدی بگیریم

تهران- ایرناپلاس- موعد انتخابات مهم ۱۴۰۰ نزدیک است و رهبر معظم انقلاب مطابق انتظار، رهنمودهای مهمی در سخنان نوروزی خود ارائه کردند؛ از اهمیت انتخابات در اقتدار ملی تا نقشه دشمن برای ناامید کردن مردم و بی‌ثمر دانستن انتخابات؛ از جایگاه مهم ریاست جمهوری تا وحدت و انسجام ملی.

به گزارش ایرناپلاس، تا چند هفته دیگر فضای سیاسی کشور وارد فاز انتخاباتی می‌شود و شور و نشاط سیاسی جلوه دیگری از مردمسالاری دینی را آشکار خواهد کرد؛ آنچه مهم است توجه ویژه و هوشمندانه به نصایح بزرگان و رهبری است که ضامن توامان وجه جمهویت و اسلامیت نظام است.
در این نوشتار کوتاه مهمترین سرفصلهای رهنمود رهبری را واکاوی کرده‌ایم و نکاتی را خطاب به مردم، مسئولان و گروه‌های سیاسی یادآور می‌شویم:

الف_ اقتدار و مشروعیت؛ ضامن تداوم نظام
اشاره رهبر معظم انقلاب به اصل مشارکت مردم و رابطه آن با قوت و مانایی نظام جمهوری اسلامی و قدرت سرزمینی ایران، نخستین و از منظری مهمترین وجه سخنان انتخاباتی ایشان است؛ بویژه آنجا که فرمودند: «همه، حتی کسانی که ممکن است رهبری را نیز قبول نداشته باشند، ایران قوی را به‌عنوان راه مقابله با دشمنی‌ها قبول دارند که یکی از راه‌های مهم قوی شدن ایران، مشارکت در انتخابات است».
در نظریه‌های سیاسی و اجتماعی رابطه تنگاتنگی بین اقتدار به عنوان قدرت مشروع و مقبولیت آن، فرض است و مشروعیت مردمی هر سیستمی را با آن می‌سنجند؛ نظام  جمهوری اسلامی از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب، همواره مشروعیت مردمی و ملی خود را با برگزاری انتخابات متعدد به رخ جهان کشیده و تا کنون نیز به آن ملتزم بوده است.

در زمانه‌ای که مقولات اقتصاد، توان دفاعی، جمعیت و سرزمین هر کدام بخشی از قدرت و توانایی یک کشور را نمایندگی می‌کنند، تاکید بر مشروعیت و مقبولیت مردمی به عنوان عامل مهم اقتدار، حاکی از هوشمندی و تیزبینی رهبری است که لزوم توجه همه آحاد جامعه را گوشزد می‌کنند؛ روشن است که مشارکت در انتخابات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای نیرومندی و اقتدار ایران نباید از نگاه فعالان سیاسی و اقشار مختلف مردم مغفول بماند؛ از این رو همه مسئولان ذیربط در انتخابات از شورای نگهبان تا وزارت کشور باید هرچه در توان دارند در جهت گسترش مشارکت (اقتدار بیشتر کشور) مردم به فعلیت برسانند.

ب_ تبلیغات دشمن و یاس آفرینی
داستان تکراری بوق‌های تبلیغاتی دشمن در آستانه هر انتخابات، این بار نیز تکرار شده و همچون چهار دهه گذشته به تردیدآفرینی، ناامیدسازی و منفی بافی مشغولند؛ این بار اما مدت‌هاست که با محاسبات خاص به سراغ سناریوی دلسردکردن مردم رفته‌اند و اصل انتخابات را هدف گرفته‌اند؛ شاید از همین جهات است که رهبری نظام در سخنان نوروزی خود به تلاش دستگاه‌های جاسوسی برخی کشورها برای القای «مهندسی انتخابات و بی‌اثر بودن رأی مردم در بهبود اوضاع» اشاره کردند و فرمودند: «دشمن تلاش دارد با شیوه‌های روانی مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد و از فضای مجازی هم حداکثر استفاده را می‌کنند».

در کنار تلاش واکنشی به رفتارهای دشمنانه، آنچه اهمیتی مضاعف دارد، حرکت نکردن در زمین بازی دشمن و پرهیز از هر کنشی در جهت دلسردی و کاهش مشارکت عمومی در انتخابات است؛ یکی از مهمترین پرهیزها در این مسیر، دوری از هرگونه تخریب، منفی‌بافی، اتهام پراکنی و آلودن رقابت‌های سیاسی به بداخلاقی و بدزبانی است.

جامعه دینی و جوان ما بیش از هرچیز از انگ‌ها و برچسب‌های غیراخلاقی آسیب می‌بیند و نتیجه آن در کم رونقی مشارکت هویدا خواهد شد؛ از این رو لازم است همه دستگاه‌ها و گروه‌های سیاسی با همه ابزارهای رسانه‌ای و بویژه فضای مجازی در جهت پرهیز از بداخلاقی حرکت کرده و دامان رقابت را به زشت‌گویی و اتهام‌افکنی آلوده نسازند.

روشن است که دشمن در یک فضای غبارآلود سرشار از افترا و تخریب، بیشترین بهره‌برداری را در جهت خلوت کردن صندوق‌های رای استفاده خواهد کرد؛ تجربه انتخابات گذشته نشان داده استفاده از روش‌های ماکیاولیستی و غیراخلاقی علاوه بر کاهش مشارکت، کمترین سودی به نفع جریان‌های حامی آن و نامزدهایشان نخواهد داشت و به عنوان عاملی دافعه‌برانگیز عمل خواهد کرد.

پ_ رقابت سالم و پرهیز ار تفرقه
روشن است که انتخابات واقعی در گروی رقابت و هماوردی سلایق و نگاه‌های متنوع است که مشارکت برانگیز و شورآفرین است. تجربه رقابت‌های مهم و حساس گذشته نشان می‌دهد هرگاه جنبه رقابتی و انتخاب بین دو یا چند سلیقه مطرح بوده، آحاد مردم اقبال بیشتری به حضور داشته و انگیزه‌های مشارکت نیز بالا رفته است؛ اما از لوازم و مقتضیات یک انتخابات سالم و شاداب، پرهیز از هرگونه اختلاف‌افکنی و تخریب یگانگی ملی است؛ رهبر معظم انقلاب نیز در همین راستا به لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی تاکید داشته و فرمودند «انتخابات باید نماد وحدت ملی باشد نه نماد دودستگی و تفرقه و دوقطبی گری. اختلاف در سلیقه و بینش سیاسی و قومیت و مذهب اشکالی ندارد اما این مسائل نباید برهم زننده وحدت ملی باشند».
تنوع قومی، مذهبی، سیاسی، زبانی در گستره افکار و اندیشه‌های گروه‌ها و جناح‌های مختلف نظام اگرچه فرصت بی‌نظیری برای رقابت و عرضه به افکار عمومی است اما باید توجه داشت اصل اساسی وحدت و یکپارچگی سیاسی و سرزمینی ایران مخدوش نشود؛ همه افراد، نامزدها، گروه‌ها و طرفداران آنها لازم است ضمن تاکید بر جنبه‌های متنوع و گونه گونی سیاست‌ها و راهکارهای راهبردی خود، منادی انسجام ملی و قواعد رقابت سالم و سازنده باشند. هرگونه دوقطبی سازی کاذب و دمیدن بر تنازعات وحدت شکن، کاهش مشارکت سراسری را در پی خواهد داشت.

ت_ برنامه محوری نامزدها
فراز مهم دیگری که رهبری در سخنان نوروزی خود به آن اشاره داشتند لزوم «برنامه محوری و ارائه راه‌حل» از سوی نامزدها بود و خطاب به داوطلبان فرمودند: «مشکلات اصلی کشور را بدانید و برای آنها برنامه و راه‌حلِ ولو اجمالی داشته باشید. اقتصاد کشور و مسائل مهم آن مانند رشد تولید ملی، رشد سرمایه‌گذاری، تقویت پول ملی و مساله تورم، موضوع امنیت کشور، آسیب‌های اجتماعی، شیوه مواجهه با سیاست‌های پیچیده دنیا و مساله بسیار مهم فرهنگ را بشناسید».

اوضاع سیاسی اجتماعی کشور در آستانه سده جدید، در کنار تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی لزوم توجه چهره‌ها و گروه‌های طرفدار آنها را به برنامه‌محوری و شناخت محیط‌های داخلی و جهانی دوچندان می‌کند؛ خطاب این بخش از سخنان رهبری نخست به گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات است که ضمن پرهیز از شعارزدگی و کلی‌گویی، لازم است برنامه‌ها و نگرش‌های مدون و مبتنی بر دانش و بینش را در معرض رای عموم قرار دهند و در درجه بعد، متوجه آحاد مردمی است که پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند؛ رای دهندگانی که در انتخابات مهم ۱۴۰۰ پیش از هرچیز باید به تفاوت سیاست و برنامه‌ها و نگرش‌های نامزدها توجه داشته و براساس آن اقدام به گزینش و انتخاب کنند.

کمتر از سه ماه مانده به رقابت‌های مهم ۱۴۰۰، دقت در سفارش‌های رهبری و التزام همه ارکان و دستگاه‌های کشور به برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری و لزوم وحدت‌آفرینی، امیدپروری و سرزندگی است که آینده روشن جامعه را تضمین می‌کند؛ جامعه‌ای که سرشار از وحدت و همدلی است و برنامه‌های مدون کارشناسی را بیش از هر جاذبه دیگری راهگشا می‌داند.

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.