۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۴۶
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84331592
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهکاری برای کاهش شیوع کرونا در سفرهای داخلی

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۴۶
کد خبر: 84331592
راهکاری برای کاهش شیوع کرونا در سفرهای داخلی

تهران- ایرناپلاس- به گفته فعالان گردشگری و براساس تاکید متولیان حوزه سلامت، اگر در همه سفرها از متخصصان این حوزه کمک گرفته‌ شود، در همکاری با ستاد مبارزه با کرونا، رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و رفتار درست، سفرهای امن قابل انجام خواهد بود و از ازدحام مردم برای سفر در روزهای تعطیل جلوگیری شده و با این روش آرامش روانی نیز به جامعه باز می‌گردد.

به گزارش ایرناپلاس، همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ محدودیت‌هایی برای فعالیت همه صنایع و مشاغل به وجود آورده است. یکی از صنایعی که از این روند آسیب جدی دید، گردشگری است. این روزها با بالا رفتن آمار واکسیناسیون در کشورهای مختلف، صنعت گردشگری کم‌کم جان تازه‌ای پیدا کرده است.

فعال شدن دوباره گردشگری از این نظر اهمیت بالایی دارد که در ایران برای این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی شده‌ است و پیش از همه‌گیری، نتایج آن در حال آشکار شدن بود. همچنین این صنعت بخش‌های گسترده‌ای را درگیر می‌کند، هتل‌داران، تورها، آژانس‌های گردشگری، تورلیدرها، رستوران‌ها، انواع وسایل نقلیه و ... ؛ در نتیجه این صنعت می‌تواند موجب گردش مالی گسترده و ورود ارز به ایران شود.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اردیبهشت ماه گذشته در دیدار با « رتاشس تومانیان» سفیر جمهوری ارمنستان به  اهمیت گردشگری منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت‌ها می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گردشگری کشورهای منطقه داشتیم و داریم، این ارتباط با ارمنستان خوب است به ویژه بعد از لغو روادیدی که انجام شده‌ است.

وی افزود: آمادگی داریم ارتباط گردشگری میان دو کشور افزایش یابد؛ به نظر می‌آید در چند ماه آینده با روند واکسیناسیونی که در حال انجام شدن است، گردشگری دوباره در سطح دنیا فعالیت خود را آغاز کند.

ستاد ملی مبارزه با کرونا و اجازه ورود گردشگران
ابراهیم پورفرج رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر لزوم حفظ ارتباط‌های منطقه‌ای به خبرنگار ایرناپلاس گفت: به عنوان رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران تلاش می‌کنم گردشگرانی از منطقه و همچنین دیگر کشورها به ایران وارد کنم. به نظرم این نکته که توسط آقای مونسان بیان شد، اهمیت بالایی دارد، این در حالی است که در این روزها چنین تصمیمی توسط او گرفته نمی‌شود و این ستاد ملی مبارزه با کروناست که باید این اقدام را انجام دهد.

به گفته وی، بیشتر تمرکز ستاد ملی مبارزه با کرونا روی محدود کردن رفت وآمدهاست و در ماه‌های گذشته توجهی به وضعیت فعالان حوزه گردشگری نشده‌ است.
پورفرج ادامه داد: گردشگران از دیگر کشورها با دفترچه واکسن و همه تست‌های سلامت وارد کشور می‌شوند، به همین دلیل خطری نخواهند داشت.
 

راهکاری برای کاهش شیوع کرونا در سفرهای داخلی


رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران خواستار برگزاری جلسه متخصصان حوزه گردشگری با مسئولان ستاد مبارزه با کرونا شد و اظهار کرد: باید کلیه سفرها حتی سفرهای داخلی را به متخصصان این حوزه بسپارند تا با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی، از شیوع بیماری جلوگیری شود. اگر در سفر از افراد آگاه و سالم که تست داده‌اند، کمک گرفته‌شود، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، برای مردم و مسئولان بهتر است. بارها این درخواست را به مسئولان دادیم اما به ایده‌های بخش خصوصی توجهی نمی‌شود.

لزوم شروع گردشگری
محدودیت‌های همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تا حدی بود که گاهی بخش بزرگی از شهرها تعطیل و فقط مشاغل ضروری قادر به ادامه فعالیت بودند. این روند موجب آسیب به مشاغل مختلف شد و فعالان حوزه گردشگری نیز آسیب دیدند.
پورفرج با بیان اینکه صنعت گردشگری ورشکسته شده‌ و نباید بیش از این آسیب ببیند، افزود: آشنایی و آگاهی درباره این صنعت بسیار محدود است. این‌گونه انگاشته می‌شود که تنها راه کنترل همه‌گیری، ممنوعیت ورود و خروج گردشگران است اما این مساله قابل تجدیدنظر است. گردشگری می‌تواند در شرایط امن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیتش را از سر بگیرد.

او ادامه داد: ایران بخش بزرگی از جاده ابریشم را در بر گرفته است، گردشگرانی از کشورهای مختلف با در دست داشتن برگه واکسن می‌خواهند وارد ایران شوند و از این جاده عبور کنند. طبیعت‌گردان بدون ورود به شهرها مسیر جاده ابریشم را طی می‌کنند و از کشور خارج می‌شوند. باید توجه داشت که دیگر کشورها اجازه ورود گردشگران به مسیر جاده ابریشم را داده‌اند و فقط ایران است که از ورود آنها جلوگیری می‌کند. این در حالی است که اصلا نمی‌دانیم تا چند ماه یا چند سال دیگر این مشکلات ادامه خواهد داشت.
اگر طبیعت‌گردان راهی برای ورود به ایران پیدا نکنند، از دیگر کشورهای جایگزین استفاده خواهند کرد و در زمان پسا کرونا هم جذب دوباره آنها دشوارتر از این دوران خواهد بود.

استفاده از متخصصان از شیوع بیماری می‌کاهد
انجام سفر یکی از مولفه‌هایی است که به سلامت روان افراد کمک و در نتیجه آن آسیب‌های اجتماعی کاهش ‌می‌یابد.
پورفرج دراین‌باره گفت: بسیاری از افراد اگر نسبت به مسائل آگاهی داشته‌ باشند می‌توانند تصمیم‌های بهتر بگیرند. در صورت برگزاری جلسه و همکاری میان متخصصان گردشگری و مسئولان ستاد مبارزه با کرونا، می‌توان از سود رواج گردشگری در ایران بهره برد. اگر این فعالیت‌ها در همکاری با متخصصان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، به سود مردم خواهدبود.

این فعال حوزه گردشگری، افزود: مردم اگر سفر بروند، آرامش روان خواهند داشت؛ از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود و به ارزان‌ترین و امن‌ترین روش مردم استراحت می‌کنند. موضوع دوم اینکه صنعت گردشگری زمین‌گیر و ورشکسته نمی‌شود و در ایران گردش اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی معتقد است، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید ستاد مبارزه با کرونا را درباره قابلیت‌های صنعت گردشگری آگاه کند.
رئیس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران ادامه داد: مردمی که بدون برنامه در هر فرصت و تعطیلی سفر می‌کنند موجب شیوع بیماری می‌شوند. این در حالی است که کارد درمان و وزارت بهداشت بسیار تلاش کرده‌ و حتی افرادی در این راه شهید شدند. با ادای احترام به آنها، اعلام می‌کنم باید در روند سفرها تجدیدنظر شود.

پورفرج افزود: در یک سفر تخصصی از راهنما، راننده و ... که آموزش دیده‌ استفاده خواهد شد تا در زمان همه‌گیری، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. گردشگران در مکان‌های تمیز و دور از هم اسکان داده می‌شوند. اگر افراد از خارج از کشور آمده‌ باشند باید برگه واکسن و سلامت به همراه داشته‌ باشند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.