۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84292045
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

واکنش‌ها به تغییرات احتمالی در کانون پرورش فکری؛ رحماندوست: اشتباه است

تهران- ایرناپلاس- تغییر مدیریت کانون پرورش فکری چند ماه پایانی دولت دوازدهم با واکنش‌هایی همراه شده و آن را نتیجه‌بخش ندانسته و تاکید دارند، با توجه به سال‌ها فعالیت کانون و تاثیر آن در پرورش کودکان و نوجوانان، نباید این موسسه دستخوش موج‌های گذرا شود.

به گزارش ایرناپلاس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی‌ماه ۱۳۴۴ تاسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد. ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت، هدف اصلی کانون برشمرده شده‌ است.

اما تغییر احتمالی مدیریت کانون، موضوعی است که این روزها مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته‌ است. فاضل نظری از سال ۹۶، علیرضا حاجیان‌زاده از سال ۹۲، سیدصادق رضایی از سال ۸۸، محسن چینی‌فروشان از سال ۷۰ ، علیرضا زرین از سال ۶۰ و سیدکمال خرازی از سال ۵۷ مدیرعامل کانون بودند.

خبرهایی از گوشه و کنار درباره تصمیم برای تغییر مدیریت کانون پرورش فکری شنیده می‌شود به‌گونه‌ای که فاضل نظری ۱۶ فروردین امسال در حاشیه آیین رونمایی از چهار تماشاخانه سیار کانون با تائید خبر رفتنش از کانون بر ضرورت تعیین تکلیف اعضای هیات مدیره این مجموعه تاکید کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اخباری که در زمینه تغییرات مدیریتی در کانون در رسانه‌های مختلف منتشر شده پاسخ داد و گفت: باید این سوال را از اعضای هیأت امنای کانون پرسید، اما بخشی از آن خبر که به من مربوط می‌شود، صحت دارد و شایعه نیست. در هفته پایانی سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت آموزش‌وپرورش به ما هم ابلاغ شد و قرار بود در یکی دو روز، در همان هفته پایانی سال این تغییرات انجام شود که متاسفانه هنوز این اتفاق روی نداده و به روزهای آغاز سال جدید موکول شد و تاکنون هم محقق نشده‌ است.

نظری همچنین به اوضاع نابه‌سامان هیات‌مدیره کانون نیز اشاره کرد: در حال حاضر بیش‌ از چند ماه است که تکلیف هیات‌مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز نامشخص است و اقدامی برای تمدید یا انتصاب افراد جدیدی در هیات مدیره صورت نگرفته‌ است.

پس از این، در ۲۲ فروردین محمدرضا زمردیان، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دادن استعفا از سمت خود کناره‌گیری کرد. زمردیان که سابقه فعالیت در دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشور را دارد،‌ سال ۹۶ با حکم فاضل نظری به سمت معاون فرهنگی این‌ کانون منصوب شد. پیش از او رضا قمرزاده عهده‌دار این‌مسئولیت بود.

تغییر مدیریت کانون اشتباه است
در پی تماس خبرنگار ایرناپلاس با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسئولان این موسسه از چگونگی ادامه روند ابراز بی‌اطلاعی کردند. همچنین روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش به خبرنگار ایرناپلاس اعلام کرد، پس از اینکه فاضل نظری درباره تغییر مدیریت اطلاع‌رسانی کرده، اتفاق جدیدی روی نداده‌ است.

همچنین مصطفی رحماندوست نویسنده باسابقه کودک و نوجوان و از پیشکسوتان فعال در کانون گفت که مصاحبه نمی‌کند و فقط به گفتن یک جمله بسنده کرد: به وزیر آموزش‌وپرورش هم گفتم، که تغییر مدیریت کانون پرورش فکری در چند ماه پایانی مسئولیت ریاست جمهوری اشتباه است.

کانون خانه دل ماست
تغییر مدیریت کانون پرورش فکری در چند ماه پایانی دولت دوازدهم چه تاثیری می‌تواند بر مخاطبان کانون یعنی کودکان و نوجوانان داشته‌باشد؟
غلامرضا امامی نویسنده و مترجم که سال‌ها مدیر انتشارات کانون بود، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: آنگونه که در خبرها آمده‌، گویا تغییراتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال وقوع است. هر چند سال‌هاست که از کانون دورم و آقای فاضل نظری را به عنوان شاعری شهره می‌شناسم. از مدیریت ایشان در کانون و دست‌آوردهای آن بی‌خبرم. اما چه بهتر که در این تغییرات آنچه که به سود کودکان و نوجوانان میهن ما است در نظر گرفته‌ شود.

او ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانه دل ماست و چون آیینه‌ای از پس ۵۰ سال که به آن می‌نگرم خوش ندارم که غباری بر این آیینه بنشیند. بی‌شک مدیریت یک شاعر نامی و چهره فرهنگی بر مجموعه فرهنگی کارساز با پیشینه‌ای دراز، کاری است نیکو. ماندن یا رفتن مدیری نباید به سابقه کهن و درخشان کانون لطمه‌ای وارد کند.
 

گلایه‌ از سازمان انتشارات کانون
امامی به فعالیت موثر و مهم انتشارات کانون پرورش فکری اشاره و سپس گلایه کرد: با همه احترامی که برای مدیریت کنونی کانون قائلم، نمی‌توانم گلایه‌ام را از سازمان انتشارات کانون ابراز نکنم. سال‌هاست کتاب‌های من و برخی نویسندگان و تصویرگران که پیش از این در کانون پرورش فکری چاپ شده، نایاب است. برخی از آنها همچون کتاب «قندیل کوچک» نوشته و تصویرگری «غسان کنفانی» نویسنده شهیر فلسطینی که متاسفانه با حذف نقاشی‌هایش به چاپ رسیده‌ است و می‌رسد.

این نویسنده و مترجم در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد و افزود: به گمانم کانون نباید با آمدن و رفتن دولت‌ها و کابینه‌ها دستخوش گردبادها و موج‌های سیاسی شود. در میان این امواج سهمگین، در شبی تاریک و بیم موج و گردابی چنان هایل، بگذارید کشتی کانون به سلامت به ساحل برسد. بگذارید مرغک کانون در شب‌های سرد و سخت زمستان و روزهای گرم تابستان همچنان بخواند. بگذارید نغمه شادی، آگاهی و آزادی را برای کودکان و نوجوانان ما سر دهند.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.