رویکرد چمران به نقش قوا و شورای نگهبان در مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰

تهران- ایرناپلاس- مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات سال آینده، گفت:‌مردم نارضایتی بزرگ و مشکلات اقتصادی زیادی دارند که باید آن را پای صندوق رای حل‌وفصل کنند. هر چه فرد منتخب، با رای بیشتری به منصب حکومت برسد، موفق‌تر خواهد بود.

مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا درباره اهمیت این دوره از انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری که مورد تاکید رهبری و رئیس‌جمهوری است، به ایرناپلاس گفت: «هر چقدر مشارکت مردم در انتخابات وسیع‌تر باشد هم نتیجه بهتری از آن عاید کشور می‌شود و هم پایه‌های حکومت و نظام اسلامی محکم‌تر خواه شد؛ اساسا یکی از معیارهای سنجش میزان مقبولیت یک دولت در دنیا میزان مشارکت مردمی است و هرچقدر مشارکت بیشتر باشد مقبولیت آن دولت بیشتر خواهد بود».

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درباره اهمیت و حساسیت خاص این دوره از انتخابات از منظر داخلی و بین‌الملل نیز اظهارداشت: «رویدادها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاب می‌کند که این دوره مشارکت بیشتری داشته باشیم؛ شرایط داخلی نیز نشان می‌دهد لازم است استقبال از انتخابات پرشور باشد، زیرا مردم نارضایتی بزرگ و مشکلات اقتصادی زیادی دارند که باید آن را پای صندوق رای حل و فصل کنند». «مشکلات مردم زمانی قابل رفع است که گزینه مناسبی را برای ریاست جمهوری برگزینند و هر چه فرد منتخب، با رای بیشتری به منصب حکومت برسد، قاعدتا موفق تر خواهد بود».

چمران درباره نقش نهادهای مختلف حاکمیتی در تحقق مشارکت حداکثری معتقد است: «نخست نقش دولت و قوه مجریه مهم است؛ مسئولان و اداره کنندگان کشور اگر امور را به درستی مدیریت کنند میزان مشارکت به همان اندازه بالا می‌رود و اگر مشکلات مردم بویژه معضلات اقتصادی رفع نشود، مردم را دلزده و کمتر راغب به حضور در انتخابات خواهد کرد».

چمران در ارزیابی خود از نقش قوه مقننه برای مشارکت حداکثری در انتخابات نیز گفت: «متاسفانه مجلس قبلی هم ناکارآمد بود هم بی‌تفاوت؛ در نتیجه مردم در انتخابات اسفند سال گذشته آن مشارکت بالا را نداشتند؛ اگرچه ما میزان مشارکت در مقایسه با دوره‌های گذشته مطرح است نه در قیاس با دیگر کشورها؛ ما کشوری انقلابی هستیم و مردم همیشه در صحنه حضور دارند اما مشارکت در اسفند ۹۸، آنگونه که باید، رخ نداد».

این کنشگر سیاسی اصولگرا به فعالیت ۱۰ ماهه مجلس اصولگرای کنونی نیز اشاره کرد و افزود: «مجلس یازدهم تلاش خود را کرده؛ ممکن است مردم این تلاش را هنوز متوجه نشده باشند و برایشان ملموس نبوده باشد اما معتقدم مجلس سعی داشته هرچه در توان دارد. اما اینکه نقطه قوت تا چه حد توانسته در ذهن مردم بنشیند، نمی‌دانم و نیاز به یک نظرسنجی دقیق است؛ فکر نمی‌کنم همه مردم به این حجم از فعالیت مجلس آگاه باشند».

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران فعالیت و نقش قوه قضائیه را موثر در تشویق مردم به مشارکت دانست و افزود: خوشبختانه دستگاه قضایی در دوران مدیریت جدید، فعالیتی چشمگیر داشته و در این مدت توانسته نشان دهد که دنبال حق و حقیقت و حل معضلات مردم است؛ این نهاد سپهر زیبا و مناسبی از خود ترسیم کرده است؛ درباره انتخابات نیز نقش قوه قضائیه امیدوارکننده است؛ به این معنی که به مردم امید داده و ناامیدی برخی را برطرف کرده است.

چمران در ادامه نقش شورای نگهبان در انتخابات و حضور حداکثری مردم را اینگونه توصیف کرد: «شورای نگهبان عموما دخالتی در این مسائل ندارد؛ این نهاد مُرّ قانون را با عملکردها تطبیق می‌دهد و کسانی را که شرایط لازم برای حضور در صحنه رقابت داشته باشند، انتخاب و به مردم معرفی می‌کند؛ به نظرم شورای نگهبان در مسائل بعدی دخالتی نکرده و کاری به روند اجرا ندارد».

تاثیر نامزد شناخت شده برای ترغیب مردم به رای دادن
وی همچنین درباره نقش احزاب و جریان‌های سیاسی برای تشویق مردم به افزایش حضور پای صندوق های رای گفت: «احزاب در کشور ما آنچنان قوی نیستند اما می‌توانند در به صحنه کشاندن مردم و تشویق به حضور موثر باشند؛ بنابراین در اینکه موثرند شکی نیست، اما اینکه چه میزان تاثیرگذاری دارند، بحث دیگری را می‌طلبد. در مجموع تلاش تبلیغاتی و ایجاد فضای پرشور انتخاباتی‌شان می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا به نقش نامزدهای انتخابات در افزایش مشارکت حداکثری نیز اشاره کرد و گفت: «گروه‌های سیاسی باید توجه داشته باشند که شخصیت معرفی شده به عنوان نامزد انتخاباتی بسیار مهم است؛ یکی از عوامل مهم در افزایش تمایل مردم به رای دادن، شخصیت و وجهه نامزدهاست؛ اگر این فرد شخصی قابل قبول، مردمی و دارای وجهه خوبی باشد قاعدتا باعث مشارکت فعال‌تر مردم خواهد شد؛ اما اگر شخصیت‌ها در حد متوسط و معمولی باشد، ممکن است میزان مشارکت نیز بالا نباشد؛ البته همه اینها با قید «ممکن است» مطرح می‌شود و شرایط روزهای انتخابات را اصولا نمی‌توان از اکنون پیش‌بینی کرد و باید منظر بمانیم». 

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.