یک جریان سیاسی حضور حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ را برنمی‌تابد

تهران- ایرناپلاس- حجت‌الاسلام مصطفی درایتی از جمله فعالان سیاسی است که بارها درباره اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و لزوم مشارکت بالای مردم تاکید کرده، معتقد است: یک جریان سیاسی در کشور، حضور حداکثری مردم را برنمی­‌تابد چون حضور بالای مردم را به معنای حذف یا تنگ شدن دایره حضور خود در قدرت تلقی می­‌کند.

به گزارش ایرناپلاس، تاکید رئیس جمهوری درباره لزوم مشارکت بالای مردم در انتخابات بر اساس منشور امام(ره)، بار دیگر توجهات به اهمیت انتخابات سال آینده را سبب شده و اینکه نگاه جریان‌ها و طیف‌های سیاسی در این روزها به این موضوع چگونه است.
تاکید روحانی بر مشارکت بالای ۷۰ درصد و منشور امام (ره)، لوازم و تمهیدات مشارکت حداکثری و اهمیت انتخابات پیش رو، از جمله موضوع‌های مهم است که نیاز به واکاوی و تحلیل دارد.

مصطفی درایتی عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در همین زمینه به ایرناپلاس گفت: اصل سخن رئیس‌جمهوری درباره ضرورت مشارکت بالای ۷۰ درصد و فراهم شدن تمهیدات مشارکت حداکثری، به عنوان یک روش و مراوده سیاسی و حاکمیتی درست و اهمیت آن فوق‌العاده اما نیازمند تن دادن حاکمیت به لوازم آن است.

وی افزود: همیشه مشارکت مردم برای حل‌وفصل مسائل کشور بویژه مسائل منطقه­‌ای و بین­‌المللی مهم بوده؛ به همین منظور انتظار این بود که این اهمیت را دست اندرکاران بیشتر درک و تلاش کنند در هر دوره‌ای از انتخابات، مشارکت مردم بالاتر رود تا بدین نحو بخشی از مشکلات مردم حل شود.
درایتی ادامه داد: کسی تردیدی ندارد که مشارکت بالا می­‌تواند نقش مهمی در استحکام نظام ایفا کند؛ در این­ زمینه، کمتر مخالفتی در انظار عمومی دیده­‌ام اما به نظر می­‌رسد یک جریان سیاسی در کشور، حضور حداکثری مردم را برنمی­‌تابد چون حضور بالای مردم را به معنای حذف یا تنگ شدن دایره حضور خود در قدرت تلقی می­‌کند و مدتهاست که جهت­‌گیری­ این جریان به سمتی حرکت می­‌کند که با ناامیدی مردم، تاثیرگذاری مردم در قدرت نیز، کمتر شود.

پیامدهای قهر و عدم احساس تعلق مردم
وی درباره منشور مورد نظر امام(ره) که رئیس جمهوری به آن اشاره کرده، گفت: امام(ره) همواره اهمیت زیادی به مشارکت مردم، امیدوار بودن مردم و نقش اساسی مردم در انتخابات می­‌داد. نظر ایشان بر این بود که بسیاری از مشکلات جامعه با حضور آنها حل می­‌شود؛ چنانچه بسیاری از معضلات دهه ۶۰ بدلیل همین پشتوانه مردم مدیریت شد وگرنه ما که سازوکارهای سیاسی دیگری در اختیار نداشتیم.
درایتی افزود: امام(ره) می­‌دانست تا وقتی مردم پشتیبان جدی نظام باشند هر مشکلی قابل حل است اما امان از روزی که مردم قهر کنند یا احساس تعلق نکنند و پشت مسئولان نباشند؛ در این صورت مشکلات کوچک هم به سادگی قابل حل نیست؛ این اعتقاد راسخ امام بود و هر حرکتی که به رقابت و مشارکت بالای مردم لطمه می­‌زد موضع شدید ایشان را در پی داشت؛ این مساله از معدود مواردی بود که امام بشدت برخورد می­‌کرد زیرا به درستی معتقد بود هیچ رفتاری نباید نقش مردم را در حکومت کمرنگ کند.

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی معتقد است: بعداز چهار دهه که مردم حداقل ۴۰ بار پای صندوق رای رفته­‌اند یک جریان سیاسی خاص تلاش می­‌کند با وضع قوانین یا ایجاد محدودیت­‌های دیگر، دایره انتخاب مردم را تنگ و انگیزه مردم را پایین آورد؛ به همین دلیل سخن رئیس‌جمهوری درباره لزو مشارکت حداکثری، درست است اما این مشارکت به اقناع مردم نیاز دارد.

چرایی نبود شور انتخاباتی در میان مردم
درایتی افزود: اقناع مردم که حضور حداکثری برای­شان مفید بوده و راهکار حل مشکلات است، نیازمند روش­‌ها و تدابیر دیگری است؛ اگر این اقناع شکل نگیرد حالت ناامیدی در جامعه آشکار می‌شود؛ امروز بیش از چهار ماه تا انتخابات باقی نیست اما متاسفانه اصلا فضای یک انتخابات پرشور حس نمی­‌شود.
وی ادامه داد: وقتی با برخی از مردم صحبت می­‌کنیم گویی بی‌تفاوت‌اند؛ شاید مردم امروز سوال درست و به حق­شان این باشد که ما سال­‌هاست برای حل‌وفصل مسائل حکومت وارد کنش سیاسی و تعامل با حاکمیت شدیم، اما مشکلات ما کی و چگونه قرار است حل شود؟

عضو حزب اتحاد ملت ایران خاطرنشان کرد: مردم به درستی می­‌گویند ظاهرا بنا بر این است که خواسته­‌های حکومت به دست ما حل‌وفصل شود اما اینکه مشکلات مردم همچنان به جای خود باقی باشد یا حتی افزایش یابد منطقی نیست.
این فعال سیاسی افزود: این­‌گونه پرسش‌ها و ابهام‌ها در ذهن مردم حاصل یک فرایندی است که بخشی از حاکمیت در پیش گرفته و اگر بنای بر حضور مردم در انتخابات است باید امید را درل مردم زنده نگاه داشت و تذکر داد هر حرکتی که این امید را خدشه دار کند در مسیر مصلحت عمومی کشور نیست.

درایتی درباره مصادیق سازو کارهای لازم برای مشارکت بالای مردم در انتخابات نیز گفت: به ماجرای اصلاح قانون انتخابات در مجلس اصولگرای یازدهم دقت کنید؛ برخی می­‌گفتند که کار اصلاح یک قانون را چرا اینقدر پیچ می­‌دهید؟ اسم یک نفر را ذیل قانون بگذارید و تمام شود! اینگونه شبهات و ابهامات نتیجه حرکت سیاسی فکرنشده و ناپخته یک جریان سیاسی است. اگر قرار بود در جهت افزایش حضور و شرکت مردم باشد، نباید به سمتی می­‌رفت که محدویت­‌های مردم را افزایش دهد و باعث این ذهنیت شود که مشارکت سیاسی و صندوق انتخابات فرآیندی تصنعی است.
وی تاکید کرد: این رفتارها موجب می­‌شود حساسیت سیاسی جامعه کاهش یابد که نتیجه آن پایین آمدن مشارکت و ایجاد مشکل برای حاکمیت خواهد بود. 

عضو حزب اتحاد ادامه داد: در این مرحله نیازمندیم مردم را امیدوار و قانع کنیم که حضور در انتخابات می­‌تواند بخشی از مشکلات­شان را حل کند؛ اگر این امید و اقناع به شکل ملموسی برای مردم روشن ایجاد نشود، نمی­‌توان از آنها انتظار حضور حداکثری داشت زیرا وظیفه حکومت رفع مشکلات مردم و تلاش برای پاسخگویی به مطالبات ملت است.
وی افزود: مردم می­‌گویند اگر بنا بر انتخاب ماست، دایره انتخاب باید وسیع باشد تا خودمان فردی را که بهتر می­‌دانیم انتخاب کنیم نه اینکه فرد یا نهاد دیگری بخواهد از قبل درباره درباره آن تصمیم بگیرد و دایره انتخاب ما را محدود کند.

پیام حضور حداقل و حداکثری به جامعه بین‌الملل
درایتی درباره اهمیت و جایگاه خاص انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به تغییرات عرصه بین­‌الملل توضیح داد: در هر برهه زمانی که ما یک کنش سیاسی گسترده داریم به طور طبیعی مسائل مهم داخلی و خارجی در آن تاثیر دارد؛ در یک تحلیل درست باید همه­ این مولفه­‌ها مطرح باشد.
وی ادامه داد: ما کشوری منزوی و در بسته نیستم و مسائل داخلی، منطقه­‌ای، بین­‌المللی و تحولات جهانی بر ما اثرگذار بوده و وقتی قرار است کشور در برهه خاصی مدیریت شود، اهمیت انتخابات به آن برهه زمانی پیوند م‌ی­خورد؛ معتقدم اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ از نگاه داخلی و بین‌المللی بسیار بالاست زیرا دنیا نگاه می­‌کند ببیند نظامی که قصد تعاملات جدیدی دارد چقدر به نظر مردم اهمیت می­‌دهد و چقدر رای آنها تاثیرگذار است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: از منظر داخلی نیز چالش­‌های ما در حال رسیدن به حد اشباع است و تحمل این حجم از مشکلات برای جامعه نیز بسیار دشوار شد؛ مردم اگر ببینند تصمیم‌های مسئولان با نظر اکثریت مردم هماهنگ است، تمایل بیشتری برای مشارکت سیاسی جدی خواهند داشت.

مشارکت حداکثری نیازمند اعتماد عمومی
وی با بیان اینکه رفتار نهادهای موثر بر انتخابات نقشی مهم در میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد، به تجربه انتخابات اسفندماه گذشته اشاره کرد و گفت: ناکارآمدترین مجلس را همین مجلس یازدهم می­‌بینم؛ در شرایط کنونی معتقدم تا تلاش نکنیم که چرخش نخبگانی داخل بدنه حاکمیت صورت گیرد و همه سلایق امکان فعالیت سیاسی داشته باشند، نتیجه آن می­‌شود همین مجلسی که نه به سرمایه اجتماعی نظام کمکی می­‌کند نه به حل مشکلات مردم و نه می­‌تواند اعتماد مردم را جلب کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «علائم نشان می­‌دهد اعتماد عمومی در کشور پایین آمده که بسیار خطرناک است؛ این پدیده باعث ایجاد این­ همه ناهنجاری اجتماعی و به دنبال آن ناهنجاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است. تا وقتی اعتماد وجود نداشته باشد مردم حکومت را از خودشان نمی­‌دانند، نتیجه آنکه معضلات کشور که می­‌توانست با حضور مردم حل شود، یا حل نشود یا با هزینه سنگین همراه باشد».

درایتی ضمن مقایسه انتخابات اخیر مجلس با ریاست جمهوری، هشدار داد: «در انتخابات اسفند ۹۸، جامعه سیگنال مشخص، شفاف و روشنی داد که اگر احساس کند امکان انتخاب وسیعی ندارد انگیزه­‌ای برای حضور نخواهد داشت؛ از طرفی توجه داشته باشیم که همان میزان مشارکت پایین نیز به ماهیت محلی و انگیزه‌های خویشاوندی و فامیلی برمی­‌گردد که در انتخابات ملی مانند ریاست جمهوری وجود ندارد؛ بنابراین در صورت غفلت ممکن است میزان مشارکت در ۱۴۰۰ به وضع بدی برسد که اگر به سرعت تدبیر درستی اندیشیده نشود، باید منتظر چنین رفتاری از سوی مردم باشیم».

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.