۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 84254802
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

ترفند ناشران کتاب های کمک درسی برای فرار از مالیات

۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
کد خبر: 84254802
ترفند ناشران کتاب های کمک درسی برای فرار از مالیات

تهران- ایرناپلاس- ناشران کتاب های کمک آموزشی که درآمد سالانه بالای ۲۰۰ میلیون تومان دارند، از سال آینده باید مالیات پرداخت کنند، این در حالی است که سال‌ها کارگران و کارمندان، با هر حقوقی، ملزم به پرداخت مالیات هستند.

به گزارش ایرناپلاس، ناشران به عنوان گروهی از فعالان فرهنگی، سال‌ها معاف از پرداخت مالیات بودند. مطابق «بند ل ماده ۱۳۹» مالیات‌های مستقیم، همه ناشران، بدون دسته‌بندی از پرداخت مالیات معاف هستند و این معافیت تا حدی کمک به رونق کتاب و کتابخوانی است. اما به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از سال آینده، موسسه‌های انتشار کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی معافیت مالیاتی نخواهند داشت.

این دیدگاه موافقان و مخالفان بسیاری داشته‌ زیرا از طرفی ناشران کتاب‌های کمک آموزشی برخلاف ناشران عمومی، فروش و درآمد بالایی دارند؛ همچنین هر تبلیغی در سطح شهر و در رسانه‌های عمومی انجام می‌شود، به کتاب‌های کمک آموزشی اختصاص دارد.
تاثیر کتاب‌های کمک درسی بر آموزش از مسائل مورد نقد بسیاری از کارشناسان این حوزه است زیرا دانش‌آموزان را از فهم درس به سمت بالابردن سرعت تست‌زنی هدایت می‌کند.

مهدی بهلولی کارشناس آموزشی با بیان اینکه اغلب کتاب‌های کمک آموزشی و نه همه آنها، به ضرر آموزش تمام می‌شود، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: فکر می‌کنم تعیین مالیات برای کتاب‌های کمک درسی، اقدام خوبی بوده است، زیرا اغلب این ناشران کتاب‌هایی را که مخل آموزش است، منتشر می‌کنند.

به گفته او، روند طبیعی این است که اگر معافیت از کالایی از بین برود، قیمت آن بیشتر خواهد شد.
بهلولی افزود: به جز تعداد اندکی از ناشران کتاب‌های کمک درسی که مطالب علمی، عمیق و دقیقی را منتشر می‌کنند، باقی در فضای تست، کنکور، حل مسائل و ... فعالیت می‌کنند که به سود آموزش نیست. فکر نمی‌کنم حذف معافیت مالیاتی ناشران کمک آموزشی، اقدام بدی باشد اما به این دلیل که جامعه آموزشی به کتاب‌های کمک درسی وابسته شده‌اند، مخاطبان این کتاب‌ها مجبور می‌شوند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

او ادامه داد: فکر می‌کنم اگر قیمت کتابی از مثلا ۷۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان برسد، باز هم مردم آن را تهیه می‌کنند زیرا برای کنکور و اقدامات اضافی آموزشی رقم بالایی هزینه می‌شود.

درخواست آموزش و پرورش برای جلوگیری از تبلیغ 
خانواده‌ها و مدارس به استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی عادت کرده‌اند و در رسانه‌های جمعی نیز این کتاب‌ها به صورت مکرر تبلیغ می‌شود. در چنین وضعیتی چگونه ممکن است عادت استفاده از کتاب‌های کمک درسی اصلاح شود؟

بهلولی دراین‌باره توضیح داد: این روش نمی‌تواند آن عادت را اصلاح کند، باید اقدامات ریشه‌ای‌ انجام شود؛ برای مثال فرهنگ‌سازی شود، صداوسیما آن کتاب‌ها را تبلیغ نکند. می‌دانم که وزارت آموزش و پرورش از صداوسیما درخواست کرده‌ تا این کتاب‌ها را تبلیغ نکنند.

او افزود: میان سازمان‌ها و نهادهای مسئول برای تغییر فرهنگ، هماهنگی وجود ندارد. شاید یک صدم برنامه‌های تبلیغاتی کتاب‌های کمک آموزشی، در صداوسیما مورد نقد قرار نگیرد.

این کارشناس آموزشی، راه دیگر فرهنگ‌سازی برای کاهش استفاده از کتاب‌های کمک درسی را در حذف کنکور دانست و توضیح داد: یکی از عامل‌های رونق این کتاب‌ها کنکور است. به نظرم کنکور بیش از اینکه بخواهد دلیل و ریشه علمی و آموزشی داشته‌ باشد، مساله مالی و باندهایی هستند که از آن استفاده می‌کنند. در آموزش و پرورش باید از آزمون‌گیری فاصله بگیریم و به آموزش کیفی توجه کنیم. 

بهلولی، خانواده‌ها را به عنوان عامل دیگر در استفاده مدارس از کتاب‌های کمک درسی دانست و گفت: حتی اگر معلم بخواهد فقط کتاب درسی را در مدارس خاص درس بدهد، به هیچ عنوان خانواده‌ها آن را قبول نمی‌کنند و آنقدر فشار می‌آورند که معلم تغییر کند.

سیستم مالیات‌دهی با رویه عمومی سازگار نیست
همه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کارند، حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می‌شود؛ باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت کنند.
امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ دوم اردیبهشت امسال، سقف معافیت مالیاتی در سال جاری را به صورت سالانه ۳۶ میلیون تومان و به صورت ماهانه سه میلیون تومان اعلام کرد.

فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده نیز با طرح این پرسش که مجلس انقلابی چطور اجازه می‌دهد، ناشران کمک آموزشی برای درآمد بعد از ۲۰۰ میلیون تومان مالیات بدهند، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: مردم به سختی معیشت خود را می‌گذرانند، اما سیستم مالیات‌دهی با رویه عمومی سازگار نیست. از فردی که ماهی پنج میلیون حقوق می‌گیرد و سالی ۶۰ میلیون تومان درآمد دارد، مالیات دریافت می‌شود. در صورتی که با درنظر گرفتن خط فقر، این فرد چگونه می‌تواند زندگی خود را تامین کند؟ چطور مردم مالیات حقوق بپردازند، اما برای هنرمندان و ناشران کنکوری -که ناشر کمک آموزشی نامیده می‌شوند- بعد از درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی مجبور به پرداخت مالیات باشند؟

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب علوم پزشکی دانشگاهی، ایراد کار را اینجا دانست که در ایران، سازوکار مناسب و قانون‌مندی برای رسیدگی به درآمدها نداریم و شاهد رفتارهای سلیقه‌ای در اداره دارایی هستیم.
وی توضیح داد: بر مبنای عدالت اجتماعی، محل سوال و اعتراض است که چرا عدد بالاتر از درآمد ۲۰۰ میلیون تومان باید مالیات بپردازند؟

او افزود: اگر در سازمان مالیاتی این رویه سلیقه‌ای برچیده شد، می‌توان امیدوار بود در دریافت مالیات مبتنی بر درآمد واقعی رفتار می‌شود. فرض کنید انتشارات تیمورزاده -که کنکوری نیست- حجم درآمد بالایی داشته‌باشد، چرا نباید مالیات پرداخت کند؟ اگر درآمد بالاست ابتدا میزان درآمد را محاسبه و سپس از آن مالیات دریافت کنند.

نگرفتن مالیات از فعالان فرهنگی اشتباه است
بخشی از منتقدان، دریافت مالیات از کتاب‌های کمک آموزشی را بهانه‌ای برای بالا رفتن قیمت اینگونه کتاب‌ها اعلام کرده‌اند، این در حالی است که به گفته تیمورزاده، قیمت کتاب وقتی بالا می‌رود که تقاضای زیاد وجود داشته‌ باشد.
او بیان کرد: بیشتر ناشران قیمت کتاب را براساس بازار تعیین می‌کنند؛ این مسائل به اخلاق حرفه‌ای ناشر بستگی دارد. معمولا ناشران بالاترین قیمتی را که از فروش آن مطمئن هستند، تعیین می‌کنند. اگر متوجه شوند کتابی را که منتشر می‌کنند، نمی‌توانند با قیمتی که در نظر دارند، به فروش برسانند، اصلا کتاب را منتشر نمی‌کنند.

او با بیان اینکه «نگاه ناشر محور» ندارد، ادامه داد: مردم کشور به سختی زندگی می‌کنند. درست نیست که از مردم مالیات بگیرند و هنرمندان و ناشران را معاف کنند. نگرفتن مالیات از فعالان فرهنگی اشتباه است. معیشت مردم به سختی تامین می‌شود. اگر بناست از مردم چنین مالیاتی گرفته‌ شود، چرا از افراد پولدار مالیات گرفته نشود؟ 

هنرمند کارگری است که با حقوق ۲ میلیون زندگی می‌کند
تیمورزاده با تاکید بر اینکه درآمد ناشران باید ملاک دریافت مالیات باشد، گفت: به نظرم آن سلبریتی، هنرمند نیست؛ بلکه هنرمند کارگری است که با حقوق ۲ تا سه میلیون تومانی در این شهر زندگی و خانواده دو نفره را اداره می‌کند. این روند بی‌عدالتی اجتماعی است.

او افزود: با اعلام چنین خبری، همه ناشران زیرسوال می‌روند، حتی ناشرانی هم که به سختی کتاب منتشر و گاهی جریمه‌های سنگین مالیاتی پرداخت می‌کنند، زیرسوال می‌روند. این در حالی است که بسیاری از موسسه‌های کمک آموزشی می‌دانند که چگونه باید از مالیات معاف شوند. یک موسسه که سه شرکت دارد، درآمد را بین آنها تقسیم می‌کند و از پرداخت مالیات معاف می‌شود. همچنین موسسه‌ای که شرکت‌های مختلف تاسیس کرده‌است، شرکت را وقف کرده و از پرداخت مالیات معاف است.

۵ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.