«خشم مقدس» با مردم و صندوق رای چه خواهد کرد!؟

تهران- ایرناپلاس- تنها چند روز پس از حرکت ناپسند موتورسواران و سردادن شعار «مرگ» علیه رئیس‌جمهوری قانونی کشور در مراسم ۲۲ بهمن اصفهان، حالا جای شاکی و متشاکی عوض شده و به جای پوزش و جبران، طلبکاری آشکار شده است!

به گزارش ایرناپلاس، چند روزی بعد از واکنش‌ها نسبت به یک اقدام هنجارشکنانه از سوی شمار اندکی علیه رئیس‌جمهوری، آن هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، دو بیانیه یکی در اصفهان و دیگری در قم صادر شد که نباید مسئولان درباره این اقدام ساختارشکنانه، ‌معترض می‌شدند و ... .
در بیانیه‌ صادر شده در اصفهان نیز، نه تنها حتی یکبار اقدام وحدت‌شکن توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری و جمهوریت نظام، محکوم نشده بلکه با دستاویز واژه‌هایی همچون «صبر» و «نجابت»، همه مجموعه دولت و مدیران اجرایی تهدید و پیشاپیش محکوم شده و مجازات بیشتر به پایان دولت دوازدهم موکول شده است!

تدوین‌کنندگان این بیانیه‌، با یادآوری حرکت ۳۰ دی‌ماه همفکرانشان در شهر مقدس قم که برای محکومیت رئیس‌جمهوری، همایش ترتیب داده بودند، با فراموش‌کاری، مدافعان واقعی حرکت اصفهان را آشکار کردند! همزمان گروهی در قم با صدور بیانیه‌ای، ‌اقدام هنجارشکنانه در اصفهان را «یک خشم مقدس» توصیف و از آن حمایت کرده و فقط خواستار نصیحت این افراد شده‌اند؛ همچنین برخی مواضع مسئولان نسبت به این اقدامات را «ناپخته» دانسته و خواستار تجدیدنظر نسبت به گروهی شده‌اند که آنها را «جوانان انقلابی» نامیدند.

درباره جدیدترین اقدام مخالفان افراطی دولت و ادبیات به کار رفته در آن ذکر چند نکته ضروری است:

۱. توهین و هتاکی به حسن روحانی، تنها وهن یک شخص حقیقی نیست، بلکه مهمتر از آن لطمه به جایگاه نهاد ریاست جمهوری و تضعیف نابخشودنی رکن اصلی جمهوریت نظام اسلامی است؛ سخن دقیق و نکته‌سنج معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور در این باره به غایت مهم و هشدارآمیز است: «وقتی به رئیس‌جمهوری قانونی و مستقر کشور توهین می‌کنیم در چشم مردم این موضوع در همین حد متوقف نمی‌شود بلکه آن نهاد یعنی ریاست جمهوری ضعیف می‌شود. تضعیف نهاد ریاست جمهوری، تضعیف مشارکت را به همراه خواهد داشت».
همه دلسوزان و آگاهان این سرزمین ضمن حساسیت به شرایط خاص کشور، باید هرگونه تضعیف، تخفیف و بازی با مفاهیم بنیادین نظام جمهوری اسلامی را با رساترین هشدار فریاد کنند.  

۲. لازم به یادآوری نیست که اینگونه رفتارها و گفتارهای حاشیه‌ای و جنجالی، محدود و منحصر به قوه مجریه نخواهد ماند و دیری نخواهد پایید که خدای نکرده دامنه آن به دیگر قوا خواهد ر رسید؛ تضعیف جایگاه ریاست جمهوری که در قانون اساسی به روشنی برکشیده شده است به نفع هیچکس نیست  و این آتش خشک و تر نخواهد شناخت؛ شاید امروز تنها حسن روحانی هدف باشد، اما به طور قطع و به گواه تاریخ، مصونیتی برای دیگر مسئولان نخواهد بود زیرا دوره ریاست جمهوری، گردشی و محدود است و مردم به این زودی‌ها از یاد نخواهند برد که در سخت‌ترین شرایط تحریم و کرونا، برخی داخلی‌ها چه کردند و چه گفتند.

۳. کوچک‌انگاری و صدمه به جایگاه‌های انتخابی و انتصابی در هیچ سطحی پذیرفنی نیست، اما از آنجا که برخی مناصب و مسئولیت‌ها تکیه بر آرای مستقیم و بی‌واسطه مردم دارند، رفتارهای بدعت‌آمیز نه تنها سبب کاهش امید و آرامش مردم می‌شود، بلکه خدشه بر راهکار صندوق آرا و لطمه به انتخابات و «میزان رای مردم» است.
تجربه اسفند سال گذشته و هشدار مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم نشان داد مردم عادی کاری به جناح‌ها ندارند و اعتراض خود را در کاهش مشارکت نمایان خواهند کرد؛ در آن صورت حقیقتا چه کسی و با چه چشم‌اندازی ترغیب به حضور در انتخابات خواهد شد؟
اگر برخی بر این باورند که با حمایت از این افراد ساختارشکن، فضای انتخابات به نفع آنها خواهد شد، اشتباه می‌کنند. این کار فقط فضای بی‌حرمتی، پرده‌دری، ناامیدی و یاس را به جامعه منتقل می‌کند و موجب تضعیف نهاد ریاست‌جمهوری می‌شود؛ چه رئیس‌جمهوری امروز چه رئیسان جمهور فردا.

۴. اینگونه تحرکات و هرگونه حمایت یا اغماض در برابرآن، کاهش مشارکت وسیع مردم در انتخابات را به دنبال خواهد داشت در حالی که خواسته و تاکید رهبر معظم انقلاب همواره مشارکت پرشور در انتخابات است؛ چنانچه در آخرین سخنان ایشان، هفته گذشته در مراسم سالگرد قیام تاریخی مردم تبریز فرمودند، علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات است.  

۵. وقتی مدعیان ارزش­‌ها نه تنها از توهین‌کنندگان برائت نمی‌جویند بلکه با ادبیاتی خاص از آن حمایت می‌کنند، پرسش منطقی مردم ناظر این خواهد بود که مگر رهبر معظم انقلاب به تازگی هرگونه بدزبانی و اهانت را نهی نکردند؟ مگر نفرمودند که این پدیده زشت باید به کلی جمع شود؟ خطاب این اوامر کیست و اولویت رعایت آن با کدام جریان است؟ مگر ایشان سه ماه پیش نفرمودند، هتاکی به مسئولان مذموم و حرام است؟

۶. این بیانیه و آن موتورسواری البته مسبوق به سابقه است؛ نه در سال‌ها یا ماه‌های گذشته، که همین بیست و چند روز پیش عده‌ای در همایشی عجیب در شهر مقدس قم، همه را به شکایت از رئیس‌جمهوری فراخواندند و نام عجیب‌تر «شکایت از جمهور» بر آن نهادند و البته وقتی با بی‌اعتنایی مردم مواجه شدند، سکوت اختیار کردند.
این جریان بد نیست قدری اندیشه کرده و خود را برای یک پرسش منطقی مهیا کنند که آیا حاضرند برای شکایت قضایی از مسئول دیگری نیز قدم پیش بگذارند؟ یا عدالت‌طلبی‌شان فقط محدود به دولت است؟

۷. در همین ایامی که همزمان بود با سالگرد انقلاب بزرگ اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) و شهیدان، صداوسیمای جمهوری اسلامی با بی‌اعتنایی آشکار به ضرورت وحدت و پاسداری از همه مناصب قانونی و رسمی کشور، مصاحبه‌هایی با «مردم عادی» پخش می­ کرد که پیام آن چیزی جز کاهش منزلت دولت، رئیس‌جمهوری و جمهوریت نظام نبود.

۸. زبان شیرین فارسی سرشار از امثال و عبارات نغز و پرمغز است؛ بدون هرگونه توضیح واضحات و اطاله کلام همه توهین‌کنندگان، هتاکان، بیانیه نویسان، موتورسوران پرچم به دست(!) و ... لازم است در سکوت و آرامش به این عبارت مشهور زبان فارسی بیندیشند که «آن‌کس که باد بکارد، توفان درو خواهد کرد»؛ چنین مباد.

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.