پیامدهای اخذ عوارض از هتل‌سازان؛ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

تهران- ایرناپلاس- وضعیت درآمد هتل‌ها با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات سفر و گردشگری با افت شدید مواجه شده است و به گفته کارشناسان این بخش، برای تغییر و بهبود اقتصادی شاید تا چند سال آینده هم شرایط فراهم نباشد. این روزها بحث بر سر دریافت عوارض از هتل‌سازان در شورای شهر تهران مطرح شده است که موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش ایرناپلاس، دریافت عوارض هتل‌سازان یکی از مسائل مورد بحث در جلسه شورای شهر تهران بود که اواسط بهمن ۹۹ برگزار شد. در این جلسه تبصره دریافت عوارض تا زمان بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری به عنوان علی‌الحساب، با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید. این جلسه در ادامه بررسی طرح «الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند (د) مصوبه ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهر تهران» بود.

اعضای شورای شهر در این جلسه نظرهای متفاوتی ارائه دادند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره این طرح گفت: موضوع این است که می‌خواهیم از هتل‌سازی در تهران حمایت کنیم و این بحث پیش آمد که حذف عوارض چه تأثیری در ساخت هتل دارد؛ اما آقای گلپایگانی مخالف بودند و اعلام کرد این عوارض اقساطی است و پس از ساخت گرفته می‌شود.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری تهران دِین خود را در زمینه ارائه تسهیلات به فعالان گردشگری ادا کرده‌، دریافت عوارضی با عنوان عوارض ارزش بهینه -که بعدها اسم آن به عوارض ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری تغییر کرد- توسط شهرداری خواستار شد.
به گفته او، مجموع عوارض ساخت‌وساز به حدی پایین است که تأثیری در آن ندارد. شهرداری در حال ارائه ۹۰ درصد تخفیف بوده و این میزان عوارض نیز ناچیز است.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس شورای شهر در مخالفت با دریافت عوارض هتل‌سازی گفته، برای عوارضی که قرار است ۱۰ سال دیگر گرفته شود، چرا باید برای کسی که در این شهر با مشکلات فراوان اقدام به فعالیت در حوزه گردشگری کرده، مانع ایجاد شود. بحث ما این است هتلی ساخته می‌شود و همه از آن استفاده می‌کنند.

تعیین بسته‌های حمایتی برای فعالیت گردشگری
کرونا تاثیر زیادی بر کسب‌وکارها داشته است. فعالیت‌های مربوط هتل‌ها در گروهی از خدمات بودند که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بارها تعطیل شدند، یا با ظرفیت کم به کار خود ادامه دادند، البته همان فعالیت محدود هم در شرایطی بود که به دلیل کاهش چشمگیر سفر و مراجعه‌کننده با رکود مواجه شده‌ بود. در چنین شرایطی دریافت عوارض از هتل‌سازان چه پیامدهایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

علی غمخوار عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری ایران و معاون گردشگری ارگ جدید بم در بررسی دیدگاه دریافت عوارض از هتل‌سازان به خبرنگار ایرناپلاس گفت: وقتی عوارضی برای ساخت هتل در نظر گرفته‌ می‌شود، باید این مساله به دقت بررسی شود زیرا اگر کسی این روزها شروع به ساخت هتل کند، سه یا چهار سال بعد می‌تواند آن را راه‌اندازی کند و نتایج را ببیند. البته حتما شرایط سه یا چهار سال آینده با امروز متفاوت خواهد بود.

او با یادآوری لزوم حمایت از فعالیت‌های گردشگری ادامه داد: این مساله‌ای به صورت کلی در گردشگری مطرح است؛ اگر مقاصد کلی گردشگری و موارد مرتبط با آن، به عنوان گزینه مطرح برای توسعه کشور در نظر گرفته می‌شود، طبیعی است هر فعالیتی در  این حوزه، باید توسط برخی از بسته‌ها حمایت شود؛ مواردی مانند ارائه زمین ارزان قیمت، عدم دریافت عوارض و بحث‌هایی از این دست. زیرا این روند گزینه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی است و بر کل جامعه تاثیر دارد.

تعارض میان فعالان هتلداری و شورای شهر
صنعت گردشگری حوزه‌ای درآمدزاست، می‌تواند موجب رشد اقتصادی جامعه محلی و همچنین اقتصاد کشور شود و از طرفی در راستای فعالیتی فرهنگی است.
غمخوار با مقایسه عملکرد فعالیت در حوزه گردشگری در برابر بنگاه‌های اقتصادی بیان کرد: فعالیت در حوزه گردشگری روندی متفاوت خواهد بود، زیرا کسی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند باید با بسته‌های حمایتی و تسهیل در صدر و مجوزها، فروش زمین ارزان قیمت، معافیت از مالیات و امتیازات برای محل تراکم کمک شود تا هتل در شهر ساخته و در راستای توسعه گردشگری قرار گیرد؛ این در حالی است که تعارضی در این مساله میان فعالان هتلداری و مطالبات شورای شهر وجود دارد.

به گفته او، اگر برای توسعه گردشگری برنامه‌ریزی می‌شود، باید به همه حوزه‌های فعال در این زمینه حمایت‌هایی تعلق گیرد.
غمخوار ادامه داد: حوزه‌هایی در جامعه فعالیت می‌کنند که منفعت آن به بخش‌های دیگر شهر می‌رسد، مانند اینکه اگر پارکی در شهر ساخته شود، این مساله بر کلیت جامعه تاثیر دارد و هر هزینه در این حوزه سرمایه‌گذاری برای جامعه است. مردم نمی‌توانند پول دهند تا برایشان پارک ساخته شود.

این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری ایران افزود: فعالیت هتل‌ها موجب اشتغال‌زایی محلی و توسعه مناطق و گردشی اقتصادی می‌شود. همچنین دارای اثرات مثبت فرهنگی و اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ درآمد این بخش مانند درآمد بنگاه اقتصادی نیست که از آن مالیات بگیرند؛ بلکه باید برای آن تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته شود زیرا باعث توسعه فرهنگی در منطقه می‌شود. شهرداری در شهرهای دیگر ایران بسیار مثبت‌تر از تهران عمل می‌کنند و سیاست‌های کلی کشور در راستای تشویق فعالان این حوزه است.

بخشودگی عوارض برای ترغیب فعالیت هتلداران
اما پرسش اینجاست؛ افرادی که در حال برنامه‌ریزی برای ساخت هتل بودند یا هتلدارانی که در تلاش برای توسعه کسب‌وکار یا نوسازی هتل‌ خود هستند چه نظری درباره مصوبه دریافت عوارض از هتل‌سازان خواهند داشت؟

شهرام شیروانی عضو هیات مدیره اتحادیه هتلداران تهران و کشور در توضیح این مساله به خبرنگار ایرناپلاس گفت: درخصوص پرداخت عوارض از طرف هتلداران و هتل‌سازان، اعضای شورای شهر در جلسه‌ای تصمیماتی گرفتند. دراین‌باره نکته‌ای مطرح است؛ چنین مصوبه‌ای باید در شرایط خوبی از نظر اقتصاد و فعالیت هتلداران تصویب شود. یعنی باید در سال‌هایی اجرا شود که هتل‌ها درصد اشغال بالایی دارند، اما حدود سه سال است که در تهران درصد اشغال هتل‌ها زیر ۵۰ درصد است.

به گفته شیروانی، درصد بخشودگی عوارض برای دیگر استان‌های ایران ۱۰۰ درصد بود اما هتلداران تهران مجبور به پرداخت بخشی از عوارض بودند.
او ادامه داد: عده‌ای که عاشق این کارند، شاید برای توسعه و نوسازی هتل‌های خود برنامه‌ریزی داشته‌ باشند. در چنین شرایطی با در نظر گرفتن بخشودگی می‌توانند اقداماتی برای توسعه کار انجام دهند. عوارض هتل و پروانه‌ای که برای ساخت در نظر گرفته می‌شود، مبلغ کمی نیست. این مبلغ به‌خصوص در تهران می‌تواند بالا باشد؛ اگر بخشودگی ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شود، می‌تواند کمکی به فعالان حوزه هتلداری برای ساخت و ترغیب در این زمینه باشد.

او ادامه داد: شرایطی که از سال پیش به دلیل همه گیری بیماری کووید-۱۹ در حوزه هتلداران شکل گرفته‌، موجب ضرر هتلداران شده است. به دلیل نداشتن مسافر، زیاندهی هتلداران کشور تا پایان دی‌ماه امسال حدود ۱۲ هزار و ۲۰ میلیارد تومان بود. شاید تا چند سال آینده شرایط مناسبی برای تغییر در سازوکار فراهم نباشد. در نتیجه اعضای شورای شهر می‌توانستند برای نوسازی و توسعه هتل‌ها اقداماتی انجام دهند تا وضعیت بهتر شود.

هتلداران نیاز به حمایت دارند
شیروانی با ارئه آماری درباره فعالیت هتل‌ها در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ توضیح داد: در دوران همه‌گیری، بیشتر هتل‌های تهران تعطیل بودند. هتل‌هایی با درصد اشغال زیر ۱۰ درصد فعالیت کردند. برای رسیدن به افقی که برای ۱۴۰۴ در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده‌، تا ورودی گردشگران را به ۲۰ میلیون نفر برسانند، حمایت بیشتری لازم است.

وی ابراز امیدواری کرد با رایزنی‌ها، موضوع پرداخت عوارض هتلداران پیگیری یا از طریق مراجع بالاتری به این موضوع رسیدگی شود.

هتلداران گروهی از فعالان فرهنگی هستند که می‌توانند موجب رونق اقتصادی محلی و همچنین گردش مالی شوند. اگر در شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ از آنها حمایت شود، می‌توانند در سال‌های رونق گردشگری، اقداماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران انجام دهند. شاید این روزها که هتل‌ها مراجعان زیادی ندارند فرصت خوبی برای حمایت از این گروه باشد تا بتوانند با توسعه‌ونوسازی فعالیت خود، زمینه گسترش گردشگری را در سال‌های پسا کرونا فراهم کنند.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.