پیوند معنوی ملل در  پسِ احیای جاده ابریشم

تهران- ایرناپلاس- جاده ابریشم که نگاه اقتصادی درون مایه آن بوده، نشان داده می‌تواند پیامدهای بسیار مهمی بویژه در تحکیم و گسترش پیوندهای فرهنگی داشته باشد. در شرایط کنونی که برخی بر طبل جنگ می‌کوبند، توجه به این پدیده مهم که ریشه در تاریخ دارد، برای ملت‌های منطقه دارای اهمیت است.

به گزارش ایرناپلاس، موسسه فرهنگی اکو در پروژه جاده ابریشم، با همکاری نهادهای بین‌المللی و کشورهایی که در مسیر این جاده قرار دارند، با احیای تاریخ کشورهای مربوط برای همبستگی ملت‌های منطقه تلاش می‌کند.
سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو احیای جاده ابریشم را در احیای ساختار آن محدود نمی‌داند، بلکه به گفته او در بستر این پیوندها بسیاری از سازه‌های فرهنگی و اقتصادی شکل گرفته و به هم‌افزایی ملت‌های سرزمین‌های واقع در کمربند راه ابریشم می‌انجامد.

بختی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس، درباره فعالیت‌های موسسه فرهنگی اکو و مشکلاتی ایجاد شده پس از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ توضیح داد.
 


فعالیت‌های موسسه فرهنگی اکو تا چه اندازه تحت تاثیر محدودیت ‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ قرار گرفت؟
_
موسسه فرهنگی اکو نیز همانند دیگر نهادها و موسسه‌های جهان از پیامدهای ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مصون نماند، این اتفاق در ادامه فعالیت‌های ما تاثیر منفی گذاشت. چنانچه امکان برگزاری بسیاری از همایش‌ها، نشست‌ها، برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها را از دست دادیم و طبق دستورات ستاد مقابله با کرونا، برنامه‌ها در فضای مجازی برگزار شد. ما تسلیم این پدیده نامطلوب نشدیم و در حد توان و امکانات برنامه‌ها را در سطح داخل و بین‌المللی انجام دادیم و توانستیم جامعه فرهنگی منطقه را در این فعالیت‌ها همگام و هم‌نفس خود سازیم و از مشارکت فرهنگیان بهره‌مند بشویم.
 

درباره اقدامات اخیر موسسه فرهنگی اکو و برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی دارد، توضیح دهید.
_
موسسه فرهنگی اکو، محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل و در این مدت چند برنامه را برگزار کرد. از جمله، نمایشگاه «سازینه» - نمایش سازهای موسیقی کشورهای اکو-، دو نشست «فعالان عرصه نشر»، نمایشگاه عکس «ازبکستان در مسیر جاده ابریشم»، نمایشگاه خوش‌نویسی «موج نو» با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، بزرگداشت مفاخر منطقه اکو – خواجه نصیرالدین طوسی، زکریای رازی، شهریار، علامه اقبال لاهوری، ابوریحان بیرونی، مولانا، حافظ و کمال خجندی را برگزار کردیم.
با همکاری اساتید برجسته، وبینارهای آموزش مجازی تذهیب و خط نستعلیق را نیز راه‌ندازی کردیم و همراه با سفارت ازبکستان در تهران در کنگره بین‌المللی «حفظ و معرفی میراث فرهنگی ازبکستان» و کنفرانس بین‌المللی «نقش کمال‌الدین بهزاد در عرصه هنر» حضور داشتیم.
برگزاری وبینارهای «زنان و حضور صلح آفرین آنها در جهان»، «نقش هرات در هنر کتیبه»، شب یلدا، جایزه جهانی «خشت طلایی» از دیگر فعالیت‌های موسسه محسوب می‌شود.
موسسه در این مدت، تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی از جمله با دانشگاه شهید بهشتی، بنیاد رودکی، فرهنگسرای نیاوران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد کرد که همکاری‌های ما را بیش از پیش گسترش خواهد بخشید.

در عرصه انتشارات نیز کارهای سودمندی صورت گرفت و کتاب‌های «روزگار و آثار کمال خجندی» اثر دکتر بدرالدین مقصودزاده، چهل درس کمال نوشته ثریا حسن سلطان - هردو به مناسبت هفتصدمین سالگرد تولد کمال خجندی، شاعر غزل‌سرای قرن هشتم-، «یار می‌آید» از قطبی کرام، شاعر مردمی تاجیک، «داستان‌های رستم پهلوان» (در ۱۱ مجلد)، «نامه و نامه‌نگاری در شاهنامه»، «مادرنامه» اشعار فارسی شعرای کشورهای اکو درباره مادر را منتشر کرد.

همچنین نخستین خبرنامه اکو ECO News را با زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر کردیم و چهار شماره فصل نامه ECO Heritage  را با موضوعات غذاهای سنتی کشورهای اکو، سنگ نوشته‌های کشورهای اکو و ویژه‌نامه اصفهان در این مدت منتشر شد. به جز این آلبوم، آهنگ‌ها بر اشعار کمال خجندی را در همکاری با سفارت جمهوری تاجیکستان در تهران تهیه و در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار دادیم.  
 

احتمالا در حال حاضر مانع اصلی برنامه‌ها جولان کروناست. درسته؟
_ بله، مشکل اصلی ما کروناست که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ما را دچار اخلال کرده است و موفق نشدیم طبق جدول زمان‌بندی آنها را اجرا کنیم. اما همچنان‌که اشاره کردم تا حد ممکن با این مشکلات نیز کنار آمدیم و برنامه‌ها را از طریق فضاهای مجازی که امروز دنیا به آن روی آورده‌، انجام می‌دهیم و با این روش فاصله‌ها را می‌شکنیم و نمی‌گذاریم وقفه و شکاف در فعالیت‌های موسسه به‌وجود آید.   
 

پروژه جاده ابریشم در اتحاد کشورهای مربوطه و ارتقای فرهنگی آنها چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟
_
جاده ابریشم جاده فرهنگی نیز هست و بسیاری از کشورهای عضو اکو شامل آن هستند. احیای این مسیر فرهنگی از اولویت‌های ماست و این امر در تحکیم و گسترش پیوندهای فرهنگی می‌تواند موثر و کارساز باشد. در این زمینه نیز همکاری‌های سودمندی با کشورها داشتیم و خواهیم داشت.
جاده ابریشم را بدون شک می‌توان مهم‌ترین و اثرگذارترین جاده جهان تا قرن پانزدهم میلادی نامید. این مسیر طولانی نه تنها نقل‌وانتقال کالا را فراهم ساخته بود، بلکه باعث انتقال ارزش‌ها و باورهای فکری همچون اسلام، هندوئیسم، بودیسم و مسیحیت نیز شد. در این مسیر همزمان با کالا و اجناس بازرگانی، محصولات فرهنگی از جمله کتاب و آثار مکتوب نیز دادوستد می‌شد. بدین سان پیوند معنوی میان ملل به وجود می‌آمد.
فکر می‌کنم در شرایط کنونی توجه بر آن برای ملت‌های منطقه اهمیت دارد و هر میزان تبادل فرهنگی و هنری میان مردمان جهان بیشتر باشد، همان اندازه شناخت و آشنایی بیشتر و عمیق‌تر صورت خواهد گرفت.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.