مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت چگونه به نیازها پاسخ دهند؟

تهران- ایرناپلاس- یک اپیدمیولوژیست و عضو کمیته همه‌گیری ستاد ملی کرونا با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی باید نقش تصمیم‌سازی داشته باشند و به پرسش‌ها پاسخ دهند، گفت: نوشتن مقاله، پاسخ حداقلی به مساله کووید-۱۹ است و اگر فعالیت مراکز تحقیقاتی در همین سطح بماند وجودشان در عمل اثربخش نیست.

به گزارش ایرناپلاس، دو روز پیش بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از عملکرد مراکز تحقیقاتی در حوزه سلامت گفت: تحقیقات یک کشور که از منابع عمومی آن استفاده می‌کند باید بتواند به طریقی برای باز کردن گره‌ای از نظام خدمت کند، وگرنه این روال تحقیقات در کشور، به معنای دور ریختن منابع است.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو کمیته همه‌گیری ستاد ملی کرونا در این زمینه به ایرناپلاس ‌گفت: ممکن است انتقادهایی به عملکرد برخی از بخش‌ها به‌ویژه بخش پژوهش در حوزه سلامت و واکنش به همه‌گیری وجود داشته باشد، همان‌طور که سال‌ها اینگونه بوده و نیازمند این بودیم که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نقش فعال‌تری را در پاسخ به سوالات مهم در برنامه‌ریزی کنترل و مدیریت همه‌گیری، بازی کنند.
در واقع بهتر بود به جای اینکه مرکز تحقیقاتی در رفتارها و عملکرد پژوهشی خود رها باشند بیش از هر زمان دیگری به جای اینکه نیمه‌وقت و پاره‌وقت باشند، تمام وقت عمل کنند. همان‌طور که مراکز درمانی ما تمام وقت هستند.

مراکز تحقیقاتی باید نقش تصمیم‌سازی داشته باشند
به اعتقاد سوری، لازم است که یک نقشه سیاست‌گذاری پژوهش در سطح کشور تهیه و تدوین شود تا به شکل ماموریت محور به مراکز تحقیقاتی، پرسش‌های مهم داده و از آنها پاسخ گرفته شود؛ زیرا . چرا اکنون زمانی است که مراکز درمانی و پژوهشی کشور می‌توانند کمک مستقیمی به کنترل و مهار شیوع کرونا داشته باشند و این کار نیز در عمل نیازمند تعامل جدی بین واحدهای اجرایی و تصمیم‌گیر با مراکز تحقیقاتی است.
در واقع مراکز تحقیقاتی ضمن داشتن نقش تصمیم‌ساز، باید پاسخگوی پرسش‌هایی باشند که از طرف سیاست‌گذاران و تصمصیم‌گیران حوزه سلامت مطرح می‌شود. نوشتن مقاله، پاسخ حداقلی به مساله کووید-۱۹ است و اینکه اگر قرار باشد سطح فعالیت مراکز تحقیقاتی در همین محدوده نگه داشته شود اصلا وجود مراکز تحقیقاتی نمی‌تواند اثر بخش باشد.

این عضو کمیته همه‌گیری ستاد ملی کرونا تاکید کرد: مراکز تحقیقاتی در این شرایط بیش از اینکه به فکر علاقه شخصی محققان باشد باید پاسخگوی همه‌گیری بیماری باشند به‌ویژه اینکه سال‌هاست در مراکز تحقیقاتی در حوزه نیروی انسانی، بودجه، امکانات، فضا و ... سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا در این شرایط به داد مردم برسند و اگر قرار باشد.

سوری افزود: به نظر می‌رسد ناهماهنگی بین رده‌های مختلف وزارت بهداشت در رسیدن به این هدف وجود دارد؛ باید این هماهنگی تقویت می‌شد وگرنه در این شرایط بحرانی و سخت، خالی کردن میدان به صلاح نیست. ضمن اینکه نیروهایی که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مشغول خدمت هستند با شنیدن این کناره‌گیری‌ها و واکنش‌های تقابلی، متزلزل می‌شوند و شنیدن این اخبار به هیچ وجه به نفع مردم و حوزه سلامت نیست.

وی تاکید کرد: مراکز بهداشتی و درمانی که در سطح جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند می‌دانند که مسائل ستادی وزارتخانه‌ها، خللی در فعالیت آنها ایجاد نمی‌کند و کار خود را انجام می‌دهند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.