برای عبور پایتخت از موج سوم کرونا چه باید کرد؟

تهران- ایرناپلاس- موج سوم کرونا به تهران رسید و فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران گفته، تهران در وضعیت قرمز قرار دارد. دلیل ورود تهران به موج سوم کرونا و راه عبور از آن چیست؟

به گزارش ایرناپلاس، چند روز پیش بود که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران به افزایش تعداد مبتلایان به کویید-۱۹ در روزهای اخیر در تهران اشاره و علام کرد که شیب شیوع و آمار مبتلایان در حال افزایش است و موج سوم کرونا در استان تهران بسیار زودتر از دیگر استان‌ها آغاز می‌شود.
در این میان خبرهای منتشر شده از بیمارستان‌های مربوط به بیماران کرونایی نشان می‌دهد آمار بستری‌شدگان عادی و همچنین در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و فوتی‌های ناشی از کرونا نسبت به هفته‌های گذشته در تهران بالا رفته؛ موضوعی که البته زالی نیز آن را تائید کرده است.

زالی دوشنبه گذشته (۲۴ شهریور) گفت، ۲۱ درصد از بیمارن مبتلا به کرونا  که بیماری آنها در مراکز درمانی تشخیص داده شده در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند. البته زالی حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود افزایش ۱۰ درصدی مسافرت‌های اخیر در استان تهران و حجم بالای آن هشداری برای پیک جدید کروناست.
بنابر آمار اعلام شده از سوی زالی، در ۱۱ شهریور بیش از ۳۸۰ نفر با تشخیص کرونا در بخش‌های درمانی بیمارستان‌های تهران بستری شدند که از این تعداد ۹۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند. وی ۲۴ شهریور اعلام کرد بیش از ۶۵۹ بیمار در استان تهران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۴۳ نفر از مبتلایان قطعی به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. مقایسه این ارقام، نشان از وضعیت صعودی همه‌گیری کرونا در تهران را دارد که به اعتقاد کارشناسان احتمال افزایش بیشتر آن قطعی است. طبق آخرین اخبار اعلام شده، وضعیت تهران قرمز است و افزایش تعداد بیماران و فوتی‌های در پایتخت نشان از شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران.

باتوجه به اینکه در حال حاضر ۹۵۰ هزار نفر از مترو و در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از اتوبوسرانی استفاده می‌کنند، این ارقام بیانگر معدل بالای ترددهای درون شهری در تهران است. موضوعی که صدایفرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران را درآورده و تصریح کرده که این ترددها باید کاهش یابند. «باید بدانیم زدن ماسک به تنهایی گرچه شرط لازم است اما کافی نیست و فاصله اجتماعی باید رعایت شود.»

علاوه بر این، پیام طبرسی معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوی گفته، شمار ابتلا به کرونا و بستری‌ها در یک هفته اخیر روند افزایشی گرفته است. به‌طوری که در ۲۱ شهریور فقط ۶۸ بیمار به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کردند، اما کمتر از یه هفته یعنی ۲۶ شهریورماه ۱۸۰ نفر مراجعه کردند؛ این یعنی افزایش ۲.۵ تا سه برابر.

از دو هفته پیش نگران بودیم
بیژن بابایی پزشکی که این روزها در صف مقدم مقابله با کرونا در حال خدمت است در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید، از دو هفته گذشته نگرانی درباره افزایش بیماری وجود داشت و اکنون آمارها این نگرانی‌ها را تائید کرده و اوضاع در حال بدتر شدن است.
بابایی می‌گوید: واقعیت اینکه پزشکان و کادر درمان در مطب‌ها و بیمارستان‌ها در موج اول کرونا توانستند بیماری را به خوبی مدیریت کنند. بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها توانستند با تشخیص‌های سریع از پیشرفت همه‌گیری جلوگیری کنند و دیدیم که آمار مرگ‌ومیر به زیر ۵۰ نفر در کل کشور رسید. این برای کشور، کار بسیار بزرگی بود. اما این موضوع سبب شد تا مردم فکر کنند که بیماری به پایان رسیده و دیگر نیازی به رعایت و مقابله با آن به صورت جدی و سختگیرانه نیست. آن زمان نوشتم که ‌ای کاش تقسیم‌بندی شهرهای به صورت قرمز، زرد و سفید منتفی شود، زیرا بسیاری از مردم فکر می‌کنند معنی وضعیت سفید مانند زمان جنگ این است که خطر رفع شده اما در همه‌گیری، این معنی را نمی‌دهد. معنی سفید به این معناست که بیماری در یک شهر کنترل شده نه اینکه از بین رفته باشد. این تصور در مردم در برخی از شهرها باعث شد تا فکر کنند همه‌گیری پایان یافته است.

پیامدهای سفرهای تابستانی
بابایی ادامه می‌دهد: پس از آن به روزهای تعطیلات و مسافرت‌های تابستانی رسیدیم که به نظرم درباره آن کم کاری شد. مسافرت تابستانی، نه کسب‌وکار و نه اقتصاد بود که نتوان آن را تعطیل کرد. می‌شد جلوی مسافرت‌ها را گرفت. بعد از این مسافرت‌ها، دو هفته‌ نگران بودیم که آمار بالا برود که اکنون شاهدیم که آمار بار دیگر بالا رفته و همچنان افزایشی است.
به گفته این پزشک، بازگشایی مدارس نیز مزید بر علت شد. شاید بهتر بود مدارس در همان اول مهر بازگشایی شود تا بار ناشی از ابتلا به دلیل مسافرت‌های هفته‌های گذشته کمتر شود تا بعد بار جدید به آن اضافه کنیم.

می‌توانستیم از افزایش مبتلایان جلوگیری کنیم
بابایی می‌افزاید: کسی منکر این نیست که کشور توانسته این همه‌گیری را کنترل کنند، دارو وجود دارد و بیمارستان‌ها هم خوب کار می‌کنند، اما می‌توانست بهتر از این باشد. اگر جلوی مسافرت‌ها را می‌گرفتند، اکنون شاهد این روند صعودی مبتلایان نبودیم.
حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و عضو کمیته اپیدمی ستاد ملی کرونا نیز درباره وضعیت این روزهای شیوع کرونا در پایتخت می‌گوید: پیامدهای سیاست‌گذاری‌ها و رفتارهای نادرست آنی نیست و دو سه هفته بعد از آن رخ می‌دهد. سفرها، گردهمایی‌ها، بازشدن مدارس و ... همه در کنار هم، این روزها را رقم زده است. این ماجرا مساله پیچیده‌ای نیست؛ رابطه مواجهه و پیامد است. هر چه مواجهه شما بیشتر باشد احتمال وقوع پیامد هم بیشتر است.

سوری می‌افزاید: مواجهه در صورتی ایجاد می‌شود که ما فاصله اجتماعی را رعایت نکنیم، به مسافرت برویم، از افراد پرخطر محافظت نکنیم. فرقی هم نمی‌کند کودک و بزرگسال ندارد. پیامد یعنی همان ابتلا به کرونا که در ساختار سنی جمعیت با توجه به اینکه چه گروه‌هایی ببیشتر در معرض مواجهه‌اند متفاوت است.

تکرار داستان چرخه معیوب
به گفته سوری، موضوع این است که بعد دوره کاهش پیک، یک دوره خوش خیالی کاذب ایجاد می‌شود که برخی هم به آن دامن می‌زنند و مردم هم شرایط را عادی می‌پندارند. وقتی شرایط عادی شد دست از مراقبت‌ها می‌کشند و «اپیدمی پنیک» یعنی ترس ناشی از همه‌گیری از بین می‌رود و این داستان چرخه معیوب در کشور ما شده است.

سوری می‌گوید: نقش ما در کنترل همه‌گیری،‌ فعال نیست؛ نقش غیرفعال بودن به این معنی است که ما منتظریم همه‌گیری حرکتی کند و سپس واکنشی نشان دهیم. در صورتی که در همه‌گیری‌های این چنینی باید برعکس باشد یعنی باید مسیر بیماری را ببندیم.
وی می‌افزاید:‌ رسانه‌ها نباید دچار خوش خیالی‌های کاذب شوند. فرق عوام با گروه‌های متفکر و دوراندیش این است که این واقعیت‌ها را در جامعه منعکس کنند. این همه‌گیری تا وقتی که ما این رفتار را داریم همچنان فراز و فرود خواهد داشت و غیرممکن است که بتوان آن را کنترل کرد.

لزوم تغییر سبک زندگی و پرهیز از دوگانگی
یکی از مسائلی که بارها بر آن تاکید شده، پرهیز از دوگانگی و اتخاذ رویکرد دقیق در مقابله با ویروس کروناست. در همین رابطه رئیس جمهوری امروز(شنبه ۲۹ شهریور) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم توجه مردم به سبک زندگی گفت: مردم می‌پرسند که تا چه زمانی باید ماسک بزنیم، سفر کم برویم یا فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. باید بی‌حوصلگی را کنار بگذاریم؛ این سبک زندگی را باید میان مدت و بلندمدت ببینیم و تا پایان امسال در نظر قرار دهیم. حتی ممکن است سال آینده هم نیاز باشد اصول بهداشتی را مراعات و زندگی را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم.

روحانی تصریح کرد: حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار بگیرد، باز هم سبک زندگی ما باید ادامه پیدا کند. امروز آماری در جلسه دولت ارائه شد که در برخی از استان‌ها، افرادی امروز بستری هستند که چند ماه پیش، همانجا بستری بودند و دو مرتبه بستری شده‌اند. این داستان، خود واکسن را هم زیرسئوال قرار می‌دهد که اگر واکسن هم آمد، چقدر تاثیر دارد؟ حتی اگر واکسن هم برسد، باید همچنان اصول بهداشتی استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و شستن دست‌ها، ضدعفونی‌کردن‌ها و همه موارد را ادامه دهیم و از ترددهای غیرضرور، باز هم پرهیز کنیم. حتی در شرایطی که واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، ما نمی‌توانیم شرایط را عادی در نظر بگیریم.  

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نکته دیگر، برخی دوگانگی‌هایی است که در فضای مجازی و یا در برخی از روزنامه‌های مطرح می‌شود؛ باید دوگانه‌انگاری‌ها نادرست در دوران کرونا مانند «سلامت یا معیشت»، «سلامت یا دیانت»، «سلامت یا فعالیت اجتماعی»، «سلامت یا آموزش و مهارت» کنار گذاشته شود و همه این دوگانه‌ها در کنار هم در نظر قرار گیرد.
روحانی افزود: ما نباید فکر کنیم به مدرسه رفت مبتلا می‌شود اما اگر در کوچه بازی کند مبتلا نخواهد شد؛ یا اگر یک جوانی به دبیرستان رفت مبتلا می‌شود اما اگر در یک مهمانی خانوادگی شرکت کرد، مبتلا نمی‌شود. این کووید۱۹ مکان خاص، تعلق خاص، اجتماع خاص و عنوان خاص ندارد و در همه جا هست. 

روحانی با بیان اینکه در نشست امروز بر مراعات مردم نسبت به پروتکل‌ها تاکید شد، گفت:  آمار نگران کننده‌ای از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد که  طبق آن، مراعات مردم در کشور در هفته‌های پیش از ۸۲ به ۶۲  درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد:  اگر مردم بخواهند مساله مراقبت را کنار بگذارند، به هشدارها و به آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها توجه نکنند با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. نمودارها نشان می‌دهد که هر جا مراعات مردم پایین آمده از هفته بعد افزایش بیماری را داریم و هفته بعد از آن تعداد افراد بستری و هفته بعد هم مرگ‌ومیر اضافه می‌شود؛ این یک زنجیره است.
رئیس جمهوری از مردم خواست و تاکید کرد در همه جا و همه حالت این اصول را در نظر قرار دهند و از وزارت بهداشت و صداوسیما و دیگر رسانه‌ها خواست آموزش ملموس‌تری با شیوه‌های مختلف به مردم ارائه کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.