نظارت دقیق بر اجرای بسته‌های حمایتی، دغدغه صنف گردشگری در اوضاع کرونایی

تهران- ایرناپلاس- کارشناسان گردشگری با توجه به وضعیت کنونی صنعت توریسم در دوره بحران کرونا،‌ تاکید دارند شیوه اجرای تصمیم‌های حمایتی دولت نیازمند نظارت دقیقی است زیرا امکان دارد اعمال سلیقه موجب شکل‌گیری نتیجه‌ای شود که به نفع فعالان این بخش نیست.

به گزارش ایرناپلاس، گردشگری از صنایعی است که در چند ماه اخیر آسیب فراوان دیده است. آن هم در حالی که فعالان این حوزه سال‌ها آموزش دیدند، تجربه کسب کردند و در حال جذب گردشگرانِ کشورهای مختلف و رونق گردشگری ایران بودند.
با توجه به اوضاع کرونایی و پیامدهای آن برای این صنعت مهم در کشور، دولت برای حفاظت از نیروی آموزش دیده و آماده به کار این بخش، اقداماتی حمایتی انجام داده است. از جمله آنها، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۷ شهریور ۹۹ از تصویب بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری واگذار شده از سوی این وزارتخانه به بخش خصوصی تا پایان سال ۹۹ خبر داد و گفت: براساس برآوردهای انجام شده، میزان خسارت‌ها به بخش گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا تا مرداد ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است؛ ضمن آنکه تعداد بیکاران را نیز در این بخش افزایش داده است.

لزوم نظارت برای جلوگیری از اعمال اجرای سلیقه‌ای تصمیم‌ها
اماکن گردشگری بعد از شیوع ویروس کرونا از پذیرش مهمان خودداری و فعالیتشان را تعطیل کردند. تصویب بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری در بخش خصوصی می‌تواند از بار مشکلات آنها بکاهد و برای مدیران این اماکن شرایطی ایجاد کند تا بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.
عرفان فکری، کارشناس گردشگری و جهانگردی در گفت‌وگو با ایرناپلاس، بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری را اقدام بسیار مهم و قابل تقدیر دانست که هم‌راستای سیاست‌های گردشگری دنیاست.
وی ابراز امیدواری کرد که در اجرای این تصمیم، همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های همراهی داشته باشند.

به گفته این کارشناس گردشگری، تصمیم‌های سازنده‌ای برای حمایت از گردشگری گرفته می‌شود، اما ممکن است در مرحله اجرا، دیدگاه درستی از هدف تصمیم وجود نداشته باشد.
او توضیح داد: گاهی در برخی از استان‌ها ممکن است اعمال سلیقه‌های مختلفی انجام شود و برداشت‌های مختلف از یک تصمیم، عملکردهای متفاوتی پیش پای فعالان می‌گذارد. گاهی دست‌اندرکاران اجرایی استانی به تفسیر یک تصمیم می‌پردازند. برای مثال در مورد بخشودگی کامل اجاره‌بها، ممکن است برخی از مجریان اقدام به اخذ اجاره‌بها بعد از سال ۹۹ کنند. به همین دلیل لازم است بر شیوه اجرای تصمیم‌ها نظارت دقیقی انجام شود زیرا اعمال سلیقه ممکن است موجب شکل‌گیری نتیجه‌ای شود که به نفع فعالان حوزه گردشگری نیست.

برخی از فعالان گردشگری نتوانستند از وام استفاده کنند
طبق تفاهم وزارت میراث فرهنگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری کووئید-۱۹، وام ۱۶ میلیون ریالی در نظر گرفته شد. وامی که می‌توانست تا حدی از مشکلات فعالان حوزه گردشگری بکاهد.
فکری درباره شیوه پرداخت وام کسب‌وکارهای آسیب‌دیده افزود: این وام امکان بسیار خوبی است؛ اما مسئولان اجرا کننده، آنقدر در روند ثبت‌نام و پرداخت وام مشکلات ایجاد کردند که برخی از آسیب‌دیدگان نتوانستند از این امکان استفاده کنند. گاهی سیستم اجرایی ضعیف است.
به گفته این کارشناس گردشگری، در زمان سخن گفتن از تخصیص این وام، باید درباره پرداخت آن برنامه‌ریزی شود زیرا فعالان گردشگری برای مدت زمان طولانی بیکار خواهند بود. وام معمولا زمانی در نظر گرفته می‌شود که فردی شرکت، موسسه یا مکان گردشگری را راه‌اندازی کرده است و برای توسعه، به وام نیاز دارد. اما وقتی که کار فردی متوقف شده‌، چگونه می‌تواند اقساط وام را باز پرداخت کند؟

زیان شدید به جامعه گردشگری
فکری با اشاره به اقداماتی که مسئولان کشور گرجستان برای حمایت از فعالان گردشگری انجام داده‌اند، توضیح داد: در این کشور علاوه بر بخشودگی کامل اجاره‌بها، از فعالان این بخش، هزینه آب‌وبرق گرفته نشد زیرا جامعه گردشگری به دلیل ضربه شدیدی که خورده، به طور کامل خسارت دیده و به شدت نیازمند حمایت‌های دولت است.

او با تاکید بر اینکه گردشگری، صنعت بسیار حساس و شکننده‌ای است، بیان کرد: وقتی کوچکترین اتفاقی در یک کشور میفتد، اولین صنعتی که آسیب می‌بیند گردشگری است. در صورتی که باقی صنایع و کسب و کارهایی که نیازهای روزمره افراد را رفع  می‌کنند، با این سرعت و شدت از مسائل کشوری آسیب نمی‌بینند. گردشگری مربوط به تفریح و زمان آزاد افراد و به شدت حساس و شکننده است. اگر در کشوری مشکل سیاسی ایجاد شود یا اگر مساله امنیتی یا تروریستی در کشوری ایجاد شود مثلا در ترکیه، بمبگذاری شد، تعداد توریست‌های آن کشور به شدت کاهش می‌یابد چراکه گردشگری نخستین صنعتی است که در یک کشور آسیب می‌بیند و آخرین صنعتی که دوباره بعد از آسیب راه‌اندازی می‌شود.

ضرورت همراهی دستگاه‌های دولتی با یکدیگر
به گفته فکری، رونق و شکست گردشگری به عوامل بسیار زیادی ربط دارد؛ فقط کرونا نیست که می‌تواند به این صنعت آسیب وارد کند؛ جامعه گردشگری به دلیل زیان‌هایی ناشی از این بیماری، در انتظار تصمیم‌های حمایتی بیشتر است و طرح‌هایی که باعث شود از این بحران عبور کند.
فعالان گردشگری از دولت انتظار دارند در شرایط سخت از آنها حمایت کند. برای این مساله لازم است دستگاه‌های دولتی با یکدیگر همراهی و اتفاق نظر پیدا کنند. برای مثال، برای رایگان کردن آب و برق حوزه گردشگری، باید وزارتخانه‌های نیرو با گردشگری همکاری کنند. اگر این همراهی در دولت به وجود آید و بخش‌های مختلف بتوانند در شرایط بحرانی با هم همکاری کنند، برنامه‌ها به خوبی اجرا خواهد شد. در این صورت امید است تا بتوانیم با کمک یکدیگر، این بحران را پشت سر بگذاریم.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.