سال آخر دولت چگونه می‌گذرد؟

ایرناپلاس- وقتی حسن روحانی رییس‌جمهوری در پیام نوروزی خود گفت «به مردم عزیزمان بگویم که سال ۹۹ سال افتتاح طرح‌های بزرگ خواهد بود» کمتر کسی تصور می‌کرد این سخن بتواند در مسیر عملیاتی شدن قرار گیرد.

به گزارش ایرناپلاس، امسال سال آخر دولت است و ببشتر دولت‌ها چنین وعده‌ای را یا در سال‌های نخست کارگزاریِ خود، یا در سال آخر دور نخست می‌دهند تا شاید دستاوردهایی نیز برای انتخاب شدن در دور دوم خود داشته باشند؛ اما وقتی یک رییس‌جمهوری در سال پایانی دولتش چنین وعده‌ای را مطرح کند عده‌ای در عملیاتی‌شدن آن، با دیده تردید می‌نگرند.
علاوه بر آن، سال پایانی دولت روحانی در حالی آغاز  شد که بیماری همه‌گیر کرونا، عملا اقتصاد دنیا را دچار دگرگونی‌های عظیمی کرده بود و بسیاری از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و شاهراه‌های تجارت جهانی، با مشکلات قابل تاملی روبرو شدند، و ایران نیز در چنین شرایطی متاثر از پیامدهای جهانی شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

اما شاید یک عامل دیگر، پررنگ‌تر از دیگر عوامل، اقتصاد و توسعه کشور را تحت تاثیر قرار داده باشد که بی‌تردید می‌توانست هر کشور و دولتی را زمین‌گیر کند؛ تحریم‌های ظالمانه و همه‌جانبه آمریکا علیه ایران، با کلیدواژه فشار حداکثری در طول حیات پس از انقلاب کشور بی‌سابقه بوده است به طوری که شدت و گستردگی این تحریم‌ها به اندازه‌ای بود که مقام‌های کاخ‌ سفید را به این باور رساند در عرض چند ماه ایران به زانو درخواهد آمد.
این عوامل البته یک چاشنیِ -آگاهانه یا ناآگاهانه- داخلی نیز همراه خود داشت و آن هم برخی جریان‌های سیاسی مخالف دولت در کشور بود که با ایجاد فضای رسانه‌ای تخریبی علیه اقدامات دولت، سعی در القای ناکارآمدی و ایجاد نارضایتی در جامعه داشت تا بتواند منافع جناحی و گروهی خود را دنبال کند.

در چنین شرایط دشواری، بی‌تردید هر دولتی -آن هم در سال پایانی خود- می‌توانست ناامید و خسته، از پای درآید و نظاره‌گر روزهای دشوار کشور تا پایان کار دولت باشد؛ اما دولت تدبیر و امید در همین شرایط، پای کار ایستاد تا نه تنها از پس مشکلات عظیم ناشی از تحریم‌های آمریکا و بحران همه‌گیر کرونا برآید و کمترین فشار را به مردم تحمیل کند، بلکه چرخ توسعه کشور را نیز در راستای جهش تولید و توسعه همه‌جانبه و زیربنایی اقتصادی به حرکت درآورد.

رییس جمهوری که در پیام نوروزی خود تاکید کرد سال ۹۹ سال افتتاح طرح‌های مهم خواهد بود، این مساله را در مسیر اجرا نیز به مردم نشان داد و از همان ماه نخست سال، کشور هر هفته شاهد افتتاح طرح‌های بزرگ و زیربنایی در بخش‌های مختلف بود تا پنجشنبه‌های افتتاح، یکی از برنامه‌های معمول دولت محسوب شود. 

توسعه توقف ندارد

افتتاح طرح‌های بزرگ در هر پنجشنبه، شاید تنها برای عده‌ای در قالب یک خبر افتتاح تلقی شود اما کمتر کارشناس باانصافی است که اعتراف نکند این طرح‌ها با چه تلاش خستگی‌ناپذیری آن هم در روزهای دشوار اقتصادی با تدبیر و امید و تامین هزینه‌های قابل تامل به بهره‌برداری رسیده است.

دولت اعلام کرده تا پایان سال همچنان افتتاح طرح‌های بزرگ را در دستور کار دارد تا ضمن تحقق شعار جهش تولید، خودکفایی کشور و دستیابی کامل به اقتصاد بدون نفت که آرزوی دیرین همه دولت‌های پس انقلاب بوده است، در کارنامه توسعه ایران ثبت شود.

راه‌اندازی پویش‌هایی نظیر «هر هفته الف-ب ایران» و «تولید، تداوم امید» در حوزه‌ طرح‌های بزرگ نیرو و دیگر صنایع کشور و همچنین طرح‌های بزرگ و زیربنایی حوزه آب و کشاورزی در سال پایانی دولت نشان از آن دارد که دولت ۲۴ ساعته پای کار است و با همه توان خود چرخ تولید و توسعه کشور را شتاب می‌دهد.

از جمله امروز پنجشنبه(۱۳ شهریور) حرکت قطار پویش «هر هفته الف - ب ایران» در هجدهمین هفته خود در سال جاری به استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و کرمانشاه رسید و چراغ صنعت آب و برق را در این مناطق روشن کرد.

امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی واحد دوم ۳۱۰ مگاواتی بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو و سد «کلقان چای» در شهرستان بستان‌آباد آذربایجان شرقی با حجم مخزن ۲۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی ۰.۲ مگاواتی و خورشیدی ۱.۵ مگاواتی به همراه پست ۲۳۰ کیلولت آرتا در استان اردبیل از دیگر افتتاح های مهم امروز بود که جمع سرمایه‌گذاری طرح‌های امروز ۳۲۴۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

روحانی بعد از افتتاح این طرح‌های ملی وزارت نیرو و بیست دومین افتتاح بزرگ ملی اظهارداشت: در طول ۲.۵ سال گذشته و از اول سال ۹۷ تا امروز سابقه نداشته که چنین فشاری به مردم وارد شود و مردم هر روز با استقامت بیشتر در برابر این توطئه‌ها ایستادگی می‌کنند.

روحانی یادآور شد: الحمدالله ثابت کردیم آمریکا شکست خورد و این را به‌طور قطعی به دنیا و تاریخ اعلام می‌کنیم که آمریکا همه طراحی‌ و توان خود را برای شکستن مردم ایران به‌کار گرفته بود تا مردم ما را در فشار قرار دهد.

با وجود این فشار همه‌جانبه، این افتتاح طرح‌های بزرگ زیربنایی در سال پایانی دولت، گام مهمی برای ریل‌گذاری کشور در مسیر توسعه برای سال‌های آینده و دولت‌های بعدی محسوب می‌شود و می‌تواند به دور از نگاه‌های سیاسی و جناحی، مورد توجه دیگر جناح‌های سیاسی رقیب دولت نیز قرار گیرد که وقتی پای منافع ملی و آینده و پیشرفت ایران در میان باشد، دولت حتی در سال پایانی خود با وجود فشارهای متعدد سیاسی و اقتصادی، خستگی‌ناپذیر و پر امید، مدیریت کشور را بر مدار توسعه قرار می‌دهد تا به گفته روحانی نه ویروس کرونا و نه ویروس آمریکا نتواند مسیر پیشرفت کشور را متوقف کند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.