۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
کد خبرنگار: 1906
کد خبر: 83901256
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

درباره دوپینگ حرف نمی‌زنم؛ از کرونا بپرسید

تهران- ایرناپلاس- این روزها که بازی‌های لیگ برتر و لیگ یک به خط پایانی خود نزدیک شده، دوپینگ و اتفاقاتی از این دست در برخی از تیم‌های فانوس بدست رخ می‌دهد که باید نسبت به آن توجه بیشتری شود. از دکتر مهرزاد خلیلیان سرپرست سابق فدراسیون پزشکی ورزشی در این زمینه پرسیدیم که گفت درباره دوپینگ حرف نخواهد زد، اما درباره کرونا حاضر به گفت‌وگوست.

به گزارش ایرناپلاس، بحث دوپینگ ماجرایی تمام نشدنی در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال است. در این هفته‌های پایانی بازی‌های لیگ برتر و لیگ یک، شایعه‌های زیادی درباره دوپینگ و استفاده از مواد نیروزا در بین بازیکنان مطرح شده است.
انتظارها از ستاد مبارزه با دوپینگ و فدراسیون پزشکی ورزشی در این هفته‌های پایانی لیگ برتر و حتی لیگ یک، انجام تست‌های سرزده در مسابقات و تمرینات تیم‌هاست. در این رابطه خلیلیان رییس سابق فدراسیون پزشکی‌ ورزشی تمایلی به صحبت درباره موضوع دوپینگ ندارد.

آقای خلیلیان، حالا که قرار نیست درباره موضوع دوپینگ صحبت کنید از کرونا چه خبر؟
_
کرونا در کشور همچنان در حالت فوق‌العاده و در بسیاری از استان‌ها در حالت قرمز و هشدار است. میزان ابتلاها و بستری‌ها به ویژه در «آی. ‌سی.یو»ها و متاسفانه فوتی‌ها بالاست. حتی اتحادیه جهانی کشتی (FILA) نیز همه مسابقات این رشته ورزشی را در دنیا تا ۳۱ اکتبر(دهم آبان) به تعویق انداخت. براین اساس برنامه‌ اردوی تیم ملی کشتی که مجوز آن نیز گرفته شده بود تا به صورت قرنطینه با دستورالعمل‌های جدید و با دقت و وسواس برگزار شود با این تعویق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید با مسئولان فدراسیون کشتی درباره درخواست و شرایط‌شان صحبت کنیم.

برای دیگر رشته‌ها چه اقداماتی انجام دادید؟
_
در رشته‌های پربرخورد، انجام ورزش ممنوع بوده و قاعدتاً در برخی از استان‌ها که میزان شیوع هنوز گسترش نیافته، در فضاهای باز امکان استفاده مردم و ورزشکاران برای انجام ورزش وجود دارد. در بخش‌های سرپوشیده نیز به طور معمول را رعایت پروتکل‌ها، امکان فعالیت‌ وجود دارد. اما در برخی اماکن، با توجه به همکاری ادارات کل ورزش استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظارت‌های نمایندگان آنها با شدت بیشتری در حال انجام است.
البته وضعیت سلامتی مردم در استان‌های مختلف فرق دارد. براین اساس بستگی به شرایط‌ آنجا،‌ به دانشگاه‌ها و اداره ورزش و جوانان اختیار داده شده تا اقدامات لازم را انجام دهند. تلاش ما این است که در بخش‌های مربوط به معیشت مردم و بخش خصوصی از جلمه باشگاه‌های بدن‌سازی که امکان رعایت پروتکل‌ها وجود دارد، البته با تایید دانشگاه علوم پزشکی، همچنان به فعالیت‌شان ادامه دهند.

آیا همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟
_ نه! متاسفانه برخی اصول پروتکل‌ها را رعایت نکردند و همکاران ما مجبور شدند ابتدا به آنها تذکر دهند و بعد از بی‌توجهی آنها اقدام به بستن کرده‌اند. البته ناگفته نماند بیشتر این تعطیلی‌ها که بطور کلی از طرف ستادهای مختلف در سطح کشور اعلام شده برای یک یا دو هفته بوده است. انتظار داریم با رعایت دستورالعمل‌ها توسط مردم بویژه زدن ماسک و رعایت فاصله‌ فیزیکی، بتوانیم در هفته‌های آینده بار دیگر برخی از فعالیت‌های ورزشی را به صورت پلکانی و به تدریج و با احتیاط برگردانیم.

در فوتبال بازیکنان به هیچ عنوان پروتکل‌هایی که اشاره کردید را بویژه هنگام گل زدن رعایت نمی‌کنند.
_
البته این ایراد وارد است که برخی از ورزشکاران به این مسایل توجه کامل ندارند و این اشکالات به آنها وارد است. اما در مجموع توانسته‌اند تا حدود زیادی آن را رعایت کنند. اما خب قبول دارم؛ شور و شوق گل، قهرمانی و مسائل از این دست که در فوتبال دنیا نیز هست.

اما آنها هنگام برگزاری بازی‌ها، همه پروتکل‌ها را رعایت کردند.

بله آنها به هنگام مسابقات پروتکل‌ها را بیشتر از ما رعایت می‌کردند.
در مجموع برگزاری مسابقات بویژه در لیگ یک بسیار دشوار است و اجرای کامل پروتکل‌ها عملیاتی نیست؛ اما میانگین کار را گفتم که اگر بالای ۷۵ درصد باشد بیانگر درستی کار را نشان می‌دهد. در فوتبال تا حدود زیادی به اینکه در فضای آزاد است، باشگاه‌ها از ستاد کرونا نیز جلوتر گام برداشتند. تست‌های کرونا را دائمی انجام دادند. مبتلایان بلافاصله قرنطینه شدند. در مجموع بدون اشکال نبوده و گاهی تذکرات موثر نبوده است، اما نوظهور بودن پاین ویروس کرونا از یک طرف، مشکلات زیادی از نظر اقتصادی، اجرایی و ناهماهنگی‌ها برای ما به همراه داشته و از طرف دیگر، سبب شد پروتکل‌ها به طور کامل اجرا نشود؛ در واقع برخی تذکرات کتبی رعایت نشد.

آیا امکان تعیین جریمه برای متخلفان نبود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم؟
_
بله، تعیین و اجرا هم شد، امیدواریم دوستان ما در فدراسیون فوتبال بتوانند آن را اجرایی کنند چون حواشی زیادی هم دارد.

چه حواشی!؟
شما دیدید در برخی از رسانه‌ها چقدر به حواشی پرداخته شد. به هرحال تلاش دوستان بوده تا هرچه زودتر حواشی‌ها را به حداقل برسانند و بتوانند با تذکر و با خواهش و تمنا و در عین حال مشارکت‌طلبی به وضعیت کنونی برسانند. در سطح کشور نیز همین‌گونه است، چون بخش‌های معیشتی مورد توجه قرار دارد، دولت مردم را به رعایت پروتکل‌ها دعوت می‌کند. حتی برای نزدن ماسک قرار است جریمه بگذارند.

اگر از روز اول با مدیران باشگاه‌ها جلسه برگزار کرده و سپس در یک نشست خبری موضوع را برای همه تشریح می‌کردید و درباره جریمه‌ها نیز توضیح می‌دادید، نتیجه بهتری نداشت؟
_ ما در قالب ابلاغیه فرستاده‌ایم. حتی همان برگزاری سمینارها و گردهمایی‌ها دوباره با چالش مواجه است. قرار شده به صورت «وبینار» برگزار شود، به طور حتم شما حضوری دستورات را می‌دهید و یا بخشنامه‌ها را بند به بند توجیه می‌کنید. قوانین را قبل از شروع لیگ بررسی می‌کنند؛ همیشه ده‌ها قانون جدید می‌آید که باید روی آن مشارکت، هم‌اندیشی و حتی اصلاح کرد. قبول کنید در آن زمان، شدنی نبود اما این را هم قبول دارم که می‌توانیم با آخرین نقاط ضعف‌مان، شرایط را برای شروع فصل جدید لیگ بهتر کنیم. قبول دارم که ما باید بخشنامه‌ها و قوانین را به موقع اجرا کنیم تا خطر به حداقل برسد.

۶ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.