قول وزارت ورزش برای بررسی پرونده ویلموتس در ایران؛ با مقصران برخورد می‌شود؟

فوتبال ایران هر روز آبستن یک اتفاق عجیب و غریب است؛ اتفاقی که در آن، آبرو، اعتبار و البته پول بیت‌المال به باد می‌رود و عجیب‌تر آن‌که جای خالی نهادهای نظارتی در این میان به وضوح دیده می‌شود، اما باید پرسید چرا اقدامی عاجل در این خصوص صورت نمی‌گیرد و با خاطیان برخورد لازم و قضایی نمی‌شود؟

ماجرای مارک ویلموتس و قراردادش با فدراسیون فوتبال، اولین و آخرین شاهکار فدراسیون فوتبال و دست‌اندرکاران ورزش نبوده و نیست و این اتفاق‌ها جریانی سریالی در کشور ما دارد، با این تفاوت که هر بار، بازیگران تغییر چهره می‎دهند و گرنه عوامل پشت صحنه همان‌هایی هستند که بودند.

این‌طور که گفته می شود قرارداد این مرد بلژیکی با فدراسیون فوتبال ما، در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ناقابل است! البته به این مبلغ باید پاداش و ... را نیز اضافه کرد و باید پرسید چه کسی براساس کدام منطق و استدلال این‌گونه پول بیت‌المال را هدر داده و به همین راحتی منافع ملی را به بازی گرفته است؟

از فدراسیون ۵ ستاره تا پولی که دود شد!

اگر خاطرتان باشد مهدی تاج و تیم کاری او همیشه به فدراسیون پنج ستاره خود افتخار کرده و به آن می‌بالیدند؛ فدراسیونی که هر روز ابعاد تازه‌ای از اتفاق‎های عجیب و غریبش نمایان می‎شود، فدراسیونی که به همین راحتی یک مربی را آورد، بدون کوچکترین دستاوردی بدرقه‌اش کرد و این همه هزینه روی دست ورزش ایران گذاشت.

اما پول مرد بلژیکی از کجا تهیه شد؟ باورش سخت اما بخشی از این مبلغ از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی تهیه و پرداخت شده است . هرچند گفته می‌شود به صورت قرضی بوده اما به هر حال این مبلغ از جیب کارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی پرداخت شده و باید دید چه زمانی دوباره به جای خود بازمی‌گردد.

جای خالی نهادهای نظارتی احساس می‌شود

چرا نهادهای نظارتی ورود نمی‌کنند؟ اکنون که مردم در شرایط سخت زندگی می‌کنند و به قول برخی مسئولان سفره ‌آن‌ها هر روز کوچکتر از قبل می‌شود، بازهم مدیرانی در مسند کار حضور دارند که پول‌های بیت‌المال را به همین راحتی هدر می‌دهند. چه قدرتی  پشت سر آنهاست که به خود جرأت می‌دهند این‌گونه با تصمیم‌های اشتباه، منابع مالی کشور را هدر دهند؟

در شرایطی که تحریم هستیم و هر روز با دشمنان متعدد در حال جنگ و نبردیم، آیا مصلحت‌اندیشی جواب می‌دهد یا آنکه باید انتظار داشت نهادهای نظارتی با مسببان این بی‌تدبیری‌ها به جد برخورد کرده تا حداقل برای دیگران درس عبرتی باشد.

این همه اختیار و قدرت از کجا حاصل می‌شود؟ 

سؤال بعدی این جاست، چرا رئیس فدراسیون فوتبال چنین اختیاری دارد که این‌گونه بی محابا یکه تازی می‌کند؟ چه کسی اجازه داد این جابه‌جایی مالی صورت بگیرد؟ چه کسی مارک ویلموتس را به فوتبال ایران معرفی کرد؟ قراردادهای ترکمن‌چای فوتبال ایران را چه کسانی می‌نویسند و .... و در نهایت چه کسانی پشت پرده فوتبال ایران حضور دارند که همیشه هستند اما دیده نمی‌شوند؟ چرا یک‌بار برای همیشه با خاطیان یا شاید بهتر بگوییم با مدیرانی که با تصمیم‌های اشتباه خود هزینه کلان بر دوش ملت می‌گذارند برخورد لازم و جدی صورت نمی‌گیرد؟

این بود فدراسیون چندستاره؟

جای تأسف است؛ وقتی مرغ همسایه غاز باشد همین می‌شود. به کجا رسیدیم که باید برای پیروزی برابر تیم‌های درجه چندم آسیا مانند کامبوج و هنگ‌کنگ هم پاداش بدهیم. مربی ایرانی که سهل است، بدون مربی هم به مصاف این تیم‌ها برویم باید ببریم. اما در قرارداد مرد بلژیکی برای برد در برابر همین تیم‌ها نیز پاداش در نظر گرفته شده و عدد آن هم این‌طور که گفته می شود در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. این شرایط را مقایسه کنیم با تأخیر در پرداخت سایر ورزشکاران و مربیان داخلی که همیشه نجابت به خرج داده و سکوت می‌کنند و ...

 تاج تنها مقصر این پرونده شوم نیست

آن‌گونه که مشخص است امضای تمام اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به همراه رئیس این فدراسیون پای قرارداد مارک ویلموتس درج شده، اعضای هیئت رئیسه‌ای که سکوت کرده و ترجیح می‌دهند در پشت پرده باقی بمانند. آنها در جریان ماجرا از روز اول تا آخر بوده‌اند اما اکنون به دنبال دور ماندن از رسانه‌ها و خبرنگاران هستند و خوب می‌دانند ما مردمی فراموشکار هستیم و خیلی زود همه چیز از یادمان می‌رود.

نقش مرکز فرهنگی ایران و هلند در انتخاب ویلموتس چه بود؟

 آیا مرکز فرهنگی ایران و هلند، تخصصی در ورزش داشته و دارد؟ آیا آنها پیشنهاد داده‌اند و یا در این انتخاب و انتصاب دست داشته‌اند؟ دامنه فعالیت و محدوده اختیارات این مرکز چیست که به عنوان مشاور فدراسیون فوتبال وارد گود شده و افراد یا افرادی را جهت حضور در راس تیم ملی فوتبال ایران پیشنهاد داده است؟

واکنش وزارت ورزش به این ماجرا چیست؟ به گفته دکتر سلطانی‌فر، هر روز نامه‌های بسیاری به این وزارت‌خانه وارد می‌شود که طبیعی است آن‌هایی که به فدراسیون‌ها مرتبط است در اختیار آنها قرار گیرد. در مورد فدراسیون فوتبال هم طبق روال امور اداری، موضوع پیگیری شده و در پاراف آن قید شده جهت بررسی و بهره برداری . البته آن‌طور که گفته می‌شود در این نامه، اسم ۳ مربی قیده شده بود و تنها نام مرد بلژیکی بر روی آن مشاهده نمی‌شود. بدون شک گزینه‌های دیگری هم مطرح بوده‌اند اما باید پرسید چرا مسئولان فدراسیون فوتبال از میان این نفرات، فردی را انتخاب کرده‌اند که نتایج و کارایی آن نشان داد انتخابی اشتباه از سوی بالانشین‌های فدراسیون کشورمان صورت گرفته است.

از بررسی نهادهای نظارتی استقبال می‌کنیم

به گفته معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر ورزش و جوانان، متولی ورزش کشور از بررسی پرونده حضور ویلموتس در ایران و سایر مسائل دیگر نه تنها استقبال می‌کند بلکه آماده هرگونه همکاری و تعامل میان ورزش و مجلس است. البته وزیر ورزش و جوانان چندی پیش از نهادهای اطلاعاتی نیز خواسته بود در حوزه دلال‌های ورزشی به ویژه در فوتبال ورود پیدا کنند تا با خاطیان برخورد لازم صورت گیرد.

چه بخواهیم باور کنیم وچه نخواهیم، دلال‌ها در ورزش ما به گونه‌ای رخنه کرده‌اند که حتی در برخی مواقع، بر تصمیم‌های مربیان و کادر فنی تیم‌ها اثر گذاشته و به قول معروف بازی‌گردان ماجرا می‌شوند و هیچ کسی هم توان مقابله با آن‌ها را ندارد چراکه برای خود نفراتی را در نظر گرفته‌اند که در هر زمان و شرایطی که لازم باشد، به میدان آمده و به ایفای نقش می‌پردازنند.

با ویلموتس به کجا رسیدیم؟

مرد بلژیکی ۷ خرداد ماه ۹۸ با سلام و صلوات و با خبرسازی فدراسیون فوتبال وارد ایران شد، در نخستین بازی در مقدماتی آسیا و در گروه سوم در دیداری خارج از خانه، موفق شد هنگ کنگ را با دو گل سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد در دقایق ۲۳ و ۵۴ شکست دهد. در آن بازی۱۷ موقعیت گل داشتیم و ۶۱ درصد مالکیت توپ از آن تیم ملی ایران بود.

دلخوشی ما از شکست ۱۴ بر صفر برابر کامبوج در ورزشگاه آزادی شاید خیلی کودکانه بود. جایی که با مالکیت ۷۳ درصدی توپ و میدان تیم حریف را در فشار گذاشتیم و در پایان با گل‌های احمدنورالهی، سردار آزمون، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد، محمد محبی و میلاد محمدی پیروزی دلچسبی را به دست آوردیم و ترس را در دل حریفان انداختیم اما این تمام ماجرا نبود و بازی از این جای کار، عوض شد.

شکست تلخ و ناباورانه برابر بحرین در روز ۲۳ مهرماه آب سردی بود بر پیکره ورزش و فوتبال ایران. باورمان نمی‌شد که با تک گل حردان از روی نقطه پنالتی برابر گربه سیاه فوتبال ایران نتیجه را واگذار کنیم و خاطرات تلخ گذشته دوباره برای‌مان زنده شود. در این بازی برای اولین‌بار در مالکیت توپ از حریف عقب ماندیم و تنها ۴۵ درصد سهم ایران بود. ۸ موقعیت گل و ۳ شوت به دروازه نشان داد اوضاع آن‌طور که فکر می‌کردیم نیست و تازه اوضاع و احوال تیم ملی بر همگان مشخص شد اما هنوز نمی‌خواستیم باور کنیم با مرد بلژیکی در راهی اشتباه، قدم گذاشته‌ایم.

به بازی عراق رسیدیم، ۲۳ آبان ماه روز خوبی برای فوتبال ایران نبود. مهندعلی در دقیقه ۱۱ عراق را به گل رساند تا استرس بر تیم ملی و هواداران فوتبال حاکم شود. دقیقه ۲۵ احمدنورالهی به داد مرد بلژیکی رسید و کار را به تساوی کشاند. اما این پایان کار نبود، علاعباس عبدالنبی در دقایق پایانی تیر خلاص را زد و در پایان عراق ۳ امتیاز حساس این بازی را از آن خود کرد. تیم فوتبال ما الان پشت سر عراق ۱۱ امتیازی و بحرین ۹ امتیازی است و با کسب ۲ پیروزی و ۶ امتیاز چشم به روزهای آینده دارد هر چند کار بسیار سختی پیش رو دارد و حضور ما در جام جهانی در هاله ای از ابهام قرار دارد . این‌ها را گفتیم تا مروری کرده باشیم بر اتفاقات فوتبال ایران و باید پرسید آیا این نتایج با یک مربی ایرانی، دور از دسترس بود، هر چند اعتقاد داریم بسیاری از مربیان وطنی به مراتب دانش بهتری نسبت به مرد بلژیکی دارند.

بررسی کنیم اما آبروی افراد را در نظر بگیریم

متأسفانه در چنین اتفاق‌هایی خیلی از افراد پیگیر اخبار می‌شوند و جریان را از مبادی رسمی و غیررسمی دنبال می‌کنند. خیلی از اخبار ناموثق در این میان به گونه‌ای در اختیار جامعه قرار می‌گیرد که با آبروی افراد به راحتی بازی می‌شود و خواسته و ناخواسته هتک حرمت‌هایی هم شاید صورت گیرد. آنچه در این میان بسیار مهم و ضروری است، رعایت اخلاق و منش انسانی است و در ابتدا به خود و در ادامه به همه دوستان توصیه می‌کنیم قبل از پیگیری نهادهای نظارتی و حصول نتیجه، از نام بردن اسم افرادی که شاید در این میان تقصیری نداشته باشند، خودداری کنیم چرا که آبی که ریخت، دیگر ریخته و نمی‌توان آن را به جوی باز گرداند.

فراموش نکنیم این بازی شاید آنطور که خیلی‌ها می‌خواستند ادامه نیافت، ما تجربه حضور کی‌روش در ایران را داشتیم که نتایج قابل قبولی برای فوتبال ایران به همراه داشت و در ادامه به مردی رسیدیم که روزهای تلخ و فاجعه باری برای فوتبال کشورمان رقم زد. طبیعی است در این میان هیچکس حاضر نیست نقش خود را در این میان بر گردن بگیرد و با فرافکنی ترجیح می‌دهد خود را در پشت نام‌های مختلف پنهان کند و باید دید در پایان چقدر در اجرای این نقشه موفق هستند.

و سخن پایانی

نمی‌خواهیم به مبلغ قرارداد ویلموتس ورود پیدا کنیم، پول‌هایی که دادیم و غرامتی که باید پرداخت شود. فقط کافی است در صفحات وب جست‌وجویی کوتاه داشته باشید تا ببینید چه پولی از جیب بیت‌المال و مردمی که عاشق ورزش هستند، برداشته شد و چه آسان به هدر رفت. اگر نتایج، مورد نظر آقایان بود هر روز و شب در شبکه‌های خبری جولان می‌دادند و از اقتدار و مدیریت خود شیرین‌زبانی می‌کردند اما الان حاضرند همه را متهم کنند، حتی وزیر ورزش را، این بود فدراسیون چند ستاره ؟

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.