۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 83321399
T T
۰ نفر

قرارداد ویلموتس مثل کی‌روش نیست

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 83321399
قرارداد ویلموتس مثل کی‌روش نیست

تهران- ایرناپلاس- قرار است روز سه‌شنبه، مهدی تاج برای امضای قرارداد با مارک ویلموتس به بروکسل سفر کند و در سفارت ایران او را تا پایان جام جهانی 2022 رسماً به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان معرفی کند. ویلموتس چند روز بعد به تهران سفر خواهد کرد.

دلیل این‌که چرا باید این قرارداد در بروکسل به امضا برسد، مسائلی است که در باره نحوه پرداخت، انتقال وجه و برخی موضوعات دیگر مطرح است و باید با هماهنگی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک صورت گیرد.

** شباهت با کمپ‌های اروپایی

سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس درباره انتخاب جانشین کارلوس کی‌روش، مارک روبر ویلموتس بامداد چهارشنبه هفته پیش همراه با وکیل خود و لورن اسپینوزی، دستیار فرانسوی‌اش به ایران سفر کرد. با توجه به توافقات قبلی مقرر شده بود او در گام نخست از امکانات متنوع مرکز ملی ایران، ساختمان پک، زمین‌های چمن، امکانات هتلینگ، تجهیزات پزشکی، بدنسازی، استخر، انبارها و ... دیدن کند که این بازدید با ابراز رضایت کامل او همراه بود. او در جلساتش با مسئولان فدراسیون فوتبال گفت که آنچه در ایران دیده، با آنچه شنیده بود، کاملاً متفاوت است و مثال‌هایی پیرامون شباهت‌های این مرکز با کمپ‌های تیم‌های بزرگ اروپایی در رده ملی و باشگاهی ارائه کرد.

** خوشحالی مهدی تاج

پس از خروج ویلموتس از ایران، مهدی تاج با اعلام این‌که این مربی بلژیکی از امکانات فوتبال ایران به وجد آمده، با حالت افتخارآمیز بندهایی از قرارداد او را به رخ می‌کشید و آن‌ها را نسبت به قرارداد فدراسیون فوتبال با کی‌روش، گامی روبه‌جلو تلقی ‌کرد. بندهایی مانند روزهای مرخصی، تعامل با مربیان لیگ، استفاده از 3 تا 4 مربی ایرانی در کادر فنی تیم ملی، مصاحبه نکردن علیه سرمربیان لیگ برتری، بحث هماهنگی بازی‌های تدارکاتی و نظارت روی تیم‌های پایه، جزو مواردی است که فدراسیون فوتبال در قرارداد مارک ویلموتس قید کرده و قرار است برخلاف دوران کی‌روش در دوره جدید، رئیس فدراسیون فوتبال و همکارانش این بحث‌ها را تحت کنترل داشته باشند.

** مقرون به صرفه

شاید در شرایط فعلی، ویلموتس یک گزینه معقول و مقرون به‌صرفه باشد. او از نظر سن و سال مناسب، سابقه مربیگری در تیم ملی بلژیک و ... کارنامه‌ای را مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد که قابل بررسی است. محاسبه ناکامی‌های او در دنیای مربیگری در حال حاضر کمکی به ما نمی‌کند، زیرا او اکنون به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان انتخاب شده و آنچه اهمیت دارد، این است که بتوانیم با مارک ویلموتس در یک فضای مثبت و معقول کار کنیم. اکنون ما چاره‌ای جز اعتماد به این مرد بلژیکی نداریم. اگر قرار است ویلموتس معماری جدیدی برای تیم ملی درست کند، باید با صبر و حوصله برخورد کنیم. مطبوعات و تحلیلگران و برنامه‌های تلویزیونی و همه، یک فرصت معقول و شرافتمندانه به ویلموتس بدهیم.

** نگاه مثبت ویلموتس

در هر حال، هر مربی را در این شرایط نمی‌توان به ایران آورد. اکثر رسانه‌های خارجی درباره کشور ما اخبار کذب زیادی مخابره می‌کنند، اما وقتی توریست‌های اروپایی به کشورمان سفر می‌کنند، در همان بدو امر متوجه کذب بودن اخبار منفی می‌شوند. مارک ویلموتس وقتی به ایران آمد و از نزدیک شرایط را دید، نگاه مثبتی پیدا کرد و وقتی می‌رفت، گفت که تصورش از کشورمان به‌طور کامل تغییر کرده است. با بررسی همه این شرایط، مشخص است فدراسیون فوتبال کار بزرگی صورت داده و باید منتظر باشیم تا ببینیم عملکرد این مربی بلژیکی که قرار است بیشتر اوقات خود را در ایران بگذراند و از نزدیک بازی‌های لیگ فصل جدید را زیر نظر بگیرد، چگونه خواهد بود.

** لایه‌های تیم ملی

تیم ملی ما حدود هشت سال در اختیار کارلوس کی‌روش قرار داشت و از سه لایه تشکیل شده که لایه اول را بازنشسته‌های سنی تشکیل می‌دهند. اگر روی کاغذ بیاوریم، خواهیم دید که برخی از بازیکنان این فهرست کاملاً بازنشسته هستند. اما ممکن است ویلموتس بعضی از آن‌ها را برای معماری اولیه تیم ملی، در نظر داشته باشد. لایه دوم تشکیل شده از کسانی که اکنون پیر نیستند، اما تا جام جهانی 2022 سنشان به 31 سال به بالا می‌رسد. با توجه به این‌که در حال حاضر عمر فوتبال جهانی حدود دو و نیم سال کاهش پیدا کرده، این باید زنگ خطری برای تیم ملی کشورمان باشد. و اما لایه سوم! این لایه از کسانی تشکیل شده که نه پیر هستند و نه پا به سن گذاشته‌اند، اما نفرات بسیار عجیبی هستند که در طول سال بدون آن‌که 15 بازی باشگاهی کنند، به تیم ملی دعوت می‌شدند. این سلیقه کی‌روش بود و شاید ویلموتس آن را نپسندد و حتی تعجب هم بکند.

** تأثیر مثبت

ما انتقاداتی به رفتارهای کارلوس کی‌روش داشتیم، درست یا غلط تیم ملی کی‌روش‌ محور شده بود. وقتی یک سرمربی می‌آید و می‌بیند مأموریت‌ها در قبال او انجام نشده و در کارهای فدراسیون دخالت می‌کند، آهسته‌آهسته در مسائلی که به او مربوط نیست، وارد می‌شود و همین کارهای کی‌روش برای ما یک تجربه بود. به همین دلیل درباره ورود مارک ویلموتس فدراسیون فوتبال تلاش کرد تا در همه چیز، بسته عمل شود. زمانی ‌که کارلوس کی‌روش به ایران آمد، شناخت چندانی از او وجود نداشت. او نتایج مثبت و منفی داشت. از امارات و رئال مادرید اخراج شد و به او اعتماد شد. امیدواریم مارک ویلموتس بتواند تأثیر مثبت و خوبی در فوتبال کشور داشته باشد و فدراسیون فوتبال بتواند با انجام مأموریت‌هایش، از وجود او نهایت بهره را ببرد.

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان
۰ نفر