۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 1911
کد خبر: 83781634
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کرونا نتوانست دوستداران کتاب را شکست دهد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 83781634
کرونا نتوانست دوستداران کتاب را شکست دهد

تهران-ایرناپلاس- برگزاری مجازی اسفندگان کتاب، به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا با خرید کتاب، به نیازمندان کمک کنند.

پنجمین دوره خیریه اسفندگان کتاب (خاک)، قرار بود هشتم اسفندماه در کافه کتاب چهل کلاغ با حضور چهل نویسنده برگزار شود، اما شیوع بیماری کووید ۱۹ برنامه این خیریه را هم تحت تأثیر قرار داد و برگزاری آن را به تأخیر انداخت. بعد از گذشت چند ماه، مسئولان برگزاری این رویداد فرهنگی با در نظر گرفتن شرایط بهداشتی و اجتماعی تصمیم به برگزاری آنلاین آن گرفته‌اند و در اطلاعیه‌ای اعلام کردند: «اپیدمی و بیماری می‌توانند کارها را به تأخیر بیندازند، اما نمی‌توانند زندگی را متوقف کنند. به‌زودی پنجمین خیریه اسفندگان کتاب را به‌صورت آنلاین و با همکاری کتاب‌فروشی چهل کلاغ برگزار خواهیم کرد؛ از بیست‌وهفتم اردیبهشت تا دوم خرداد. این رویداد با همکاری ۴۰ داستان‌نویس ایرانی برگزار می‌شود و عواید آن به انجمن حمایت از حقوق کودکان اهدا خواهد شد.»

همه کتاب‌های امضا شده برای مخاطبان فرستاده می‌شود

خیریه اسفندگان از طرف گروهی از نویسندگان برای حمایت از گروه‌های نیازمند جامعه فعالیت می‌کند، به‌نوعی در این رویداد نویسندگان در فعالیتی اجتماعی شرکت می‌کنند. محمد حسینی، نویسنده و عضو ستاد خیریه اسفندگان کتاب درباره چگونگی برگزاری آنلاین این خیریه به خبرنگار ایرناپلاس توضیح داد: پنجمین دوره اسفندگان کتاب، از بیست‌وهفتم اردیبهشت تا دوم خرداد به شکل مجازی برگزار می‌شود. تنها تفاوت این دوره با دوره‌های قبل این است که نویسندگان و مخاطبان در این تاریخ در کتاب‌فروشی حضور فیزیکی ندارند. مخاطبان از طریق صفحه اینستاگرام فروشگاه چهل کلاغ کتاب‌هایی را که به آنها معرفی می‌شود، خریداری می‌کنند.

تعهد برگزارکنندگان این دوره از خیریه خاک این است که کتاب‌ها را با امضای نویسندگان طی ۱۰ روز ارسال کنند. حسینی در این‌باره توضیح داد: برای خریداران همه چیز مانند سابق است یعنی ۴۰ درصد از قیمت پشت کتاب‌ها به خیریه کمک می‌شود و همه راه‌های همکاری با خیریه مانند سابق ادامه دارد؛ تنها تفاوت این است که کسی در روز برگزاری حضور نخواهد داشت.

 کرونا نتوانست جلوی دوستداران کتاب را بگیرد

یکی از ویژگی‌های اسفندگان کتاب، جمع کردن تعدادی نویسنده در یک کتاب‌فروشی بود. امسال نیز دوستداران می‌توانند در برنامه‌های لایو اینستاگرام فروشگاه چهل کلاغ، شاهد گفت‌وگو با ۴۰ نویسنده شرکت‌کننده در این خیریه باشند. به گفته حسینی همان ۴۰نویسنده که پیش از این اعلام شده بود، و ناشرانی که قرار بود در این دوره همکاری داشته ‌باشند، همکاری خود را به شکل مجازی ادامه خواهند داد.

حسینی با دعوت از مردم برای شرکت در پنجمین دوره اسفندگان کتاب بیان کرد: در دوره‌های قبل استقبال کم‌نظیری از اسفندگان کتاب می‌شد، امسال هم از مردم دعوت می‌کنم این برنامه را با هم برگزار کنیم، زیرا به شکلی غلبه بر کرونا است و نشان دهنده این است که این بیماری نتوانست ما و علاقه‌مندان به کتاب را شکست دهد. هنوز هم افرادی که دوست دارند با خرید کتاب به دیگران کمک کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

از همه استان‌های ایران و دیگر کشورها می‌توان در اسفندگان کتاب شرکت کرد

پیش از این جمع کردن ۴۰ نویسنده در یک کتاب‌فروشی کاری دشوار و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق بود. در این دوره قرار است ۴۰ نویسنده کتاب‌های خریداری شده را امضا کنند، حسینی دراین‌باره توضیح داد: به‌محض اینکه خیریه به پایان برسد -یعنی روز دوم خرداد- مشخص می‌شود که هر نویسنده چه تعداد کتاب باید امضا کند، نویسندگان با مراجعه به کتاب‌فروشی کتاب‌ها را امضا و روز بعد روند ارسال به افراد شروع خواهد شد.

برگزاری این مراسم در دیگر استان‌ها درخواستی بود که هرسال از طرف دیگر شهرها مطرح می‌شد، اما به دلایلی چون مدیریت و تنظیم خیریه توسط تعداد محدود، انجام آن غیرممکن بود. امسال با برگزاری این خیریه به‌صورت آنلاین، نه‌تنها همه استان‌های ایران، بلکه علاقه‌مندان در دیگر کشورها هم می‌توانند کتاب‌های موردنظر خود را تهیه کنند. حسینی در این‌باره گفت: برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده است، برای اینکه کمترین اضطراب را به مخاطبان دهیم. خریداران می‌توانند مطمئن باشند کتاب‌ها به دستشان می‌رسد و به وعده‌هایی که دادیم، عمل می‌کنیم. فکر می‌کنم دلیل ادامه یافتن این خیریه، عمل موبه‌مو به تعهدات آن بود. وعده‌ای که برای تسویه به ناشران دادیم، هر دوره خیلی شفاف انجام می‌شود، هیچ پولی در خیریه باقی نمی‌ماند و بعد از خیریه مانند هر سال میزیان فروش  خود را اعلام و ۴۰ درصد کمک به نهادی که انتخاب شده را کسر می‌کنیم و چک‌ها را به مسئولان تحویل می‌‎دهیم. روند این خیریه به معنی واقعی، سالم و به همین دلیل است که مردم در هر دوره اعتماد و در آن شرکت می‌کنند.

فرشته احمدی، مهدی افروزمنش، میترا الیاتی، نازنین جودت، رضا جولایی، احمد حسن‌زاده، فرهاد حسن‌زاده، محمد حسینی، مریم حسینیان، امین حسینیون، مصطفی حسینیون، محسن حکیم معنایی، علی خدایی، سینا دادخواه، آیت دولتشاه، لاله زارع، آتوسا زرنگار، ساناز زمانی، محمدرضا زمانی، امیرحسین شربیانی، محمدحسن شهسواری، علی‌اصغر شیرزادی، فرزام شیرزادی، لیلا صبوحی‌خامنه، محمد طلوعی، زهرا عبدی، عالیه عطایی، لیلی فرهادپور، نسیبه فضل‌الهی، الهام فلاح، کاوه فولادی‌نسب، ضحی کاظمی، شاهرخ گیوا، حسین لعل‌بذری، جواد ماه‌زاده، حسن محمودی، آیدا مرادی‌آهنی، نرگس مساوات، مریم منوچهری و مهدی یزدانی‌خرم نویسندگانی هستند که در پنجمین دور اسفندگان کتاب حضور دارند.

۳ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.