اصلاح‌طلبان خود را به لحاظ فکری بازسازی و مردم را نمایندگی کنند

تهران- ایرناپلاس- یک عضو شورای شهر تهران درباره آینده سیاسی کشور با روی کار آمدن مجلس یازدهم می‌گوید: نگران مواجهه دولت با این مجلس هستیم. در بدبینانه‌ترین حالت، ممکن است مدیران و وزرای ارشد دولت برای  جلب‌نظر منتقدانشان و حفظ بقای سیاسی خود، شروع به اعطای امتیازهای بی‌پایان به این گروه کنند؛ در این‌صورت باید منتظر تشدید اعتراض‌های عمومی در سطح جامعه باشیم. 

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران درباره آینده سیاسی ایران در سال جدید به ایرناپلاس می‌گوید: معروف است که سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ پیش‌بینی می‌شود سال نو سال سختی به لحاظ اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و مسائل اجتماعی باشد. 
وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مسئله این است که در سال جدید، پارلمان یازدهم به سیاست خارجی وصل می‌شود و با توجه به وضعیت فعلی ما در عرصه بین‌المللی، تأثیر تحریم‌ها در سایر عرصه‌های اجتماعی و بحران اقتصادی ناشی از آن، شخصاً چشم‌انداز جالبی از سال ۹۹ ندارم.  


تشدید اختلاف میان قوا 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تشکیل مجلس جدید در سال ۹۹ می‌گوید: به نظر من این مجلس به‌جای همدلی با دولت برای حل مشکلات عمومی، شمشیر را از رو خواهد بست. از این رو، شاهد اختلافات جدی میان مجلس و دولت خواهیم بود. به همین سبب شاهد کشمکش‌های جدی نه‌تنها در سطح جامعه، بلکه در فضای ناآرام میان سه قوه خواهیم بود.
فراهانی درباره اینکه مواجهه اصلاح‌طلبان با اصولگرایان مجلس یازدهم چگونه باید باشد، تأکید می‌کند: شخصاً معتقدم بیش از مواجهه اصلاح‌طلبان با این گروه، باید نگران مواجهه آقای روحانی و دولتشان با این مجلس بود. در بدبینانه‌ترین حالت، ممکن است مدیران و وزرای ارشد دولت آقای روحانی برای  جلب نظر منتقدانشان، شروع به اعطای امتیازهای بی‌پایان به این گروه کنند؛ یعنی به‌جای حل مشکات سیاسی و اجتماعی جامعه، به دنبال حفظ بقای سیاسی خود باشند. 


احتمال عدم انسجام دولت و تشدید اعتراض‌های عمومی
وی ادامه می‌دهد: در این شرایط ما با یک دولت از هم پاشیده طرف خواهیم بود که در سال پایانی خود و با توجه به بحران‌های اقتصادی موجود، امکان خدمات‌رسانی حداقلی را نیز به مردم ندارد. در این صورت، باید منتظر تشدید اعتراض‌های عمومی در سطح جامعه باشیم. به همین دلیل، معتقدم انسجام دولت آقای روحانی، اصلی‌ترین مسئله‌ای است که ایشان و آقای جهانگیری برای هدایت کشتی کابینه باید مدنظر داشته باشند.   
رئیس شورای مرکزی حزب ندا درباره اینکه اصلاح‌طلبان در سال جدید چه مشی و روشی را باید پیش بگیرند، به آنها توصیه می‌کند: اولویت آنها باید آسیب‌شناسی فضای سیاسی و اجتماعی جامعه باشد تا بتوانند خود را به لحاظ فکری، بازسازی و مردم را نمایندگی کنند. اصلاح‌طلبان باید بتوانند یک برنامه واقعی متناسب با شرایط و خواست عمومی جامعه، برای حل مشکلات آنها تهیه کنند. به همین سبب، در کنار بازسازی تشکیلاتی، باید به فکر بقای خود نیز باشند. از این رو، اتاق فکرها و صاحب‌نظران این جریان باید با توجه به مطالبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، راهکارهای شدنی و ممکن پیشنهاد کنند.


همدلی جناح‌های سیاسی برای رفع شکاف میان دولت و ملت
وی می‌افزاید: فعالیت‌های سیاسی در سال جاری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مؤثر خواهد بود. از این رو، باید بتوانند دولتی با برنامه برای این انتخابات پیشنهاد کنند تا امکان حرکت داشته باشند. 
فراهانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش اعتراضات اجتماعی و سیاسی در سال گذشته و کاهش مشارکت در انتخابات مجلس، برای کاهش شکاف میان دولت و ملت چه باید کرد، تصریح می‌کند: واقعیت این است که بحران اجتماعی در جامعه ایران ناشی از شکاف‌های متعدد در جامعه است. با توجه به تصویری که ارائه کردم، راهکار برون‌رفت و پیشگیری از بحران را همدلی، وفاق و همراهی تمام مسئولان و جناح‌های نظام است. اگر چنین توافقی حاصل نشود و هر کس بر طبل خود بکوبد، طبیعتاً شاهد بهبود اوضاع نخواهیم بود. اما اگر بنا داریم با سلامت از این بحران عبور کنیم، راهی جز توافق، همدلی و گفت‌وگو بر سر اشتراکات میان جناح‌های سیاسی نداریم.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.