۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۱۴
کد خبرنگار: 3018
کد خبر: 83695978
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش بورس به احتمال تقلب در کد معاملاتی تازه‌واردها

تهران- ایرناپلاس- سازمان بورس برای ورود به بازار سرمایه، شرط قبولی در یک آزمون کتبی را گذاشته است. به گفته مدیر روابط عمومی سازمان بورس، این آزمون به‌منظور صیانت از سرمایه‌های مردم در نظر گرفته شده است.

بر اساس ابلاغیه سازمان بورس، از این پس صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید بازار سرمایه با شرط گذراندن آزمون و کسب نمره قبولی امکان‌پذیر خواهد بود.

یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این مصوبه که در تاریخ هفت اسفند به کلیه شرکت‌های کارگزاری‌ ابلاغ شده، توضیح داد: سازمان بورس به‌عنوان نهاد نظارتی بازار سرمایه وظیفه مراقبت از این بازار را دارد تا این بازار را به شکلی کاملاً عادلانه، پایدار و پویا مدیریت کند. این بازار کاملاً فنی و تخصصی است و برای اینکه سهامداران به دام شیادان گرفتار نشوند، تصمیم گرفته شد افراد جدید از اصول مقدماتی بازار و مفاهیم بازدهی و ریسک  آگاهی داشته باشند. به بیان دیگر، باید بدانند که بازار علاوه بر سود، روزهای افت و قرمز رنگ هم دارد.

وی افزود: شرط منطقی و لازم این است که مردم بدانند در کنار سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم وجود دارد و کسانی که زمان و تخصص و توان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری مستقیم ندارند، می‌توانند از ابزارهای کم ریسک و غیرمستقیم استفاده کنند.

فلاح با بیان اینکه دانستن این مسائل برای مردم بسیار لازم است، گفت: دیده می‌شود که برخی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به دلیل عدم آگاهی از اصول مقدماتی بازار سرمایه، اشتباهاتی مرتکب شده‌اند و هیجانی رفتار کرده‌اند یا اینکه کد سهامداری خود را در اختیار افراد دیگر قرار داده‌اند. بر همین اساس، تصمیم گرفته شد افراد از طریق کارگزاری‌های خود و با مدیریت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در این آزمون شرکت کنند. 

وی گفت: تعداد افرادی که از ابتدای امسال وارد بازار سرمایه شده‌اند حدود ۸۰۰ هزار نفر است و در بعضی روزها تا ۱۵ هزار کد جدید هم صادر شده که نشان از تمایل مردم برای ورود به بازار سرمایه دارد و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم. در کنار این استقبال، لازم است برای هدایت این میل سرمایه‌گذاری به سمت درست هم فکر کنیم. وظیفه سازمان بورس، صیانت از این سرمایه بزرگ است، چون این سرمایه اعتماد مردم به سازمان است و این اعتماد را با آموزش می‌شود صیانت کرد.

فلاح با بیان اینکه مواد آزمون اصول مقدماتی بازار است و چیز سخت و سنگینی نیست، افزود: سابقاً هم برای اخذ کد آنلاین، یک آزمون گرفته می‌شد، اما کارگزاری‌ها در انجام آن اندکی سهل‌انگاری به خرج می‌دادند. حال سازمان بورس، کانون کارگزاران را موظف کرده که این امر را کامل و طی دستورالعمل مشخصی انجام دهد. 

وی گفت: سازوکار عملی این آزمون را کانون کارگزاران انجام خواهد داد، ولی فکر نمی‌کنم هزینه‌ای داشته باشد.

فلاح همچنین درباره امکان ایجاد بازار فروش کد معاملاتی نیز توضیح داد: ما مطالعاتی انجام می‌دهیم که فرآیندهای اتصال به سامانه‌ها از طریق پیامک انجام شود، یعنی کسی که می‌خواهد وارد سامانه شود، تنها از طریق کد پیامک شده، امکان ورود داشته باشد؛ بنابراین امکان خرید و فروش وجود نخواهد داشت. افرادی هستند که در بازار به دنبال سوءاستفاده هستند و نیاز است که افراد از طریق آموزش، واکسینه شوند.

معضل تازه‌واردها

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد در این خصوص گفت: از کم و کیف این آزمون اطلاع زیادی نداریم و نقاط مبهمی هم دارد، مثل این موضوع که تکلیف کودکان متقاضی کد معاملاتی چیست؟

وی گفت: اصولاً در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که سهامدار به‌صورت مستقیم معامله انجام دهد و معمولاً باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری سبدگردان وارد بازار شوند. در واقع هرچند اجباری نیست، اما این موضوع تبدیل به یک فرهنگ شده است، چرا که کارگزارها رغبت زیادی جهت انجام سرمایه‌گذاری مستقیم برای مشتری خود ندارند چون بخشی از ریسک آن متوجه کارگزارها می‌شود، در حالی که این امر متأسفانه در ایران برعکس کشورهای پیشرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سازمان بورس در راستای جلوگیری از موج تازه‌واردها می‌خواهد یک وقفه بیندازد تا بلکه اطلاعات آنها راجع به ریسک‌های بازار بیشتر شود.

وی با بیان اینکه قبلاً کدهای جدید به‌عنوان یک افتخار برای مجموعه دولتی محسوب می‌شد، افزود: ولی الآن به‌گونه‌ای این کدهای جدید خود به آفت بازار سرمایه تبدیل شده و گاهی به دام کانال‌های بورسی و سیگنال فروشی می‌افتند و متضرر می‌شوند.

وی بیان کرد: اعتقاد دارم این حرکت مثبتی است و باید به تازه‌کارها اطلاع دهند که ریسک سرمایه‌گذاری مستقیم بیشتر از غیرمستقیم است، زیرا بازار همیشه رو به رشد نیست و اگر حرکت اصلاحی شروع شود، اعتراض می‌کنند و آن را از چشم بورس خواهند دید.

شهبازی همچنین با اشاره به اینکه این آزمون بحث جدیدی نیست و همه کارگزارها سابقاً برای ارائه کد آنلاین، آزمون می‌گرفتند، گفت: اکنون این آزمون به همه کدها تعمیم داده شده است.

گزارش از هادی سلگی

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.