۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 3017
کد خبر: 83686262
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فراموشی سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا در هیاهوی ویروس ناشناخته

تهران- ایرناپلاس- از روز چهارشنبه هفته گذشته و با اعلام خبر دو فوتی شهر قم در اثر کرونا از سوی وزارت بهداشت، شهروندان نگران و سردرگم شده‌اند. اما در میان این همه هیاهوی اخبار ضد و نقیض، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستاده‌اند.

۱۷ بهمن که لی ونلیانگ، چشم پزشک اهل چین که برای نخستین بار در مورد نشانه‌های ظهور ویروس کرونا هشدار داد، بر اثر ابتلا به همین بیماری درگذشت، بیش از یک میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی نسبت به مرگ این پزشک چینی واکنش نشان دادند. حتی برخی از نشریات چین از وی به‌عنوان قهرمان یاد کردند و برخی دیگر اعلام کردند ووهان یک معذرت‌خواهی بزرگ به لی ونلیانگ بدهکار است. تنها دو هفته بعد از مرگ این پزشک چینی، پنجشنبه هفته گذشته یک پزشک ایرانی مشکوک به کرونا هم جان خود را از دست داد. اما نکته اینجاست که هیچ‌کس به مرگ او به‌عنوان یک پزشک که جان خود را در راه بهبود بیماران مشکوک به کرونا و آنفلوانزا به خطر انداخته بود، واکنش نشان نداد.

خیلی‌ها تا پیش از مرگ وی نیز نمی‌دانستند دکتر رضا کوچکی‌نیا در خط اول ارائه خدمات به بیماران مشکوک به کرونا و آنفلوانزا است. حتی بسیاری از ایرانی‌هایی که به خبر مرگ لی ونلیانگ واکنش نشان داده بودند، از کنار مرگ کوچکی‌نیا به‌راحتی گذشتند و تنها پیام تسلیت رسمی داده‌شده در این زمینه، پیام تسلیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. 

واقعیت این است که پزشکان و کادر درمان در خط اول ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اما سؤال اینجاست که سیستم بهداشت و درمان کشور چه تدابیری را برای حفاظت از خط مقدم خود برای مبارزه با ویروس کرونا اندیشیده است؟ این روزها اخبار و گلایه‌های مختلفی توسط کادر درمانی بیمارستان‌های مختلف به‌صورت غیررسمی در فضای مجازی منتشر می‌شود، طبیعی است که امکاناتی از قبیل ماسک، ژل ضدعفونی‌کننده، لباس مخصوص و اتاق ایزوله مواردی است که باید کادر درمانی را به آنها مجهز کرد.

کوچکی‌نیا یک هفته بستری بود

یکی از پزشکان عمومی گیلان که در جریان بیماری مرحوم کوچکی‌نیا قرار داشت، در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: دکتر کوچکی‌نیا پزشک عمومی بودند که در مرکز شماره یک شهرستان آستانه طبابت می‌کردند و در همین حین دچار علائم اختلالات تنفسی شده و روزبه‌روز حالشان بدتر شد. نزدیک به یک هفته در بیمارستان بستری بودند و در اواخر بیماری پس از تشدید آن، به ICU منتقل شدند.

به گفته این پزشک در این مدت، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان عیادتی از ایشان نکردند. فقط زمانی که بیماری ایشان وارد فاز حاد شده بود و به ICU منتقل شد، خود بیمارستان به  دانشگاه اطلاع داد که لااقل از ایشان نمونه‌گیری انجام شود. 

این پزشک ادامه می‌دهد: این که نمونه‌گیری کی انجام شده مشخص نیست، ولی با این حال، ایشان فوت کردند و بعد از فوت ایشان بود که اعلام شد نمونه کرونای وی مثبت بوده است. کوچکی‌نیا یک هفته در بیمارستان بستری بود و صبح روز پنجشنبه فوت کرد. دوره نهفتگی این بیماری دو هفته است که با احتساب یک هفته بستری بودن ایشان، مشخص می‌شود بیش از سه هفته از حضور این ویروس در استان گیلان می‌گذرد.  

۱۵ پزشک و کادر درمانی مشکوک به کرونا در گیلان بستری هستند

این پزشک گیلانی می‌افزاید: به دلیل نبود امکانات حفاظتی بیش از ۱۵ نفر پزشک و کادر پزشکی با علائم کرونا در بیمارستان بستری هستند که جواب نمونه‌های آنها هنوز آماده نشده است.

یک گروه ورزشی چینی در رشت؟!

اما خبر دیگر این پزشک درباره بیماری کرونا در مورد حضور یک گروه ورزشی از چین در رشت در بهمن‌ماه امسال بوده است که برای شرکت در مسابقات وزنه‌برداری دهه فجر وارد کشور شده بودند که یکی از آنها با علائم سرماخوردگی به بیمارستان قائم مراجعه کرده بود و گویا به‌صورت سرپایی درمان شده است. 

برای اطلاع از صحت این اتفاقات، ایرناپلاس ابتدا به سراغ ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان رفت. در تماس خبرنگار ایرناپلاس وی با اجتناب از گفت‌وگو اعلام کرد که برای گفت‌وگو با وی باید با صداوسیمای مرکز گیلان هماهنگی انجام شود.

رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در میان موارد مشکوک ابتلا به کرونا

از سوی دیگر، تماس خبرنگار ایرناپلاس با مازیار محمدی، رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با خبر بدی همراه شد. محمدی در پاسخ به ایرناپلاس گفت که قادر به صحبت نیست چرا که در بیمارستان بستری شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به علت مشکوک بودن به کرونا بستری  است گفت: ان‌شاءالله که کرونا نباشد. با این حال، وی پیش از این که پرسش خبرنگار ایرناپلاس درباره ۱۵ پرسنل بیمار و این که آیا او نیز جزو آنها است، تمام شود، تماس را قطع کرد. در تماس مجدد با پزشک مطلع گیلانی او عنوان کرد که محمدی از دو روز پیش علائم بیماری کرونا را داشته است.

تماس دیگر ایرناپلاس با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به نتیجه‌ای نرسید و میری معاون درمان این دانشگاه در پاسخ به ایرناپلاس گفت: در مورد کرونا فقط با وزارتخانه صحبت کنید.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.