نماینده اصولگرای مجلس دهم: استیضاح‌های منجر به استعفا، بخشی از کارنامه مفید ماست

تهران- ایرناپلاس- نماینده کبودرآهنگ در مجلس، در  واکنش به منتقدان عملکرد مجلس دهم در حوزه نظارتی و تقنین می‌گوید: عملکرد مجلس دهم به‌شدت قابل دفاع است، شرایط جنگ اقتصادی ایجاب می‌کند، برخی تصمیم‌گیری‌ها در جایی مانند شورای هماهنگی اقتصادی انجام شود؛ چراکه طرح این مباحث در مجلس زمان‌بر است و برخورد منتقدان با این شورا و مجلس سیاسی است.

محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ در باب ارزیابی عملکرد خود و همکارانش در مجلس دهم به ایرناپلاس می‌گوید: عملکرد مجلس دهم به‌طورکلی مثبت بوده است. از منظر قانون‌گذاری، با وضع قوانین مفید و مؤثر از جمله قانون برنامه ششم توسعه که صفر تا صد آن را مجلس پیش برد، کاری کاملاً کارشناسی شده بود که نقشه راه پنج‌ساله‌ای برای کشور مشخص کرد. در حوزه اقتصادی، رفع موانع تولید، بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی  موجود، در حوزه بانکی، حل موانع و ارائه تسهیلات به وام‌گیرندگان و تولیدکنندگان، در حوزه کشاورزی حمایت از آنها و اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به آنها یا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی و الزام دولت به تأمین آنها ازجمله کارهایی است که در این مجلس مقررشده است.

وی ادامه می‌دهد: ۰.۲۷ درصد ارزش‌افزوده برای امور ورزش و اشتغال یا تخصیص  ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق ملی توسعه برای توسعه اشتغال روستایی -که اثربخش بوده است- به‌زعم من عملکرد قابل قبولی است.

نماینده کبودرآهنگ با تأکید بر اینکه مجلس فعلی در حوزه نظارت نیز بسیار فعال بوده است، تصریح می‌کند: هزاروچند سؤال مطرح‌شده است، تحقیق و تفحص‌های مفیدی صورت گرفته که یا به نتیجه رسیده است یا در حال بررسی است. طرح استیضاح‌ها که منجر به استعفای پیش از استیضاح یا جابه‌جایی و تغییر برخی وزرا شد، بخشی از کارنامه مفید مجلس است.

وی با اشاره به اینکه برخی از جمله نامزدهای این دوره که رقیب هم هستند، عملکرد مجلس را زیر سؤال می‌برند و به مجلس حمله می‌کنند، می‌گوید: این رفتار به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و عملکرد مجلس دهم به‌شدت قابل دفاع است.

پورمختار در پاسخ  به اینکه یکی از نقدهای اصلی به این دوره از مجلس، عدم استقلال و عقیم شدن بازوی نظارتی مجلس با افزایش روابط نمایندگان و مسئولان سایر دستگاه‌هاست، تصریح می‌کند: این‌گونه نیست. ما در این دوره مجلس با تشدید تحریم‌ها و ضرورت تمرکز برای  مقابله با آن مواجه بودیم. برخی از نمایندگان بر این باورند شورای هماهنگی اقتصادی به‌منزله تضعیف مجلس بوده است، در حالی که برخی از مسئولان از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی، برنامه‌ و بودجه، رئیس مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌ها در آن حضور داشتند و اخبار و تصمیمات آن به مجلس گزارش می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: هرچند برخی نمایندگان معتقدند مجلس بیش از این باید در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشد اما واقعیت این است که اگر سه قوه بخواهند در سطح کارشناسی درباره موضوعی تصمیم‌گیری کنند، اختلاف‌نظر بسیار است؛ به همین دلیل به‌راحتی به نتیجه منجر نمی‌شود. از این‌ رو، مقام معظم رهبری تصمیم‌گیری را به این شورا واگذار کردند.

این نمایند مجلس با تأکید بر اینکه، بعضی نمایندگان به شورای هماهنگی اقتصادی نگاه سیاسی دارند، می‌افزاید: این گروه در پی آن هستند که نشان دهند تشکیل این شورا باعث تضعیف مجلس شده است. واقعیت این است که عمده تصمیم‌گیری‌های این شورا در حوزه فعالیت مجلس نیست، البته در برخی موارد ممکن است تصمیم بگیرند، فلان قانون به این شکل اجرا شود یا متوقف شود. شرایط جنگ اقتصادی ایجاب می‌کند، تصمیم‌گیری‌هایی از این‌ دست انجام شود؛ چراکه طرح این مباحث در مجلس زمان‌بر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده است، می‌گوید: با دو دوره تجربه حضور در مجلس و آشنایی باکم و کیف قانون‌گذاری در مجلس و اثرگذاری آن در کشور، متوجه شدم اگر نمایندگان با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و تصمیم درست بگیرند، می‌توانیم شاهد مجلس قوی باشیم. در مقابل اگر نماینده با سازوکار مجلس آشنا نباشد، مجلس بی‌اثر خواهد بود؛ ازاین‌رو باید در راستای ارتقای جایگاه مجلس تلاش کرد.

۱ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.