۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83525218
T T
۰ نفر
«فرمان انتخاباتی روحانیون مبارز»؛ از واکنش‌ فضای مجازی تا خبری که بد تنظیم شد

تهران- ایرناپلاس- اظهارات اخیر سخنگوی مجمع روحانیون درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس که برخی در فضای مجازی از آن به «فرمان مجمع» برای کل این جریان و شورای عالی سیاست‌گذاری تعبیر کردند، با واکنش‌های بسیاری همراه بود. سخنگوی حزب ندای ایرانیان در این‌باره می‌گوید: مجمع یا هر گروه دیگری اگر بخواهد به تنهایی تصمیم بگیرد، کسی زیر بار آن نمی‌رود.

محوریت مجمع روحانیون مبارز برای اصلاح‌طلبان که خود داعیه‌دار شعار چندصدایی هستند، با واکنشهایی در نسل جوان‌تر این جریان همراه شده است. بعد از آنکه محمدعلی ابطحی از تصمیم مجمع روحانیون مبارز مبنی بر شرکت در انتخابات گفت، عده‌ای از جوانان اصلاح‌طلب در فضای مجازی به انتقاد از آنچه قیم‌مآبی و بی‌توجهی بزرگان به بدنه اصلاح‌طلبان می‌خواندند، پرداختند؛ اما ماجرا چه بود؟ 

روایت‌های ضدونقیض، خروجی جلسه اصلاح‌طلبان

حدود ۱۰ روز از دیدار اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌عنوان بخش اجرایی این جریان با اعضای مجمع روحانیون مبارز که ریش‌سفیدان اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند، می‌گذرد. به روایت محمدعلی ابطحی، سخنگوی مجمع روحانیون در مصاحبه با اعتمادآنلاین «بزرگان مجمع روحانیون مبارز در این نشست با اشاره به مشکلات پیش‌آمده اعلام کردند که اصلاح‌طلبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس فقط کاندیداهایی را معرفی خواهند کرد که اصلاح‌طلب باشند.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه توضیح داده است «همه اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری و مجمع روحانیون مبارز متفق‌القول به این مساله اشاره کردند که اصلاحات بنای شرکت در انتخابات دارد و حتی یک نفر هم از عدم شرکت و تحریم انتخابات حرفی به میان نیاورد.»

به اعتبار توئیت‌های آذر منصوری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری، محور گفت‌وگوهای این جلسه، بدبینی عمومی و نارضایتی طیف وسیعی از کسانی بوده که در انتخابات اخیر به گزینه‌های جریان اصلاحات رأی داده‌اند؛ او درباره جزئیات آن نوشته است «برخی تصور می‌کنند که در شرایط دشوار کشور در برابر فشارهای خارجی، ممکن است که انعطاف بیشتری از سوی نظام برای برگزاری یک انتخابات پرشورتر فراهم شود، هنوز نشانه‌های خلاف این احتمال بیشتر است و خوش‌بینی چندانی نسبت به تغییر رویه شورای نگهبان و نهادهای امنیتی وجود ندارد. به‌هرحال وظیفه اصلاح‌طلبان آن است که بهترین تلاش‌های ممکن را با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای دفاع از جمهوریت نظام دنبال کنند و در این رابطه بحث‌های مفصلی در جلسه مطرح شد و بحث‌های خیلی بیشتری باید در آینده در میان همه اصلاح‌طلبان دنبال شود.» او در بخش دیگری از توئیت خود به نمایندگی از شورای عالی نوشته است «رویکرد شورای عالی این است که تمامی دیدگاه‌های متنوع میان اصلاح‌طلبان را مورد توجه قرار دهد و با تشکیل جلسات مشابه و تبادل‌نظرهای متنوع،زمینه رسیدن به یک راهبرد موردقبول همه اصلاح‌طلبان در رابطه با انتخابات آینده را دنبال کند. تا رسیدن به یک توافق جمعی این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.» روزنامه سازندگی نیز به نقل از یک عضو حاضر این شورا در آن جلسه، نوشت «اصلاً هیچ تصمیم‌گیری‌ای درباره حضور در انتخابات و سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان مطرح نشد.»  

پیش‌ از این حجت‌الاسلام محمد مقدم، دیگر عضو مجمع روحانیون در گفت‌وگویی با خبرآنلاین اعلام کرده بود «در این رابطه همیشه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی می‌کند. آن‌ها باید شرایط را ارزیابی کنند که آیا شرایط باز به تمام معناست یا نه. این شورا بر اساس شرایط لیست را تنظیم می‌کند. مجمع مجموعه‌ای است که شرایط را برای این حضور فراهم می‌کند. مجمع به دیگران نمی‌گوید چه‌کار بکنید یا چه نکنید.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه با تأکید بر اینکه ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴، استثنا بوده و در دور آینده تنها اصلاح‌طلبان باید در لیست انتخاباتی این جریان حضورداشته باشند، بر بخشی از اظهارات ابطحی صحه گذاشت.

روایت‌های ضدونقیض اعضای شورا و مجمع درباره این جلسه، سبب شد برخی در فضای مجازی، اظهارات اخیر ابطحی را "فرمان" مجمع روحانیون برای دیگران تلقی کنند و به آن بتازند.

خبری که بد تنظیم شد

حالا یک منبع آگاه در شورای عالی سیاست‌گذاری به ایرناپلاس می‌گوید: آنچه سبب طرح این موضوع و ایجاد سوءتفاهم درباره اظهارات اعضای مجمع در این دیدار شده، تنظیم متن این خبر است که توسط شورای سیاست‌گذاری منتشر شد. اگرنه آقایان خاتمی و موسوی خوئینی تأکید داشتند شورای عالی که مرکب از احزاب و چهره‌های جریان اصلاحات است، نهاد تصمیم‌گیرنده در این زمینه است و مجمع روحانیون نیز از این تصمیم تبعیت خواهد کرد.

البته با توجه به سوابق دو انتخابات اخیر، شیوه گزینش لیست‌ها همچنان نیازمند شفاف‌سازی است. باید منتظر ماند و دید که آیا به انتقادات پاسخ درخوری داده خواهد شد یا نه؟!

شباهت به کویت و عربستان

البته این نخستین باری نیست که از شیوه تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان انتقاد می‌شود، نخستین انتقادات دراین‌باره بعد از معرفی اولین لیست امید در دهمین انتخابات مجلس مطرح شد و با دومین لیست امید، یعنی لیست اصلاح‌طلبان در پنجمین انتخابات شورای شهر ادامه یافت. پیش‌ازاین، سعید رضوی فقیه، عضو اسبق دفتر تحکیم وحدت دراین‌باره به ایرناپلاس گفته بود «آقای خاتمی برای ما عزیز هستند ولی اینکه بخواهند یک شورای مشورتی داشته باشند که در امور راهبردی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد و مشورت بدهد، بیش از آنکه به جمهوری اسلامی شبیه باشد به نظام‌های عقب‌مانده‌ای چون کویت و عربستان شبیه است.»

طباطبایی: تصمیمات باید جمعی گرفته شود

سید شهاب‌الدین طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درباره بایدها و نبایدهای انتخاباتی یا فرمانی که به مجمع روحانیون نسبت داده شد، به ایرناپلاس می‌گوید: من چنین احساسی نسبت به این اظهارات دوستان مجمع روحانیون ندارم، چراکه معتقدم اصولاً حتی اگر گروهی بخواهد برای دیگران تصمیم بگیرد ازآن‌جهت که کسی زیر بار نمی‌رود، این تصمیم‌گیری غیرقابل اجراست. اساساً  تصمیمی که از دل جریان اصلاحات بیرون نیامده باشد ضمانت اجرا هم ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کسی نمی‌تواند در جریان اصلاحات حق تصمیم‌گیری را از دیگران سلب کند و آن را صرفاً برای خود قائل باشد، تصریح کرد : ازاین‌جهت، موضوع را مانند دیگر دوستان نمی‌بینم و تصور می‌کنم حتی دوستان ما در مجمع نیز بر این باورند که تصمیم‌ها در جبهه اصلاحات باید جمعی گرفته شود. ما نیز به شرکت در انتخابات معتقدیم اما سازوکار آن به‌گونه‌ای نیست که گروهی برای دیگران تصمیم‌گیری کنند. 

سخنگوی این حزب درباره برخی اظهارات مبنی بر احتمال تکرار لیست امید و برخی اشتباهات گذشته گفت: همچنان معتقدم دوستان بزرگ‌تر قائل به تعقل‌اند، ازاین‌جهت بعید می‌دانم دست به چنین اقدامی بزنند. یک‌بار اشتباه قابل‌چشم‌پوشی است، اما تکرار اشتباه عنوان دیگری دارد که بعید می‌دانم دیگر دوستان جریان زیر بار آن بروند. امیدوارم با توجه به‌سرعت تحولات و تغییر فضای سیاسی کشور، دوستان بزرگ‌تر کار را به جوان‌ترها بسپرند و مدتی استراحت کنند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.