۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۴۰
کد خبرنگار: 3019
کد خبر: 83481164
T T
۰ نفر
تحلیل یک کارشناس از واکنش انفعالی سعودی‌ها به حادثه آرامکو

تهران- ایرناپلاس- یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه می‌گوید: بعید می‌دانم مسئولان عربستان تمایلی به جنگ داشته باشند. چراکه از نظر توان نظامی و اقتصادی در موضع ضعیف قرار دارند و تاکنون مشخص‌ شده تسلیحات آمریکایی‌ها برایشان کارساز نبوده است.

سید امیر موسوی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره حملات اخیر به عربستان و پیامدهای منسوب دانستن آن به ایران از سوی آمریکا می‌گوید: سفر امروز پمپئو به عربستان بسیار مهم است، این‌ها در تلاش‌اند، ایران‌هراسی را افزایش دهند. پیش‌ از این سفر نیز برای تحریک عربستان تلاش کردند؛ مشابه اقدامی که پیش از حمله عراق به ایران درباره صدام انجام دادند.

وی ادامه می‌دهد: این‌ها خود بنا ندارند وارد میدان مبارزه شوند اما سعی در تحریک عربستان دارند تا عربستان مرتکب این حماقت شود و به‌واسطه جنگ دست به باج‌گیری از او و فروش سلاح به او بزنند.

این پژوهشگر جهان عرب با اشاره به اینکه «عربستان تاکنون بااحتیاط عمل کرده است»، می‌افزاید: البته او معذوریت‌هایی نیز دارد که ناچار به همکاری با اظهارات آمریکایی‌ها می‌شود. لذا به نظر من، سفر پمپئو مهم و خطرناک است؛ از سوی دیگر تلاش‌های دیپلماتیک ما نیز بسیار مؤثر است و در سطوح بالا پیگیری می‌شود. دیپلماسی ما تاکنون توانسته اتحادیه اروپا را قانع کند و در تلاش است روسیه و چین را با خود همراه سازد. به‌این‌ترتیب جمهوری اسلامی در این زمینه، دستاورد خوبی داشته و حتی برخی کشورهای منطقه چون قطر، کویت و عمان با ما همراه هستند، تاکنون ترکیه نیز، مواضع خوبی از خود نشان داده است.

موسوی ادامه می‌دهد: به همین دلیل آمریکا تلاش می‌کند ضعف‌های خود را در این زمینه رفع کند. چراکه یمنی‌ها طی این جنگ توانستند اقتدار آمریکا را به چالش بکشند و هزینه‌هایی که عربستانی‌ها کردند بی‌نتیجه ماند؛ ضربه اخیر (حمله نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی عربستان) بسیار مقتدرانه بود و نشان داد باوجود جنگی که عربستان و امارات به آن‌ها تحمیل کرده‌اند، توانسته‌اند از نظر دفاعی خود را بازسازی و ترمیم کنند. دیپلماسی جمهوری اسلامی در تلاش است عربستان را از وضعیت طغیان بیرون بیاورد که تا حد زیادی موفق بوده است؛ طرح مشترک آقای دکتر ظریف و روحانی برای امنیت منطقه نیز در حال پیگیری است و تاکنون توانستند به شکل نسبی منطقه را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه شکست نتانیاهو در انتخابات مجلس این کشور و قرار گرفتن ترامپ در وضعیت انتخاباتی به پیشگیری از بروز وضعیت بد در منطقه کمک کرده است، تأکید می‌کند: البته در این شرایط گروهی از جمله کارخانه‌های تولید اسلحه برای بحرانی‌تر شدن منطقه تلاش می‌کنند. ما باید منتظر واکنش‌ها و اعلام موضع عربستان طی یکی دو روز آینده باشیم. خوشبختانه امارات موضع خود را تغییر داده و منطقی‌تر عمل می‌کند. از سوی دیگر انصارالله روز گذشته اماراتی‌ها را تهدید کرد که در صورت ادامه رفتارهای جنگ‌طلبانه، واکنش تندی نشان خواهد داد.

موسوی با بیان اینکه «در حال حاضر تهران کانون رفت‌وآمدهای دیپلماتیک در منطقه است»، تأکید می‌کند: جمهوری اسلامی خواهان صلح و آرامش در منطقه است و  پیگیری راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه و یمن است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فرسایشی شدن جنگ عربستان با نیروهای یمنی، تا چه حد احتمال و توان حضور در جنگ تسلیحاتی دیگر را دارد، می‌گوید: من بعید می‌دانم مسئولان عربستان تمایلی به جنگ داشته باشند. آن‌ها از نظر توان نظامی و اقتصادی در موضع ضعیف قرار دارند و تاکنون مشخص‌شده تسلیحات آمریکایی‌ها برایشان کارساز نبوده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه می‌افزاید: از سوی دیگر آمریکا خود را پشت عربستانی‌ها پنهان کرده و بنا ندارد، شخصاً وارد عمل شود. امروز در عربستان نیز شاهد چندصدایی هستیم، درحالی‌که در گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران یکصدا بودند. اظهارات روز گذشته پادشان عربستان نیز برخلاف ماه‌های گذشته، تا حد زیادی تعدیل‌ شده و آرام بود؛ اظهارات محمدبن سلمان نیز آرام‌تر از پیش بود؛ حتی موضع وزیر انرژی عربستان نیز کاملاً حساب‌شده و اقتصادی بود. از این‌ رو مشخص است خط تعادلی در این کشور در حال شکل‌گیری است و غرور پیشین در اظهارات آن‌ها دیده نمی‌شود و این بیانگر آن است که شرایط مساعدی ندارند. بااین‌حال باید منتظر ماند و دید آمریکایی‌ها تا چه حد می‌توانند در تحریک عربستانی‌ها موفق باشند؛ از سوی دیگر، کشورهای عربی برای آرام کردن عربستان در تلاش‌اند.

 موسوی با تأکید بر اینکه «در صورت بحرانی‌تر شدن اوضاع منطقه، قیمت جهانی نفت افزایش خواهد یافت»، می‌گوید: از آنجایی‌که امر منجر به یک بحران بین‌المللی می‌شود، کشورهای دیگر در راستای پیشگیری از آن عمل خواهند کرد. لذا موضع‌گیری اخیر وزیر دفاع ژاپن در رد ادعای آمریکا بسیار عاقلانه و بیانگر نگرانی آن‌ها از بروز جنگ بود. البته باید در نظر داشت جمهوری اسلامی کاملاً آمادگی برخورد نظامی شدید در مواجهه با هرگونه تعرض خارجی را دارد. تهدیدهایی که از داخل به جهان مخابره می‌شود نیز در راستای پیشگیری از بحران‌های بزرگ‌تر است.

شنبه هفته جاری، انفجاری در پالایشگاه بقیق و پس‌ از آن در میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان رخ داد. این حادثه در پی حملات پهپادی که انصارالله یمن مسئولیت آن را برعهده گرفت، رخ داد. بااین‌حال روز گذشته آمریکا مدعی شد این حملات از داخل خاک ایران صورت گرفته است. در پی این اظهارات و گفت‌وگوی تلفنی بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، ریاض صرفا اعلام کرد «هم مصمم و هم قادر به مقابله با این حملات» است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.