۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83426181
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موفقیت‌های ایران عربستان را به فکر مذاکره انداخته است

تهران-ایرناپلاس- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از مذاکره ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها و بهبود روابط استقبال و تاکید می‌کند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که باب مذاکره به روی کشورهای منطقه باز است.

سیدحسین نقویحسینی در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار می‌کند: ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه و جهان اسلام محسوب می‌شوند ولی متاسفانه دشمنان و معاندان آرامش منطقه و همچنین دشمنان و معاندان جهان اسلام و مسلمانان در سال‌های اخیر بسیار تلاش کردند که تنش‌ها و درگیری‌ها بین کشورهای منطقه را افزایش دهند؛ به همین جهت عربستان را از مسیر وحدت و آرامش منطقه‌ای خارج کردند. 

او اضافه می‌کند: به دلیل همین سیاست نادرست، عربستان دچار چالش‌های جدی شد که نمونه بارز آن بحران یمن است که سال‌هاست عربستان را در باتلاق گرفتار و با مشکل روبرو کرده است. همچنین رفتارهایی که عربستان نسبت به برخی از کشورهای منطقه انجام داد، باعث فاصله بین کشورها شده است در حالی که جمهوری اسلامی همیشه بر مذاکره تاکید داشته است.

نقوی حسینی تصریح می کند: این سیاست اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران است که هیچ مناقشه‌ای در منطقه نیست که نشود از طریق گفت‌وگو و مذاکره آن را حل کرد. همان طور که ما امروز با بسیاری از همسایگان تنش‌زدایی کرده ایم و ارتباطاتمان خیلی خوب و مراودات مسالمت‌آمیز شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید می کند: جمهوری اسلامی ایران همیشه تاکید داشته که باب مذاکره به روی کشورهای منطقه باز است و ایران از مذاکره استقبال می‌کند.

او می افزاید: این عربستان است که باید مسیر حرکت خود را اصلاح کند و تغییر رویه دهد و به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود تا مسائل و مشکلات از طریق گفت‌وگو حل شود.

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که چرا عربستان به دنبال بهبود روابط با ایران است می گوید: در ماه‌های اخیر حتی در همان ائتلاف علیه یمن شکاف‌هایی به وجود آمد که منجر به تغییر رویه عربستان شد. یا در ارتباط با مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری بین کشورهای این ائتلاف شکاف به وجود آمد و برخی از کشورها از ائتلاف خارج شدند و حتی مقابل آن ائتلاف ایستادند و بالاخره نشان دادند که این روند  صحیحی نیست و منتهی به نتیجه صحیح برای منطقه نمی‌شود.

او اضافه می کند: این ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌های سیاست‌های تنش‌زا بالاخره مقامات عربستان را به جایی رسانده که از خود می پرسند تا کی‌ می‌ خواهند به این روند ادامه دهند؟ تا کی می خواهند در یمن به کشتار مردم ادامه دهند و تا کی می‌خواهند به خصومت علیه ایران ادامه دهند؟ لذا این ناکامی‌های آنها و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در تنش‌زدایی با همسایگان مقامات عربستان را به این فکر انداخته که مسیرشان را تغییر دهند و وارد فاز گفت‌وگو و مذاکره شوند.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.