۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 1894
کد خبر: 83423130
T T
۰ نفر
آغاز ساماندهی از منطقه ۱۱ و ۱۲؛ مشکل اصلی، بی‌هویتی موتورسیکلت‌هاست

تهران- ایرناپلاس- رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ایجاد اداره‌ای مجزا برای ساماندهی موتورسیکلت را تکذیب می‌کند. او معتقد است مشکل اصلی ساماندهی نشدن موتورسیکلت‌ها، هویت نداشتن آنهاست . البته شهرداری برنامه ویژه‌ای برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها دارد و قرار است آن را از منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران شروع کند.

دو روز پیش خبری به نقل از یوسف حجت، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک منتشر شد که بر اساس آن قرار است اداره‌ای برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شهرداری تهران، ذیل سازمان حمل و نقل ترافیک ایجاد شود. در متن این خبر اعلام نشده بود که این اداره قرار است چه اهدافی را دنبال کند. در حالی که حجت در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید که من در مصاحبه خود چنین موضوعی را مطرح نکرده بودم و خبرنگار برداشت اشتباهی از صحبت‌های من داشته است. صحبت من این بود که بخش مشخصی برای اداره امور مربوط به موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و شاید بخواهیم بخشی را ایجاد کنیم که به‌طور کلی درباره خودروها کار کند.

موتورسیکلت‌ها هویت ندارند

رئیس سازمان حمل‌ونقل، مشکل اصلی ساماندهی نشدن موتورسیکلت‌ها را هویت نداشتن آنها می‌داند. به اعتقاد او این موضوع مهم‌ترین مسئله است، چرا که در بسیاری از موارد، پلاک موتورسیکلت به نام صاحب موتور نیست، بنابراین هنگام جریمه یا ایجاد هر نوع مسئولیتی، مشخص نیست که چه فردی باید پاسخگو باشد و فرد خطاکار کیست. در واقع در زمان فروش موتورسیکلت، سوییچ فروخته می‌شود و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در اکثر مواقع، هیچ سندی بین افراد رد و بدل نمی‌شود و مشخص نیست ‌صاحب اصلی موتور کیست و چه کسی جوابگوی مسئولیت‌های ایجاد شده است.

منطقه ۱۱ و ۱۲ در اولویت ساماندهی موتورسیکلت‌ها

اما وحید سرلک، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک در گفت‌وگو با ایرناپلاس مشکل اصلی ساماندهی نشدن موتورسیکلت‌ها را نداشتن عزم جدی برای این کار در دوره‌های گذشته معرفی می‌کند. به گفته او، در حال حاضر این عزم جزم شده است تا این ساماندهی انجام شود. سرلک می‌گوید: در حال حاضر پیاده‌روها در شهر به جایی برای تردد یا توقف موتورسیکلت‌ها تبدیل شده اند، به همین دلیل تصمیم به ساماندهی موتورسیکلت‌ها با اولویت منطقه ۱۱ و ۱۲ جدی است و قرار است یک سری فضا مختص پارک موتور ایجاد شود تا هم زیبایی شهر بهبود پیدا کند و هم عابر پیاده به پیاده‌رو بازگردد.

پیاده‌روها برای کودکان امن نیستند

سرلک ادامه می‌دهد: در حال حاضر عابران پیاده مجبور هستند که از خیابان رد شوند، چرا که پیاده‌رو به محل پارک موتورها تبدیل شده‌اند. به‌ویژه اینکه کودکان هم نمی‌توانند یک تردد ساده در پیاده‌روها داشته باشند. به همین دلیل عملاً بحث ساماندهی ما این است که فضاهایی را تعبیه کنیم و در اختیار موتورسوارها قرار دهیم که سیمای شهر را مرتب کند. در صورتی که موتورسوارها تمکین نکنند، پلیس وارد عمل می‌شود و اعمال قانون را انجام می‌دهند و چنین هماهنگی هم با پلیس انجام شده است.

آمار دقیقی از موتورسیکلت‌ها وجود ندارد

سرلک در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید که آمار درستی از تعداد موتورسیکلت‌های موجود در تهران وجود ندارد و حتی پلیس هم‌چنین آماری را ندارد.

به گزارش ایرناپلاس، بر اساس آمارهای موجود در سایت‌های خبری،  ۲.۵ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد. این رقم اگرچه می‌تواند آمار حداقلی موتورسیکلت‌های تهران باشد، اما همین تعداد هم رقمی است که عزم جدی برای ساماندهی می‌طلبد که گویا شهرداری برنامه آن را تدوین کرده و در تصمیم خود جدی است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.