۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۱۲
کد خبر: 83415247
T T
۴ نفر
اعلام نتایج نهایی انتخابات شورایاری‌ها تا نیمه مرداد

تهران- ایرناپلاس- سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید: ممکن است کاندیدایی در انتخابات شورایاری‌ها تخلف کرده باشد ولی تاکنون گزارشی در این مورد به‌دست ما نرسیده، اما آنچه مسلم است هیچ گزارشی از تخلف عوامل انتخابات مانند هیئت‌های اجرایی و نظارتی نداشته‌ایم. 

بعد از ۶ سال در بیش از ۳۵۰ محله تهران ۱۲ هزار نفر برای ورود به شورایاری رقابت کردند. شورایاری‌ها محصول شورای شهر اول تهران هستند که می‌خواستند ارتباط نزدیک‌تری با محله‌ها داشته باشند. طبق اساسنامه، شورایاری‌ها امکان تصمیم‌گیری اجرایی و اختیارات قانونگذاری ندارند و صرفا وظیفه آنها شناسایی، نظارت، مشورت و همکاری است. آنها می‌توانند طرح‌هایشان را پیشنهاد دهند و با مدیریت شهری در اجرای برنامه‌ها همکاری کنند. همچنین نقش تسهیلگری در محله برای همراهی با مردم با برنامه‌های مدیریت شهری برای آنها پیش بینی شده است. 

اگرچه شورایاری‌ها نقش اجرایی ندارند، با این حال همین نقش هم در مقاطعی از سوی نهادهای بالادستی تحمل نشده است. در قانون انتخابات وزارت کشور، انتخابات شورایاری وجود ندارد و هر دوره با تسامح برگزار می‌شود. در مقاطعی دولت‌ها و شهرداری‌ها مقابل این نهاد مردمی مقاومت یا سعی کردند آن را به خود وابسته کنند و در زمان‌هایی هم برخی جریان‌های سیاسی به دنبال استفاده سیاسی از شورایاری‌ها بوده‌اند. 

اما شورای شهر تهران به شورایاری‌ها اعتقاد دارد و در این سال‌ها برای حضورشان تلاش کرده‌است. این بار بیش از ۵۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد مردم هنوز امیدوارند که هر زمان شورایاری‌ها از سوی مدیریت شهری جدی گرفته شده، اتفاقات خوبی در محله‌ها می‌افتد.

در حالی که هنوز نتایج انتخابات شورایاری‌ها نهایی نشده است، برخی از احتمال ابطال انتخابات شورایاری‌ها در برخی محلات خبر می‌دهند و تخلفاتی همچون خرید و فروش رأی و حضور برخی کاندیداها در شعب اخذ رأی را بهانه آن اعلام می‌کنند، برخی نیز نبود عوامل نظارتی و عدم جانمایی مناسب صندوق‌ها در برخی محله‌ها را بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن انتخابات قرار داده‌اند.

با این حال، هیئت نظارت مرکزی شورای شهر تهران قرار است این گزارشها را رصد کرده و به آنها رسیدگی کند. این گزارش‌ها از سوی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تهیه و برای رسیدگی به شورا فرستاده می‌شود. محجوب، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفته است که ما برای برخورد قانونی هیچ مشکلی نداریم، اما ابتدا باید اعضای هیئت مرکزی تصمیم بگیرند و دستور بدهند تا رسیدگی کنیم و اگر به‌جایی برسیم که تخلفات صورت گرفته نیازمند ابطال انتخابات باشد، قطعاً آن را ابطال می‌کنیم.

در این میان، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر و عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در گفت‌وگو با ایرناپلاس از برگزاری جلسه رسیدگی به تخلفات در عصر امروز یکشنبه خبر داد که در آن چارچوب رسیدگی به تخلفات و شکایات، مورد بررسی و نهایی شده است.

گزارشی در مورد تخلفات در انتخابات هنوز به دست ما نرسیده است

اعطا در مورد این جلسه به ایرناپلاس می‌گوید در جلسه حضور نداشته ولی در جریان مضمون آن قرار دارد.

وی در مورد روند کلی کار بررسی نتایج انتخابات شورایاری‌ها از سوی هیئت مرکزی انتخابات می‌گوید: نتایجی را که هیئت‌های اجرایی اعلام کردند در مواردی نیاز به بررسی توسط هیئت نظارت داشته است. حالا نتایج انتخابات محله‌هایی که هیئت نظارت منطقه تایید کرده و شکایتی هم در مورد آن وجود نداشته است، برای ما در هیئت مرکزی انتخابات مورد تایید است.

اعطا متذکر می‌شود: اما در مواردی که حتی هیئت نظارت منطقه نتایج را تایید کرده است اما شکایتی به دست ما رسیده باشد، موارد را بررسی می‎کنیم. البته مواردی که توسط هیئت نظارت منطقه تایید نشده هم بررسی می کنیم و در نهایت، نتایج آن تا نیمه مرداد اعلام خواهد شد. اما آنچه مسلم است آنهایی که اساسا نه هیئت نظارت منطقه در مورد آن بحثی دارد و نه شکایتی به ما ارجاع شده است، مورد تایید و قطعی است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه امروز چهارچوب بررسی‌ها مشخص و نهایی شد تاکید کرد: گزارشی در مورد تخلفات در انتخابات هنوز به دست ما نرسیده است.

ممکن است برخی کاندیداها تخلف کرده باشند

وی تاکید کرد البته ممکن است برخی کاندیداها تخلفاتی انجام داده باشند چون در هر انتخاباتی امکان چنین مواردی وجود دارد که در صورت گزارش شدن حتما بررسی خواهیم کرد؛ اما هیچ گزارشی از تخلف در مورد عوامل انتخابات مانند هیئت های اجرایی و نظارتی نداشته‌ایم. 

به گفته وی در صورت محرز شدن هر تخلفی که خارج از حدود آئین نامه مصوبه شورا باشد، آراء شخص متخلف باطل خواهد شد.

۴ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.