دریافت مالیات از خانههای خالی، بحثی است که تب آن هر از چندگاهی در بین مسئولان و رسانهها بالا میگیرد، اما این طرح تا کنون عملیاتی نشده است. شاید یکی از دلایل اصلی را بتوان راهاندازی نشدن سامانه ملی املاک و اسکان کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی دانست. آنچه نادر جنتی، معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور نیز در گفتوگوی خود با ایرناپلاس به آن اشاره میکند.
قرار بوده وزارت راه و شهرسازی حداکثر ۶ ماه پس از تصویب قانون مالیاتهای مستقیم، سامانه ملی املاک و اسکان کشور راهاندازی کند، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده و در طول این سالها بحث دریافت مالیات از خانههای خالی، بدون رسیدن به نتیجه خاصی در افکار عمومی باز بوده است.
در قانون مالیاتهای مستقیم، با ذکر قیودی، گفته شده که واحدهای مسکونی خالی از سال دوم مشمول پرداخت مالیات میشود. اجرای ماده مربوطه این قانون شاید بتواند گامی مؤثر در کاهش سفتهبازی در بازار مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی باشد. هر چند برخی معتقدند این قانون بازدارندگی لازم را برای جلوگیری از ورود سفتهبازان به بازار مسکن ندارد، اما نمیتوان از تأثیر آن نیز چشمپوشی کرد.
بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون بهعنوان واحد خالی شناسایی میشوند. این واحدها از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد. این مالیات در سال دوم معادل یکدوم مالیات متعلقه، در سال سوم معادل مالیات متعلقه و در سال چهارم و بعد از آن معادل یکونیم برابر مالیات متعلقه تعیین شده است. برخی کارشناسان دو ایراد به این ماده وارد میدانند، یکی اینکه از سال دوم به بعد اجرایی میشود و دیگر اینکه نسبت مالیات دریافتی بازدارندگی لازم برای ارائه واحدهای خالی به بازار را ندارد. نظر شما چیست؟
مرجع تصویب قوانین، مجلس شورای اسلامی است و سازمان امور مالیاتی کشور بهعنوان یک دستگاه اجرایی صرفاً وظیفه اجرای قوانین و مقررات مصوب را دارد. کلیه لوایح و طرحهای پیشنهادی، پیش از تصویب، در کمیسیونهای مربوط و جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مداقه لازم در مورد آنها از لحاظ اثرات تصویب قانون بر حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... با در نظر گرفتن شرایط و حقوق قانونی اشخاص صورت میگیرد.
مالیات بر واحدهای مسکونی بازدارندگی لازم را دارد
بنابراین، وضع مالیات از سال دوم به بعد، دلایل کارشناسی شده خود را داشته است. همچنین ادعای اینکه میزان مالیات تعیین شده، فاقد بازدارندگی کافی است، بدون استناد به دلایل و تحقیقات موثق، قابل بحث نیست. ضمن اینکه در وضع مالیات باید عدالت مالیاتی و حقوق قانونی اشخاص درباره مالکیت خصوصی ایشان نسبت به اموال و دارایی خود رعایت شود.
تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم میگوید وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر ۶ ماه پس از تصویب این قانون، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند. این سامانه باید بهگونهای طراحی شود که در هر زمان، امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری، و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات بهصورت رسمی، عادی، وکالتی و غیره را در کلیه نقاط کشور فراهم سازد. همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است امکان دسترسی برخط به سامانه مذکور را برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند. چرا وزارت راه و شهرسازی تا کنون برای راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدامی نکرده؟ شما چه پیگیریهایی در این زمینه انجام دادهاید؟
راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور در حال انجام است، اما متولی راهاندازی سامانه مذکور، وزارت راه و شهرسازی کشور است. همچنین در خصوص علل راهاندازی نشدن سامانه یاد شده و پیگیریهای سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص موضوع مفاد بند ۳؛ ایجاد و راهاندازی سامانه یاد شده از پیشنیازهای اساسی دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی و عایدی بر سرمایه مسکن و همچنین تکالیف قانونی برشمرده وزارت مذکور در اجرای موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ است. در صورت راهاندازی سامانه مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور میتواند بهعنوان ذینفع اصلی، بر اساس اطلاعات سامانه موصوف، دریافت مالیات بر واحدهای خالی اعم از مسکونی، تجاری و اداری را تسریع کند.
ضرورت یکپارچهسازی دادههای حوزه املاک و اسکان
در حال حاضر، حسب اعلام وزارت مذکور، حصول به اهداف مورد نظر در سامانه ملی املاک و اسکان نیازمند یکپارچهسازی و اتصال دادههای حوزه املاک و اسکان است که متولی تولید آنها، دستگاههای اجرایی مختلف هستند.
لازم به ذکر است، سازمان امور مالیاتی کشور بهمنظور تأمین سایر اقلام اطلاعاتی مورد نیاز خویش، در راستای شفافیت اقتصادی، نسبت به ارسال تفاهمنامه تبادل اطلاعات به زیرمجموعههای آن وزارتخانه اقدام کرده و برای پیگیری و اطلاع از روند انجام کار، در حال برگزاری جلسات، مکاتبات و پیگیریهای مستمر است.
اکنون اصلیترین مانع دریافت مالیات از خانههای خالی را چه میدانید؟
تحقق کامل اهداف و برنامههای ملی، مستلزم همکاری مؤثر تمامی دستگاههای دارنده اطلاعات بهویژه دستگاههای دارنده اطلاعات حائز اهمیت است. در صورت رفع موانع موجود در تبادل اطلاعات بین دستگاههای اجرایی و متعاقباً راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی، امکان دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی توسط این سازمان در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم میسر میشود.
سازمان امور مالیاتی آماده دریافت مالیات بر واحدهای مسکونی است
لازم است تأکید کنم در حال حاضر تنها مسئله در خصوص دریافت مالیات بر واحدهای مسکونی، عدم راهاندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور بوده و سازمان امور مالیاتی کشور در صورت ارسال اطلاعات از سامانه مذکور، آمادگی حسابرسی به کلیه اطلاعات دریافتی را داراست.
برآورد شما از میزان دریافت مالیات از این محل چه میزان است؟
با توجه به اینکه وضع ماده قانونی مورد بحث با هدف افزایش عرضه مسکن اجاری صورت گرفته و از طرفی تصمیمات اشخاص در خصوص اقدام به واگذاری یا عدم واگذاری واحدهای مسکونی خالی خود تابع مسائل گوناگون بوده و غیرقابلپیشبینی است، نمیتوان برآوردی از درآمد مالیاتی این منبع داشت.
مرجع وضع و تصویب قوانین، مجلس شورای اسلامی است و نمیتوان بدون رعایت اصول و چارچوبهای مربوط، نسبت به وضع بدون سقف و خارج از اصول مالیات اقدام کرد. حسب مقررات مواد ۵۹ و ۷۷ قانون مالیاتهای مستقیم، نقل و انتقال املاک و همچنین درآمد اشخاص، ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مالیات مربوط خواهد بود. بنابراین وضع مجدد مالیات بر نقل و انتقال املاک موضوعیت ندارد.
پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی اکنون در چه وضعیتی است؟ کدام سازمانها برای در اختیار گذاشتن اطلاعات همکاری نمیکنند؟
این سازمان از ابتدای تکلیف مقرر، در راستای اجرای احکام موضوع مواد ۱۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم بهمنظور توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی با استناد به آییننامه اجرایی موضوع تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مکرر، با تمامی مشمولان موضوع تعامل نموده است. همچنین بر اساس اولویتبندی اطلاعات مورد نیاز سازمان متبوع، نسبت به شناسایی دارندگان اطلاعات مورد نیاز اقدام کرده است. جلسات و پیگیریهای متعدد مدیریتی و فنی نیز جهت انعقاد تفاهمنامه تبادل اطلاعات با مشمولین موضوع و دریافت اطلاعات مورد نیاز برگزار شده است.
به اطلاعات مالی مهم دسترسی داریم
با عنایت به تلاشهای مستمر صورت گرفته، در حال حاضر اقلام اطلاعاتی حائز اهمیت از جمله اطلاعات گمرکی، بانکی، بیمه، اطلاعات ارز، سکه و ... دریافت و از طریق سامانههای سازمان در دسترس ادارات امور مالیاتی قرار گرفته و میگیرد.
همچنین، در ارتباط با نحوه برخورد سازمان با اشخاص مستنکف از اجرای ماده قانونی یاد شده، ضمن پیگیری موضوع از طریق اعتلای سطح همکاری بین دستگاهها و مشارکت ذینفعان و دارندگان اطلاعات، مراتب بر اساس ترتیبات قانونی و حقوقی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی سازمان و مراجع نظارتی منعکس و پیگیری شده است.
در خصوص انتشار مستندات مربوطه در رسانههای عمومی نیز، با عنایت به مفاد ماده ۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ مجلس شورای اسلامی که مقرر میکند: «هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آنکه قانون منع کرده باشد. استفاده از اطلاعات عمومی یا انتشار آنها تابع قوانین و مقررات مربوط خواهد بود». این سازمان نیز بر همین اساس عمل خواهد کرد.
دسترسی لازم به بانک اطلاعات ثبتی شرکتها برای سازمان امور مالیاتی فراهم شده؟
در حال حاضر در راستای تبادل اطلاعات بین این سازمان با اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، ارتباط بهصورت برخط برقرار است و اطلاعات مورد نیاز سازمان بر اساس سرویسهای اطلاعاتی یاد شده دریافت میشود.
گفتوگو از حامد حیدری
نظر شما