۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 1893
کد خبر: 83402124
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

لوگوی پرسپولیس و صداقت مدیران فوتبالی، قربانی سوء مدیریت‌های مکرر

تهران- ایرناپلاس- برانکو ایوانکوویچ با دروغگو قلمداد کردن مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، شاید تلاش کرد تا از کارلوس کی‌روش عقب نماند!

او گفت: «‌می‌دانم که مدیران حال حاضر باشگاه پرسپولیس با این کارها می‌خواهند من را مقابل هواداران قرار بدهند و بگویند برانکو کاری کرده که ما می‌خواهیم از او به فیفا شکایت کنیم، اما آنها واقعاً دروغ می‌گویند و این دروغگویی‌ها اخلاق نامتعارف آنها را نشان می‌دهد، چون به وظایفشان در قبال من عمل نکرده‌اند. در طول یک سال قبل فقط از آنها دروغ شنیدم.»

کی‌روش و برانکو به مدت چهار سال با جدل‌های فرسایشی خود، جو روانی فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داده بودند و در هیچ زمینه‌ای با هم اشتراک نداشتند، اکنون به درک واحدی رسیده و می‌گویند کارفرماهایشان دروغگو هستند. کارلوس کی‌روش بابت طلب چند صد هزار دلاری‌اش از فدراسیون فوتبال به فیفا شکایت کرده و مهدی تاج را باعث رفتنش از ایران خطاب کرده است. اتفاقاً برانکو هم می‌خواهد بابت حق و حقوق نگرفته‌اش از باشگاه به فیفا شکایت کند و مقصر اصلی را ایرج عرب می‌داند.

دروغگو

البته این دو مربی به‌نوعی حق دارند؛ چون مهدی تاج و ایرج عرب با سوءمدیریت‌های خود باعث شده‌اند تا آنها هر طور دوست داشته باشند، حرف بزنند. هم کی‌روش و هم برانکو آنقدر زیرک بوده‌اند که تقصیرها را روی دوش یک نفر مشخص بیندازند و جایگاه خودشان را همچنان در بین هواداران محکم نگاه دارند. کی‌روش پس از آنکه مهدی تاج را دروغگو خواند، گفت: «هواداران ایران من را دوست دارند. چه کسی به بقیه اهمیتی می‌دهد. ما برای هواداران ایرانی جنگیدیم و کار کردیم، برای مردم. پیام من برای این مردم این است که من نهایت احساس غرور را دارم. من به دیگران بی‌توجه هستم و متأسفم که باعث حسادت آنها شدم.»

محبوب هواداران

برانکو هم بعد از آنکه ایرج عرب را دروغگو خواند، تلاش کرد خودش را محبوب هواداران پرسپولیس جلوه دهد: «من در چهار سال گذشته به‌شدت با پرسپولیس و هوادارانش خو گرفته بودم و ترک ایران برایم کار ساده‌ای نبود. مردم در ایران بسیار مهربان و علاقه‌مند بودند و من همیشه از دریافت انرژی مثبت و محبت‌های آنها خوشحال بودم و فکر می‌کنم من و کادرم شایسته رفتار محترمانه‌تری از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس بودیم و این را هم مطمئن باشید این بی‌احترامی روزی به آنها بازخواهد گشت‌.»

سنگ‌اندازی

بدون تردید این دو مربی با داشتن دانش فنی بالا، کمک زیادی به ارتقای سطح فوتبال ایران در عرصه ملی و باشگاهی کرده‌اند، اما آیا واقعاً همه دروغ می‌گویند به جز کی‌روش و برانکو؟ به جرئت می‌توان گفت هر دو مربی یادشده به یک اندازه در متشنج‌کردن جو روانی فوتبال کشورمان نقش داشته‌اند. هم کی‌روش و هم برانکو طرف مقابل را متهم به سنگ‌اندازی می‌کردند. اما سؤال مهم‌تر این است که چطور این دو مربی سطح بالای دنیای فوتبال، این همه مدت توانسته‌اند با چنین کارفرماهای دروغگویی کار کنند؟ کی‌روش تا زمانی‌که مطالباتش را از فدراسیون فوتبال می‌گرفت مهدی تاج را دروغگو نمی‌دانست، اما همین که قراردادش تمدید نشد و مطالباتش به تأخیر افتاد، کارفرمایش دروغگو شد!

طلب ویلموتس

برانکو که همیشه خود را آتش‌نشان پرسپولیس خطاب می‌کرد و جلوی بسیاری از اتفاقات را می‌گرفت، چگونه ایرج عرب را دروغگو خطاب کرد؟ آیا تاج و عرب نمی‌توانستند بدون سوءمدیریت بحران‌ها را مدیریت کنند؟ اکنون نیز مهدی تاج دلواپس طلب مارک ویلموتس است. «ما بارها با فیفا مکاتبه کرده‌ایم که آنها مدعی شدند نتوانستند شریک بانکی پیدا کنند تا مطالبات ما را به حساب آنها حواله نمایند. به هر شکل، فدراسیون موظف است مشکلات خودش را حل کند که این کار را پیگیری خواهیم کرد و فعلاً در تلاشیم تا طلب ویلموتس را پرداخت کنیم.»

توقیف لوگوی باشگاه

و اما ایرج عرب! این روزها با شکایت یک طلبکار و با رأی دادگاه، نامه توقیف لوگوی باشگاه پرسپولیس صادر شده و قرار است تا چند روز آینده، این لوگو به مزایده گذاشته شود، و ایرج عرب درگیر این موضوع است. وقتی این طلبکار به دفتر مدیرعامل پرسپولیس مراجعه کرده بود، عرب به او گفته بود هر کاری می‌خواهی انجام دهید و اگر می‌خواهید لوگوی باشگاه را هم توقیف کنید تا هواداران بدانند ما چه شرایطی داریم! این یعنی یک مدیریت بحران به تمام معنا! متأسفانه مدیری که ادعای شفافیت می‌کند، این‌گونه با طلبکار باشگاه برخورد و مدعی می‌شود؛ اسناد این بدهی که از دوره محمد رویانیان به جا مانده، در باشگاه موجود نیست تا از این طریق اتهامی عجیب را متوجه مدیرعامل سابق باشگاه کند.

بی‌توجهی

این بدهی از سال ۱۳۹۲ و دوران سردارمحمد رویانیان بابت پول نیلسون کوریا دروازه‌بان وقت پرسپولیس بوده و اسناد او نیز وجود داشته، اما سؤالی که ذهن ما را مشغول کرده این است: چرا از آن تاریخ تاکنون هفت مدیرعامل باشگاه بدهی ۶۰ میلیون دلاری را حل نکردند که اکنون لوگوی باشگاه توقیف و به مزایده گذاشته شود؟! جالب این‌که مدیرعامل شرکت مبینا در سال ۱۳۹۵ علیه پرسپولیس حکم گرفت و از آن سال تاکنون مدیرانی که بارها یکدیگر را زیر سؤال برده‌اند، هیچ کاری برای «ایزدبین»، مدیرعامل شرکت مبینا انجام ندادند و نتیجه‌اش این شد که می‌بینید. اکنون لوگوی باشگاه توقیف و به مزایده گذاشته می‌شود!

مدیرانی لایق

این همان ایرادی است که باعث می‌شود مربیانی نظیر کی‌روش و برانکو کارفرماهای خود را دروغگو خطاب کنند و این موضوع وجه فوتبال ما را در سطح جهان پایین خواهد آورد. شاید این موضوع بتواند کمک بزرگی باشد تا از این به بعد مدیرانی لایق را در رأس باشگاه‌های خود قرار دهیم تا با مدیریت کردن مانع از اتفاقات این‌چنینی شوند و لوگوی یک باشگاه بزرگ در معرض مزایده گذاشته نشود و اجازه ندهیم مربیان و بازیکنان خارجی کارفرماهای خود را دروغگو خطاب کنند و خود را پشت سلاحی به نام هواداران پنهان سازند؛ همان کاری که کی‌روش و برانکو استادانه انجام داده‌اند.

سوءمدیریت

همه از ماجراهای پشت پرده کارلوس کی‌روش و پیشنهادهای مربیگری‌اش با خبر هستند، اما طرفداران پرسپولیس هم فراموش نکنند که برانکو ایوانکوویچ چطور خود را وفادار به باشگاه و هواداران آن می‌داند ولی هر روز خبر از مذاکره‌اش با یک باشگاه یا یک تیم ملی دیگر به گوش می‌رسید! چطور او توانست در روزهایی که پرسپولیس درگیر بازی فینال جام حذفی بود با تراکتور پای مذاکره بنشیند؟ چرا با سوء‌مدیریت خود باعث می‌شوید فوتبالمان زیر سؤال برود؟

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

۲ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.